Lodná doprava nemá alternatívu. Musí však čeliť výzvam
Bez zveličenia možno tvrdiť, že nákladná lodná doprava je chrbticou globálneho obchodu. Desaťtisíce nákladných lodí ročne medzi kontinentmi aj naprieč nimi prepravia miliardy kontajnerov produktov, ton ropy či sypkých substrátov. Týmto dôležitým odvetvím nákladnej dopravy však v posledných rokoch otriasli viaceré turbulencie. Precízne vyladený mechanizmus námornej nákladnej dopravy je náchylný podľahnúť krízam.
Problémy, ktoré spôsobila globálna pandémia v kľúčových svetových prístavoch, sa rýchlo odrazili v dramatickom náraste cien za prepravu tovarov. Kým v niektorých ohľadoch sa situácia upokojuje a vracia k normálu, iné výzvy sa ešte viac prehĺbili a nie pri všetkých je dnes jasné, akým spôsobom im čeliť. Lodná doprava je však pre mnohé odvetvia neodmysliteľnou súčasťou logistiky.
Krehký reťazec naštrbila pandémia
Hrubým odhadom až na deväťdesiatich percentách globálneho obchodu sa podieľajú zaoceánske nákladné lode. Globálnu flotilu nákladných lodí tvoria desaťtisíce plavidiel a ich spoločná kapacita dosahuje milióny ton. Rozvinuté globálne obchodné vzťahy kopíruje robustná mapa námorných ciest, prepájajúcich najmä Áziu s Európou a Severnou Amerikou.
Za bežných okolností relatívne plynulú prevádzku kľúčových svetových prístavov však predvlani narušila pandémia. V druhej polovici roka 2020 sa v námornej preprave prejavil rýchly návrat globálneho obchodu po uvoľnení prvotných reštrikcií. Dopyt po tovare, najmä z Ázie do Severnej Ameriky, výrazne vzrástol. Avšak americké prístavy nestíhali vykladať tovar, čo viedlo k dlhým radom čakajúcich lodí. Navyše, kontajnery zostali v Amerike a nevracali sa späť do Ázie, čo vytvorilo nedostatok kapacít a ovplyvnilo tok tovaru aj z Ázie do Európy. Situáciu skomplikoval aj incident v Suezskom prieplave, ktorý ešte viac oslabil tok tovaru.
Kontajnerovou krízou spôsobené spomalenie globálneho toku tovarov sa prirodzene premietlo do dramatického nárastu cien za prepravu. Preprava štandardného 12-metrového lodného kontajnera z východoázijských prístavov na sever Európy dosiahla historický vrchol na približne desaťnásobku predkrízových hodnôt. To bola mimoriadne tvrdá rana pre európsky priemysel aj maloobchod závislý od pravidelných a včasných dodávok tovarov a komponentov z Číny.
Ceny sa vrátili do normálu
Kontajnerová kríza je dnes už, zdá sa, minulosťou. Týždenný kontajnerový index spoločnosti Drewry pokračuje v poklese a kým na konci roka 2021 stála preprava kontajnera zo Šanghaja do Rotterdamu takmer 15-tisíc dolárov, dnes je to približne 1500 dolárov. To je dokonca pod úrovňou desaťročného priemeru. Ceny na okamžitom, spotovom trhu klesajú nezriedka ešte nižšie.
„V súčasnosti nastal prepad objemov na všetkých hlavných prepravných ťahoch v porovnaní s minulým rokom. Klienti avizujú naplnené skladové zásoby a tento negatívny trend donútil lodiarske spoločnosti zareagovať znížením cien námornej prepravy. Z hľadiska kapacít je dnes priaznivá situácia, miesto na lodiach je dostatočné na všetkých hlavných trasách. Preplnenosť prístavov z minulých mesiacov je viac-menej vyriešená a zostáva len čakať, ako sa bude celková ekonomická situácia vyvíjať,“ vysvetľuje Jana Mošovská, National Sea Logistics Manager spoločnosti Kuehne+Nagel Slovensko.
Z krátkodobého hľadiska možno očakávať, že ceny námornej lodnej prepravy sa dramaticky meniť nebudú. S&P Global predpovedá, že objem medzinárodného obchodu v prvej polovici tohto roka medziročne poklesne a nasledovať bude len mierny nárast. Aj keď sa uvoľnenie pandemických reštrikcií v Číne zrejme odrazí v oživení tamojšej ekonomiky, preváži ho oslabený globálny dopyt a relatívne plné sklady zákazníkov.
Objem lodí nepozná konkurenciu
Námornej preprave ako takej však z dlhodobého hľadiska, zdá sa, nemá čo konkurovať. Aj keď kríza posledných rokov spôsobila na medzikontinentálnych trasách v nevyhnutnej miere krátkodobé odklonenie toku tovarov na železničnú a leteckú nákladnú dopravu, tie nedokázali nahradiť kapacity lodí. Letecká preprava sa ukázala byť vhodnou alternatívou hlavne pre tovar s vyššou hodnotou alebo pri požiadavkách na kratší prepravný čas.
Podobnému dosahu prípadnej ďalšej krízy v námornej doprave sa zrejme bude trh snažiť brániť skracovaním dodávateľských reťazcov. „Námorná preprava nemá a v blízkej budúcnosti nebude mať konkurenciu, čo sa týka prepravných kapacít. Je možné, že niektoré dodávateľské reťazce kvôli rozloženiu rizík presunú časť svojich výrobných fabrík aj na iné kontinenty, napríklad do Ázie. Zatvorenie prístavov na niekoľko týždňov počas pandémie malo negatívny dopad na viaceré výrobné odvetvia a myslím si, že táto skúsenosť môže ovplyvniť budúce rozloženie jednotlivých dodávateľských článkov,“ potvrdzuje J. Mošovská.
Zároveň prichádzajú na trh nové lode, ktoré si lodiarske spoločnosti objednali v minulých rokoch, čo tiež pozitívne ovplyvní nárast námorných kapacít na jednotlivých trasách. Výhodou nových lodí je, že technológie v týchto plavidlách pomáhajú znižovať podiel emisií CO2. Sú postavené tak, že spĺňajú aj tie najprísnejšie normy. „Znižovanie emisií CO2 a dopad prepravy tovaru na životné prostredie je všeobecne jeden z najdôležitejších cieľov v logistike,“ dodáva.
Lodná nákladná doprava neprebieha len na medzikontinentálnych trasách. „Pravidelne ponúkame naše služby aj v rámci Európy na tzv. Short Sea trasách, kde konkurujeme kamiónovej preprave. Aj tu sú však špecifiká, či už finančné alebo časové, prečo sa klient rozhodne pre konkrétny druh prepravy,“ hovorí J. Mošovská z Kuehne+Nagel Slovensko.
Tradiční používatelia riečnej dopravy
Medzikontinentálna lodná nákladná doprava je významná pre slovenských zákazníkov najmä z oblasti strojárskej výroby či predaja tovarov dovážaných z Ázie. Výhodná poloha krajiny v centrálnej časti Európy a na hlavnom toku Dunaja však otvára aj možnosti využívania prepravy tovarov po riekach. Vnútrozemská lodná doprava síce rovnako ako zaoceánska môže ťažiť z väčších prepravných kapacít, no vzhľadom na relatívne krátke vzdialenosti, obmedzenú rýchlosť a potrebu prekládky nákladu pociťuje konkurenciu zo strany cestnej či železničnej dopravy oveľa výraznejšie.
Pre viaceré priemyselné odvetvia sú však lode tradičným a strategicky dôležitým nástrojom. „Lodná preprava je dôležitou súčasťou hodnotového reťazca a zohráva zásadnú úlohu pri exporte benzínu a nafty. V rámci skupiny MOL pravidelne zásobujeme plavidlami naše terminály na Dunaji a v prípade odstávok dodávame produkty aj do rafinérie v Százhalombatte v Maďarsku,“ pripomína Anton Molnár, hovorca spoločnosti Slovnaft.
Okrem nafty a benzínu je riečna lodná doprava mimoriadne vhodná aj na prepravu veľkého objemu sypkých komodít. Tradičným používateľom riečnej nákladnej dopravy na Slovensku je aj šaliansky výrobca hnojív, spoločnosť Duslo. „Pri predaji granulovaných hnojív v rámci Európy aktívne využívame lodnú prepravu hlavne na trase Dunaj – Mohan,“ hovorí Pavel Hanus, obchodný riaditeľ spoločnosti Duslo. Objem granulovaných hnojív, ktoré výrobca prepravuje prostredníctvom lodnej dopravy, dosahuje približne 100-tisíc ton ročne, čím dosahuje podiel 9 až 12 percent na ich celkovej preprave. „Lodná doprava je neoddeliteľnou časťou celkovej distribúcie hnojív v Európe a pre Duslo zohráva pozitívnu úlohu v tom, že pri dodávkach hnojív lodnou dopravou vychádzame v ústrety tým zákazníkom, ktorí majú historicky vybudované distribučné sklady v prístavoch na Dunaji, resp. Mohane,“ dodáva P. Hanus.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 95/2023.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Hlavná téma, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 95/2023, alebo aj na našej webovej stránke.