EASTLOG zverejnil konferenčný program a chystá sa prelomiť limity
Kongres EASTLOG tento rok ašpiruje na to prelomiť všetky limity. Jednak má ambíciu dosiahnuť historicky najvyššiu návštevnosť, totiž 600 účastníkov, a aj svoje hlavné motto stanovil ako Logistics Unlimited, teda logistika bez limitov. „Čo tým myslíme? Postpandemické napätie a vojna na Ukrajine prinášajú problémy a nedostatky. Sú to vysoké náklady na pohonné hmoty, nárast cien energií, obmedzenia v cezhraničnej a globálnej doprave, nedostatok pracovných síl okrem iného z Ukrajiny, obavy firiem z ďalšieho vývoja a odkladanie potrebných investícií. Kongres bude ideálnou platformou pre diskusiu s kolegami z odboru a hľadanie riešení ťažkých situácií vrátane odomknutia teraz limitovaného potenciálu logistiky,“ vysvetľuje Jeffrey Osterroth, konateľ usporiadateľskej spoločnosti ATOZ Group. Kongres sa koná v dňoch 25. a 26. mája 2023 v pražskom centre O2 universum.
Logistika za hranou možností
Dopoludňajšia časť konferencie sa úplne „vloží“ do hlavnej témy, teda zbúrania limitov. „Pri hľadaní hlavných rečníkov sme oslovili profesionálov, ktorí museli pri plnení povinností prekonať tie najväčšie logistické výzvy. Dvaja kľúčoví rečníci sa vyrovnávali s najväčšími mysliteľnými prekážkami – prírodnou katastrofou a vojnou,“ hovorí programová riaditeľka kongresu Patrícia Jakešová.
Najskôr vystúpi Jiří Nemčík z Hasičského záchranného zboru Moravskosliezskeho kraja. Jeho záchranný tím bol medzi prvými, ktorý pomáhal pri nedávnom zemetrasení nebývalého rozsahu v Turecku. „Logistika je kľúčom k úspechu všetkých misií, kedy sa počíta každá hodina na záchranu ľudských životov. Krízová logistika v sebe kombinuje faktor dopravy aj schopnosť správnej reakcie na vzniknutú situáciu. Nie je ľahké pripraviť sa na všetky eventuality, ale čo najviac pomáha, sú správne nastavené procesy, ktoré majú v sebe dostatočnú mieru flexibility,“ vysvetľuje Jiří Nemčík.
Kľúčovým spíkrom dopoludňajšieho programu bude aj Olena Vdovychenko zo spoločnosti Metro Cash & Carry Ukrajina. Jej prezentácia má príznačný názov Logistika v čase vojny: Ako prekonať tú najväčšiu prekážku v podnikaní. Generálna riaditeľka spoločnosti Metro Ukrajina Olena Vdovychenko odrozpráva pútavý príbeh, ako sa vyrovnala s úplne limitnou situáciou vojnového konfliktu a dokázala pritom udržať vysoké nasadenie celého tímu.
Nasledovať bude prvá veľká panelová diskusia s názvom Logistika bez limitov. Poprední logistickí odborníci (napr. Tomáš Hofer, Notino; Miroslava Jechoux, DLC Napajedla; Jiří Kristek, Cushman & Wakefield; Pavel Sovička, Panattoni; Jaroslav Žlábek, Toyota Material Handling CZ) sa zamyslia nad tým, aké sú prekážky, s ktorými sa stretáva logistické odvetvie u nás, v Európe i vo svete? Debatu povedú aj o tom, v akých logistických oblastiach je nevyužitý potenciál a prečo sa tak deje alebo či technológie ako strojové učenie alebo umelá inteligencia otvárajú potenciál pre ďalší rozvoj logistiky a supply chainu. Ktoré oblasti logistiky budú najviac profitovať z ďalšieho postupu automatizácie a robotizácie? Aké významné limity pre logistiku predstavujú geopolitika, obchodné súperenie štátov a colné bariéry? Ako sa budú meniť logistické toky z a do Českej republiky v kontexte trendov ako elektromobilita, nearshoring, robotizácia, využívanie obnoviteľných zdrojov energie, znižovanie energetickej náročnosti a využívanie fosílnych palív, zavádzanie 3D tlače, zvyšovanie podielu recyklácie materiálov či energií alebo starnutie populácie? Všetky tieto otázky a mnoho ďalších položí Patrícia Jakešová.
Popoludňajší program: Desiatky prípadových štúdií, dve panelové diskusie a HR panel
Popoludnie je koncipované ako prehliadka workshopov. Usporiadatelia tento rok zaradili štyri: Skladovanie & development, Transport & špedícia, Digitalizácia & automatizácia a Ľudské zdroje. Aj v tomto prípade bude snaha „odomknúť nevyužitý potenciál logistiky“. Patricie Jakešová poznamenáva: „Jedným z najlepších spôsobov, ako odstrániť bariéry v logistike, je zamerať sa na určité príklady z praxe, ako jednotlivé spoločnosti dokázali uvoľniť svoj vlastný logistický a prepravný potenciál, a potom toto know-how a skúsenosti zdieľať s trhom ako celkom.“
V popoludňajšom programe tak účastníci vhliadnu do zaujímavých prevádzok a projektov. V troch sekciách ich bude celkom štrnásť, prezentovať bude takmer 30 prednášajúcich. Rečníci vždy predstavia konkrétny obchodný prípad alebo prípadovú štúdiu. Zoznámite sa s týmito projektmi:
- Kaufland rozšíril sklad a zaviedol nové logistické riešenia (Kaufland Slovenská republika)
- Nabíjanie vozíkov z FVE a systémové riadenie spotreby prinášajú výrazné úspory (Mokate Czech / Gekkon International)
- Solárna logistika: Opatrne, bezpečne, spoľahlivo (SolSol / Rohlig Suus Logistics)
- Nový sklad pre Zooplus: Od HR k prevádzkovej dokonalosti (Zooplus / GXO)
- Svoj prvý európsky R&D projekt započal Lumax v Ostrave (Lumax / CTP)
- Keď s logistikou pomáha 5G (Dextrum Fulfillment / T-Mobile Slovensko)
- Malfini automatizuje logistiku textilu (Malfini / Element Logic Slovakia)
- Košík.cz kompletne prestaval sklad za 13 týždňov (Košík.cz / Bito Skladovacia technika CZ)
- Ako optimalizovať a automatizovať intralogistiku v automotive (Vapol CZ / Vertiflex)
- Autonómne vozíky zvýšili efektivitu logistiky v Datarte (HP Tronic Zlín / 4IGV)
- Simulácie sú pre rozhodovanie Alzy kľúčové (Alza.cz / Solvertech)
- Chytrý alebo hlúpy skladník (Helcel Nábytok / K2 Atmitec)
- Cloudový YMS riadi príjem aj kontrolu online (Elektrometall / Time Slot Control)
- Ako digitalizovať burzy nákladu (Fast ČR / Timocom)
Súčasťou popoludňajších sekcií budú aj dve panelové diskusie. Jedna nesie názov Budúcnosť skladovania, skladovania budúcnosti. A padnú určite tieto otázky: Prečo je v Česku nedostatok skladových priestorov? Je vždy nutné otvárať nový sklad, alebo stále existujú rezervy na optimalizáciu skladových zásob? Ako sa vyrovnať s kritikou, že sa stávame krajinou skladov? Môžu byť obce a mestá motivované k tomu, aby povoľovali ďalšiu výstavbu priemyselných budov, a je to žiaduce? V ktorých odvetviach teraz zaznamenávame najväčší dopyt po skladových priestoroch? Keď to nejde pri skladoch do šírky, čo ísť do výšky? A možno to s ohľadom na regulatívy obcí? Akým smerom sa uberá skladovanie v mestách a sú dark story riešením zásobovania veľkých sídiel? Počujeme názory napríklad Pavla Hampejsa (SIKO Kúpeľne), Laurenta Jechoux (Contera), Jakuba Jonáša (Ferag CZ) či Pavly Majerovej (Makro Cash & Carry ČR). Moderuje Patrícia Jakešová.
Druhá debata s označením Nákladná doprava na rázcestí zacieli na dopravu. Aj tu je mnoho tém a otázok, napr. ako sprísňujúce ekonomické limity, najmä norma Euro 7, ovplyvní budúcnosť nákladnej dopravy? Kde sú aktuálne limity alternatívnych palív pre nákladnú dopravu? Presadí sa v ťažkej nákladnej cestnej doprave elektrina, plyn, vodík, syntetické palivá alebo ešte niečo iné? Ako dôraz na ekologizáciu a dekarbonizáciu nákladnej dopravy ovplyvní ceny prepráv? Ako tranzitnú dopravu v Európe obmedzujú dopravné kongescie, colné či bezpečnostné bariéry a spory medzi štátmi? Čo je dnes najnáročnejšie na práci vodiča a ako je možné odstrániť limity, ktoré bránia vstupu nových vodičov do odboru? Panujú na trhu férové pravidlá pre získavanie zákaziek? Ako ovplyvňuje situáciu v nákladnej doprave automatizácia a digitalizácia? Debatou vykoná Stanislav Břeň (Systémy Logistiky).
V samostatnej popoludňajšej sekcii sa tiež desiatky HR manažérov z logistiky a dopravy zamerajú na aktuálnu tému logistického pracovného trhu. Aký má vplyv vojna na Ukrajine na dostatok zamestnancov v odbore? Máme vnímať nárast nezamestnanosti negatívne alebo pozitívne? Ako podniky ustoja tlak na zvyšovanie miezd v dôsledku vysokej inflácie? Ako automatizácia a digitalizácia ovplyvňujú prácu v logistike? Debatu povedie Roman Molek (Transearch International).
Logistika a ekonomické limity
Podvečerný program začne Helena Horská (Raiffeisenbank) s príspevkom na tému Ako reštartovať ekonomiku, a naopak skrotiť infláciu. „Česká ekonomika prešla ‚perfektnou búrkou‘. Koronavírusový šok bol vystriedaný cenovým šokom, ku ktorému sa čoskoro pridal vojnový konflikt na Ukrajine as ním spojený energetický šok. Neistota nadobudla extrémne úrovne. Produkčná kapacita ekonomiky sa pod ťarchou šoku znížila a pádivý rast produkčných a životných nákladov viedol firmy a domácnosti k úsporám,“ hovorí popredná česká ekonómka a dodáva: „Naštartovať ekonomiku bude vyžadovať štrukturálne zmeny, modernizáciu hospodárstva, posilnenie jeho odolnosti, investície do nových technológií, ale aj do ľudí – ľudského kapitálu. Česká ekonomika sa nachádza vo fáze hľadania nových výkonných motorov rastu.“
Program konferencie uzavrie ďalšia veľká panelová diskusia s názvom Ekonomické limity českej a európskej logistiky. Vedľa Heleny Horskej vystúpi napr. Martin Baláž (Prologis), Martina Horká (dm drogerie markt), Jan Hyťha (HOPI Holding) či Michael Ondraschek (M.A.S. Automation). Debatu riadi známy rozhlasový a televízny moderátor Jan Pokorný.
Pravidelní účastníci vedia, že EASTLOG nie je len konferencia, ale kongres s komplexným programom. Počas obedovej pauzy sa preto uskutoční sekcia BizLOG, ktorá je sledom speed-datingových stretnutí užívateľov a poskytovateľov logistických služieb a produktov. Počas desiatich minút sa obe strany zoznámia a zistia, či existuje príležitosť pre ďalšie rokovania a rozvoj biznisu. To, čo je počas obeda organizované a má jasnú štruktúru, sa vo večernej časti presúva do neformálnej roviny. Logistický Business Mixer poskytuje fantastickú šancu na nadväzovanie nových a utužovanie už vybudovaných kontaktov. To všetko pri výbornom jedle, pití a spoločenskom programe.
Nie jedna, nie dve, ani tri, ale štyri exkurzie
EASTLOG by nemohol existovať bez návštev logistických prevádzok alebo sprievodného programu SEELOG. Sú korením tohto kongresu a dávajú účastníkom šancu vidieť v reáli to, o čom sa hovorí na pódiu. Na záujemcov tento rok čakajú štyri logistické lahôdky:
- Distribučné centrum Kauflandu v Modleticiach,
- Logistické centrum Viapharmy v Pavlove u Kladna,
- Nový automatizovaný sklad spoločnosti Plzeňský Prazdroj v Plzni a
- Logistická a výrobná prevádzka automobilky Škoda Auto v Mladej Boleslavi.
Všetky tieto návštevy sa uskutočnia na druhý deň kongresu, teda v piatok 26. mája. Záujem o návštevy je vyšší ako počet voľných miest, takže prednosť majú tí, ktorí sa na kongres prihlásia skôr.