Najväčšou výzvou logistiky poslednej míle je efektivita
Za posledných 10 rokov sa toho zmenilo zásadne veľa. Zákazníci si už nerobia zásoby vopred, ale tie chcú dopĺňať do centrálnych skladov alebo priamo do predajní priebežne. Tým presunuli viac-menej zodpovednosť za dostatok tovaru na pultoch na dodávateľov.
Mnoho firiem okrem rýchlosti dodania tovaru konečnému partnerovi či prípadne zákazníkovi rieši už aj otázky týkajúce sa dopadov prepravy na životné prostredie. Čoraz väčší dôraz sa totiž kladie na ekologické formy dopravy v mestách. Pri logistike poslednej míle je veľmi dôležité zároveň aj geografické rozmiestnenie skladov v záujme čo najlepšej obsluhy širokej siete obchodných partnerov.
Pozor na nákladovosť
Ako poznamenáva Vladimír Čoček, supply chain director spoločnosti Kofola Česko a Slovensko, v dnešnej dobe sami musia naplánovať nielen logistiku, ale aj výrobu a vlastné skladovacie priestory, aby boli schopní plniť aktuálne potreby obchodných partnerov. Do logistiky vstúpil značnou mierou aj zálohový systém.
Výrobcovia, ktorí uvádzajú jeden produkt aj na iné trhy, musia mať samostatné zásoby pre jednotlivé regióny. Výrobky, ktorých sa za posledný rok predalo viac ako 500-tisíc kusov v PETe, totiž musia mať pre zálohový systém samostatné ID. Pri všetkých procesoch i prípadných zmenách v nich musia pozerať na ekonomiku a nákladovosť, ktorá je s nimi spojená. Pre logistiku je podľa Čočeka tento prístup dôležitý vzhľadom na zvyšujúcu sa cenu práce, cenu pohonných hmôt a energií.
„Preto je veľmi dôležité dobré plánovanie dopravy, rovnomerné rozloženie distribuovaného objemu tovaru v rámci pracovného týždňa, zabezpečenie spätného odvozu obalov od zákazníkov a dodržiavanie minimálnej výšky objednávky,“ vysvetľuje Čoček s tým, že obchodní partneri si u nich objednávajú tovar v režime 48 hodín, v ktorom dokážu pokryť obe aktivity – závoz tovaru aj odber prázdnych obalov. „V okamihu, kedy vieme, že nemáme prepravnú kapacitu, spoločnosť Santa-Trans dopĺňa potrebný vozový park z trhu alebo od našich zákazníkov. Externý vozový park väčšinou využívame jednosmerne.“
Distribúcia tovaru
Skúsenosti s logistikou poslednej míle má aj René Novotný, konateľ dopravnej spoločnosti Santa-Trans.sk. Ako podotkne, oni a ich partneri v logistike musia dodržiavať pravidlá, ktoré sú stanovené príslušným úradom v danej oblasti pre vjazd do jednotlivých lokalít, ale aj pravidlá obmedzení zo strany odberných miest.
„Keď sa vstupuje do sezóny, býva logistika poslednej míle náročnejšia.“ V čase pandémie spoločnosť v sekundárnej distribúcii znížila výšku minimálnej objednávky pre obchodných partnerov, aby ju vedeli dosiahnuť aj pri nižšej návštevnosti podnikov. „V rámci primárnej distribúcie sme tiež upravili podmienky závozov, aby boli realizovateľné pre obe strany. S drvivou väčšinou zákazníkov sme sa však už vrátili k logistike spred začiatku pandémie,“ zdôrazňuje Novotný.
Aké typy prepravy tovaru môžu využiť partneri Kofoly? Ako poznamená Čoček, v logistike využívajú dva spôsoby doručovania tovaru. O primárnu distribúciu na veľké siete sa stará dopravca Santa-Trans na základe zmluvných podmienok. Sekundárnu distribúciu, priamo na prevádzky, retail aj gastro, zabezpečujú traja partneri zo šiestich stredísk rovnomerne rozmiestnených v rámci Slovenska. Zákazníci sú už pri prvom kontakte s ich obchodným zástupcom pridelení do jedného či druhého systému distribúcie na základe predpokladaného objednaného množstva.
„Pre zákazníkov v sekundárnej distribúcii máme individuálne nastavené dva závozové dni, v rámci ktorých ich musíme obslúžiť. V primárnej distribúcii máme u zákazníkov dohodnuté závozové okná, v ktorých nám zákazník vyhradzuje čas na prevzatie objednaného tovaru,“ konštatuje Čoček.
Ekonómia je dôležitá
Okrem ekologickej stránky dôležitá je v rámci logistiky poslednej míle aj ekonomická stránka. V prípade Kofoly všetky objednávky sú zadané do optimalizačného systému, ktorý efektívne plánuje rozvozové trasy. Santa-Trans na distribúciu tovaru využíva fl otilu 13 ťahačov Scania CNG, generácia EURO 6, s objemom 33 paletových miest, ďalej 23 ťahačov Mercedes-Benz Actros rovnako s 33 paletovými miestami a využívame aj 4 tandemové súpravy Volvo s objemom 36 paletových miest. Spolu teda 40 vozidiel, s ktorými vykonávajú mesačne približne 1500 prepráv v rámci Slovenska a Česka.
V súčasnosti sa snažia podľa Novotného so zákazníkmi v primárnej distribúcii zavádzať systém objednávok po vrstvách, teda zákazníci si musia objednať vždy celú vrstvu nápojov na palete, aby sa dala paleta s tovarom kompaktne vyskladať, ucelená zafixovať a bezpečne prepraviť k zákazníkovi. Väčšina zákazníkov na tento systém pristúpila. V sekundárnej distribúcii je mix produktov na jednej palete väčší. Ako podotkne Čoček, tovar ukladajú na paletu od najťažšieho po najľahší, aby nedošlo k ohrozeniu stability pri preprave.
„V rámci Slovenska máme 6 cross-dockov, pre 5 z nich sa objednávky mixujú priamo v centrálnom sklade výrobného závodu v Rajeckej Lesnej, pre partnerov na východnom Slovensku sa tovar mixuje priamo v cross-docku v Prešove.“
Citeľný nárast objemov
Logistika poslednej míle sa za poslednú dekádu zmenila rapídne. Myslí si to Tomáš Vaculčiak, head of land transport spoločnosti DB Schenker, podľa ktorého tieto zmeny súvisia najmä s nárastom objemov, ich volatilitou, hlavne v posledných dvoch rokoch, ako aj s rastúcim segmentom e-commerce.
„V neposlednej rade v súvislosti so sustainability, čiže udržateľným rozvojom, kde je potrebne implementovať CO2 free riešenia a byť tak zodpovedným poskytovateľom služieb rozvojom bezimisných riešení, čo je jednou z našich priorít.“
Spoločnosť DB Schenker je v európskom meradle pre pozemne prepravy jedným z lídrov na trhu, čo na nich kladie vysoké nároky prinášať služby pre klientov na špičkovej úrovni kvality a tiež očakávania rastu a rozvoja. Tento rozvoj súvisí podľa Vaculčiaka so zväčšovaním prepravnej siete prostredníctvom vlastných pobočiek, aktualizáciou doplnkových služieb podľa potrieb na trhu, ako aj vývojom vlastných aplikácii a zefektívnenie komunikácie zo zákazníkmi, resp. ich pracovného vyťaženia v súvislosti s kúpenou službou.
„Počas pandémie sme pocítili enormný nárast objemov v danej oblasti. Z mesiaca na mesiac sa zmenil podiel zásielok B2B a B2C v prepravnej sieti, rovnako sa menil celkový počet zásielok zo dňa na deň bez vzorca alebo pravidelnosti. Kľúčová bola schopnosť odhadnúť a naplánovať každý deň individuálne pre čo najvhodnejšiu rezerváciu dopravných kapacít a efektívne plánovanie trás.“
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 94/2023.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Hlavná téma, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 94/2023, alebo aj na našej webovej stránke.