Tomáš Vaculčiak: Logistika poslednej míle sa za poslednú dekádu zmenila rapídne
„Súčasný trh a objemy sú veľmi turbulentne a nároky na dodávateľsky reťazec rastú. Okrem toho sme konfrontovaní s nedostatkom surovín a rôznymi nepredvídateľnými rušivými faktormi v dodávkach. Toto vytvára dynamiku a volatilitu, na ktorú sa treba nastaviť, preto si myslím, že ľudský faktor v plánovaní bude stále kľúčový a nebude ho možné nahradiť plne plánovacími nástrojmi, ktoré by dokázali naplánovať prepravné trasy „len“ na základe algoritmov,“ hovorí v rozhovore pri káve Tomáš Vaculčiak, head of land transport spoločnosti DB Schenker, ktorá má aj na Slovensku vysoké ciele v rámci ekologizácie vozového parku. Príkladom je nasadenie elektrického vozidla Volvo do vozového parku v Bratislave.
Opísali by ste podstatu logistiky poslednej míle? Čo ju charakterizuje?
Logistika, presnejšie distribúcia v nasej terminológii last mile delivery znamená zabezpečenie doručenia/vyzdvihnutia zásielok k príjemcom/odosielateľom na vysokej úrovni kvality definovaných KPI pre klientov, ktorí si daný produkt od nás objednali.
Umiestnenie skladov a ich pravidelná revízia súvisí najmä s denzitou príjemcov a prepravných trás. Ďalším faktorom je časová dostupnosť distribučných a obchodných centier, kde je v dnešnej doba očakávaná vysoká flexibilita, na druhej strane sú najmä pešie zóny a menšie prevádzky v centrách miest kde je takisto limitovaný prístup pre nákladné vozidlá.
Ako je tomu v prípade vašich skladov?
Pre rozhodnutie o umiestnení našich skladov využívame podrobne analýzy, resp. nástroje, aby sme zabezpečili dostupnosť našich produktov, pre čo najvyššie pokrytie územia a boli stále našim klientom k dispozícii v každej jednej krajine v Európe.
Do akej miery sa zmenila logistika poslednej míle za posledných 10 rokov a v čom hlavne?
Určite sa za poslednú dekádu zmenila rapídne. Tieto zmeny súvisia najmä s nárastom objemov, ich volatilitou najmä v posledných dvoch rokoch, ako aj s rastúcim segmentom e-commerce. V neposlednej rade v súvislosti so sustainability, teda udržateľným rozvojom, kde je potrebne implementovať CO2 free riešenia a byť tak zodpovedným poskytovateľom služieb rozvojom bezimisných riešení, čo je jednou z našich priorít.
Aké máte skúsenosti s logistikou poslednej míle?
Spoločnosť DB Schenker je v Európskom meradle pre pozemne prepravy lídrom na trhu s rozsiahlymi skúsenosťami, čo na nás kladie vysoké nároky prinášať služby pre našich klientov na špičkovej úrovni kvality a tiež očakávania rastu a rozvoja.
Tento rozvoj súvisí so zväčšovaním prepravnej siete prostredníctvom vlastných pobočiek, aktualizáciou doplnkových služieb podľa aktuálnych potrieb na trhu, ako aj vývojom vlastných aplikácii a zefektívnenie komunikácie zo zákazníkmi resp. ich pracovného vyťaženia v súvislosti s kúpenou službou.
Zmenil logistiku poslednej míle nárast e-commerce, najmä počas pandémie?
Počas pandémie sme pocítili enormný nárast objemov v tejto oblasti. Z mesiaca na mesiac sa zmenil podiel zásielok B2B a B2C v prepravnej sieti, rovnako sa menil celkový počet zásielok zo dňa na deň bez vzorca alebo pravidelnosti. Kľúčová bola schopnosť odhadnúť a naplánovať každý deň individuálne pre čo najvhodnejšiu rezerváciu dopravných kapacít a efektívne plánovanie trás. Vzorce ktoré sme poznali prestali platiť a museli sme pripraviť nové, v línii s extrémnou volatilitou, ktorá nastala v roku 2020. Situácia sa začala stabilizovať formou pravidelnosti a lepšej predvídateľnosti počtu zásielok koncom roka 2020.
Zvládli ste nárast objemov?
Musím konštatovať, že sme to úspešne zvládli, hoci nápor bol enormný, a to nielen na plánovanie, kapacitu, ale aj zabezpečenie plynulej prekládky tovaru v našich termináloch. Žiadnu z týchto turbulencii nepocítili naši klienti na znížení kvality služieb, čo je pre nás kľúčové. Dnes, resp. v období Q4/22 bola už situácia viac stabilná, keďže zaznamenávame menšie fluktuácie v objemoch, než to mu bolo bezprostredne po vypuknutí pandémie a medzičasom sme sa aj viac adaptovali na vyskytujúce sa výkyvy.
Čo najviac dokáže zefektívniť logistiku poslednej míle z vášho uhľa pohľadu?
Z môjho pohľadu je to kombinácia využitia kvalitných podporných plánovacích nástrojov a kvalifikovaných, motivovaných a najmä skúsených dispečerov, ktorí vedia dosahovať stanovený pomer medzi očakávanými cieľmi kladenými na výkonnosť v zmysle optimálneho vyťaženia vozidiel a kvalitu dodania služby našim zákazníkom. Rovnako časová flexibilita príjemcov/odosielateľov v danom regióne a kvalita obdržaných dát od zákazníka.
Aké typy doručovania tovaru vlastne môžu aktuálne využiť vaši zákazníci?
Je ich niekoľko, samozrejme, bližší popis môžu nájsť naši klienti, ale aj široká verejnosť na našej webovej stránke. V európskom meradle môžu naši zákazníci využívať služby s garantovaným doručením, teda systém Premium, alebo systém, často krát nazývaný aj štandard. Stručne povedané, zásielka s príznakom systém Premium má garantovaný tranzitný čas, pričom pri produkte systém je tento čas rovnaký len v prípade, ak je dostatočná kapacita v prepravných vozidlách. Tu má klient si možnosť vybrať, čo je pre jeho biznis vhodnejší produkt podľa cenovej úrovne, ako aj definovaných tranzitných časov.
Okrem toho sú k dispozícii ďalšie časovo definovane produkty ako Fix DAY, Fix DAY to BE AGREED, prípadne kombinácie s doručením do 10/13hod pre určený rozsah PSČ podľa našich harmonogramov. Pre segment B2C, napríklad taktiež produkt systemHome.
Do akej miery je dôležitý čas, presnosť a proces balenia v rámci logistiky poslednej míle?
Každý z uvedených atribútov je dôležitý. Pre nás je distribúcia last mile o plánovaní trás so včasným zabezpečením kapacít pre kombináciu obdržaných objednávok od portfólia našich klientov v určených časoch na základe vopred stanovených dohôd. Samozrejme snažíme sa toto prispôsobiť ich požiadavkám a takto im vytvoriť, čo najlepší časový rámec pre odoslanie objednávok, ako aj vychystanie tovaru pre ich zákazníkov.
V praxi to znamená, že gro objednávok obdržíme v pomerne exponovanom neskorom čase, pretože presné dáta dostaneme až po odjazde zberného vozidla z nakládky, veľakrát vo večerných hodinách.
Až v tomto čase dochádza k skutočnému obrazu o finálnych distribučných trasách a reálnemu plánovaniu. V našom prípade sa na jednom distribučnom vozidle nachádza tovar rôznych klientov, ktorý musí byt vhodne sekvenčne naplánovaný a to optimálnym spôsobom tak, aby sme dodržali požadované časy doručenia, ako aj nami stanovene ciele výkonnosti. Samozrejme všetko musí prebehnúť bez poškodení tovaru a vrátane zabezpečenia doplnkových služieb. Presnosť balenia je kľúčová! Dispečing plánuje ložnú plochu každého vozidla z dát, v praxi aj pár centimetrová odchýlka v dátach, voči reálnym parametrom zásielky môže narušiť koncept nakládky jedného alebo viacerých vozidiel.
Čo považujete za najväčšiu výzvu v rámci logistiky poslednej míle?
Za najväčšiu výzvu považujem adaptabilitu na rýchlo sa meniace podmienky a prostredie, k čomu je potrebné prispôsobiť svoje pracovne postupy v línii so zabezpečením potrebných kapacít. Okrem toho, čo už bolo spomenuté, je jedným z našich dlhodobých pilierov práca s dodávateľmi, tzn. našimi dopravcami, ktorí sú denne na cestách a pred klientom reprezentujú našu spoločnosť. Na túto oblasť máme svoju stratégiu a ciele, aby sme dokázali priniesť stabilitu a zabezpečiť kapacitu pre objemy našich zákazníkov, čo je veľakrát aj jeden z kľúčových faktorov pre rozhodnutie sa, spolupracovať práve so spoločnosťou DB Schenker.
Je dôležitá automatizácia, digitalizácia, ale aj kvalitný logistický tím?
Ako som už uvádzal predtým, daná kombinácia dispečerských skúsenosti, inteligencie a podporných nástrojov je určite kľúčová. Tu by som zvlášť podotkol, že veľa závisí na portfóliu klientov, ponúkaných službách a geografii územia. V našej spoločnosti je toto veľmi široké, zastrešujeme široké portfólio služieb pre všetky vertikálne trhy (automotive, elektronika, consumer a pod.), či už pre B2B a B2C príjemcov s plným pokrytím územia.
Súčasný trh a objemy sú veľmi turbulentne a nároky na dodávateľsky reťazec rastú, okrem toho sme konfrontovaní s nedostatkom surovín a rôznymi nepredvídateľnými rušivými faktormi v dodávkach. Toto vytvára dynamiku a volatilitu, na ktorú sa treba nastaviť, preto si myslím, že ľudský faktor v plánovaní bude stále kľúčový a nebude ho možné nahradiť plne plánovacími nástrojmi, ktoré by dokázali naplánovať prepravné trasy „len“ na základe algoritmov. Z tohto dôvodu a zvlášť pre SK vidím potenciál vo vhodnom mixe zákazníkov tak, aby bolo riziko volatility čo najfragmentovejšie, v praxi k turbulenciám zvyčajne dochádza skôr v rámci jednotlivých segmentov, ako vo viacerých súčasne.
Ktorý typy dopravy v meste a mimo mesta je najideálnejší pre logistiku poslednej míle?
Štruktúru vozového parku prispôsobujeme podľa dostupnosti a lokalizácie príjemcov. Spravidla môžeme povedať, že v mestách, alebo ich centrách sú niektoré zóny dostupné len v určených časoch, resp. určitými typmi vozidiel. Toto sa snažíme kopírovať a využívať tak napr. dodávky, resp. vozidla s nižšou nosnosťou pre zóny, kde je to nevyhnutne a naopak, zase mimo mesta dlhšie vozidlá s vyššou nosnosťou s cieľom dosiahnuť zabezpečenie dodania tovaru našich klientov. Centrá miest budú postupne klásť vyššie ekologické nároky na doručovanie bezimisným spôsobom, ako to už je bežné v európskych metropolách.
Naša spoločnosť ma preto aj na Slovensku vysoké ciele v rámci ekologizácie vozového parku. Práve v tomto období pristupujeme k nasadeniu elektrického vozidla Volvo do nášho vozového parku v Bratislave a to ako prvý poskytovateľ špedičných služieb v rámci paletovej distribúcie na Slovenskom trhu.
Čo vás viedlo k tomu, že ste si zaobstarali plne elektrické nákladné vozidlo?
Smerovanie k udržateľnosti a ekologickej preprave je dlhodobým strategickým cieľom spoločnosti DB Schenker vo svete aj na Slovensku. Logistika zaťažuje životné prostredie a keďže našej spoločnosti záleží na jeho ochrane, vnímame našu zodpovednosť a snažíme sa o využívanie zelených alternatív prepravy. Zároveň vidíme dopyt aj zo strany našich zákazníkov, a to je najlepšia kombinácia pre prijatie rozhodnutia obstarania elektrického vozidla pre paletové prepravy. Napriek vyššej finančnej náročnosti kúpy elektrického vozidla v porovnaní s dieselovým, neváhali sme. Využívaním elektrického vozidla znížime hlučnosť a eliminujeme emisie, tým zlepšime prostredie, v ktorom žijú naši zákazníci i naši zamestnanci. Taktiež touto aktivitou podporujeme našu celoeurópsku stratégiu ekologizácie využívaného vozového parku.
Čo očakávate od nového vozidla? Aké benefity prináša pre vás toto vozidlo, ale aj pre spoločnosť?
Zaradenie elektrického nákladného vozidla do našej slovenskej prepravnej flotily prinesie najmä nové skúsenosti a potvrdí našu snahu o minimalizovanie dopadov nášho podnikania na životné prostredie. Na nových poznatkoch budeme môcť efektívne a zodpovedne plánovať budúcnosť alternatívnych pohonov do našej prepravnej flotily budúcnosti. V neposlednom rade nám táto skúsenosť potvrdí našu prestížnu pozíciu u našich partnerov a klientov pre, ktorých udržateľný prístup k podnikaniu je súčasťou ich podnikateľských stratégií. Samozrejme si uvedomujeme aj úskalia prevádzky elektrického vozidla, akými je aktuálna nedostatočná sieť nabíjacích staníc. Aj z tohto dôvodu sme pre pilotný projekt volili Bratislavu, kde budeme nabíjať vo vlastnej réžií na našom terminále na Kopčianskej.
Z histórie vieme, že prešlo len 66 rokov od prvého oficiálneho letu Wrightovcov až po Armstrongov prvý krok na mesiaci, osobne verím, že sa niečo podobné stane aj v bez emisnej doprave. Aká bude však budúcnosť, ukáže až čas a plnému nasadeniu zatiaľ bráni množstvo, najmä administratívnych – legislatívnych, prekážok. Napriek tomu veríme, že v budúcnosti dôjde k pozitívnemu, aj legislatívnemu posunu v tejto oblasti Slovensko nevynímajúc.
Priblížili by ste plány vašej spoločnosti čo sa týka snahy o dosiahnutie uhlíkovej neutrality?
Udržateľné smerovanie prepravného a logistického priemyslu je súčasťou DNA spoločnosti už od jej samotného začiatku. Počas rokov bola spoločnosť DB Schenker zameraná na hľadanie takých prepravných riešení, ktoré by boli efektívne a súčasne nedevastovali životné prostredie. Ostatné roky potvrdzujú našu pozíciu inovátora vďaka viacerým globálnym projektom kedy, v spolupráci s viacerými univerzitami, vyvíjame a testujeme viaceré prelomové riešenia ako napríklad autonómne vozidlá, či bio palivá pre lietadlá a zaoceánske lode. Rovnako testujeme aj nákladné vozidlá na alternatívne pohony – elektrické či vodíkové. Súčasťou znižovania uhlíkovej stopy je aj budovanie ekologických – zelených logistických centier na všetkých kontinentoch.
Rozhovor pripravil šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky Tomáš Szmrecsányi