Biopalivá a elektromobilita nie sú v protiklade, cieľom je podpora znižovania emisií
Kľúčovým cieľom je znižovanie emisií v doprave a splnenie cieľov, ktoré si Slovensko v tejto oblasti v rámci napĺňania záväzkov na európskej úrovni stanovilo. V spoločnom stanovisku sa na tom zhodujú Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB) a Slovenská Asociácia pre Elektromobilitu (SEVA).
S blížiacim sa Dňom Zeme, kedy viac vyzývame k znižovaniu emisií, používaniu obnoviteľných zdrojov energie a udržateľnosti, sa v spoločnom vyhlásení spojili zástupcovia konkurenčne vnímaných subjektov.
Peter Badík zo Slovenskej asociácie pre Elektromobilitu a Radoslav Jonáš zo Združenia pre výrobu a využitie biopalív chcú upozorniť na to, že najpodstatnejšie je znížiť emisie v doprave a každá z alternatív na dosiahnutie tohto cieľa tu má svoje miesto a opodstatnenie.
„Niekedy sa môže zdať, že zástancovia biopalív sú v spore napríklad zo zástancami elektromobility, ale to nie je pravda. Biopalivá, elektromobilita, alebo aj vznikajúce projekty pre využívanie vodíka – to všetko sú nástroje, ktoré nám slúžia na znižovanie emisií v doprave. Biopalivá dnes predstavujú ekonomicky efektívnu a reálne dostupnú cestu na priblíženie s k tomuto cieľu“, povedal Radoslav Jonáš zo ZVVB.
Dodal, že ciele ku ktorým sa v tejto oblasti Slovensko na európskej úrovni zaviazalo, sa momentálne bez podpory využívania biopalív ani nedajú splniť. Podobný cieľ podľa jeho slov sleduje aj podpora elektromobility.
„Elektromobilita má na Slovensku veľký potenciál, ktorý sme ešte zďaleka naplno nevyužili a mnohé mýty, ktorým čelí, sa dajú odstrániť iba skúsenosťou – inak povedané, ľudia spoznajú všetky výhody elektromobility až vtedy, keď sa s ňou aj reálne stretnú v širšom rozsahu ako dnes“, povedal Peter Badík, spoluzakladateľ Slovenskej asociácie pre Elektromobilitu .
Zástancovia elektromobility nevnímajú biopalivá ako súpera, alebo konkurenta.
„Biopalivá vnímame ako akýsi medzistupeň na ceste smerom od klasických fosílnych palív. Nie je, a objektívne to ani nemôže byť, definitívne riešenie, ale v súčasnosti je to významný prvok pri znižovaní emisií v doprave, čo je v konečnom dôsledku náš spoločný cieľ,“ dodal na záver Peter Badík.