Petr Langer: V logistike nám pomáha okrem iného aj manažment skladových zásob
„Predchádzajúce krízy nás naučili pružne reagovať na zmenu podmienok. Či už sú to zmeny v logistike, možnosti doručenia, alebo výkyvy v zásobách,“ hovorí pri káve v rámci rozhovoru Petr Langer, marketingový manažér spoločnosti manažér e-shopu Alensa pro Európu, pričom pripomenie, že stále pokračujú aj v online digitalizácii nákupu dioptrických okuliarov.
Ako hodnotíte rok 2022 z hľadiska inflácie, vyšších cien za energie a vojny na Ukrajine? Ako ste zvládli krízové obdobie?
Dioptrické okuliare a kontaktné šošovky potrebujete počas akejkoľvek situácie. Aj v minulom roku Alensa tak rástla v dvojciferných číslach. Rast bol menší v porovnaní s inými rokmi, ale stabilný. Je pravdou, že sme museli premietnuť niektoré náklady do cien, resp. viac zhodnocovať niektoré náklady a efektivitu marže.
Akým spôsobom ste sa snažili znižovať náklady a čo všetko ste robili preto, aby firma mohla ďalej fungovať?
Do znižovania nákladov a iných oblastí sa vojna na Ukrajine významne neprejavila. Začali sme starostlivo sledovať maržu u jednotlivých produktov. Upravovali sa limity pre doručenie zdarma a viac sledujeme skladovosť. Ľudia napríklad u kontaktných šošoviek dávajú prednosť lacnejším alternatívam, povedzme značke TopVue, ktorá u nás patrí medzi napredávanejšie. Ako ľudia šetria, hľadajú lacnejšie alternatívy s rovnakými parametrami a kvalitou.
Dotkli sa opatrenia aj zamestnancov?
Medzi zamestnancami sa táto situácia neprejavila nijako negatívne. Naopak, Alensa rastie, a tak sme skôr prijímali zamestnancov. Ďalej plánujeme rozvoj v oblasti kamenného retailu – teda otváranie kamenných predajní. Prvý showroom sa otvoril v Prahe a tento rok bude nasledovať Brno a Bratislava. Skôr sa snažíme uzatvoriť celý okruh služieb. Od onlinu až po sieť kamenných predajní.
Čo očakávate od roku 2023 a aké máte plány čo sa týka modernizácie a automatizácie?
Aj tento rok bude podľa nás turbulentný. Dá sa povedať, že je taký každý rok odvtedy, kedy začala pandémia COVID-19. Niektoré zmeny robíme priebežne. Predchádzajúce krízy nás naučili pružne reagovať na zmenu podmienok. Či už sú to zmeny v logistike, možnosti doručenia, alebo výkyvy v zásobách. U nás stále platí, že viac ako 97 % kontaktných šošoviek máme na sklade.
Ako je tomu čo sa týka digitalizácie?
Stále pokračujeme v online digitalizácii nákupu dioptrických okuliarov. Snažíme sa edukovať zákazníkov, že si okuliare môžu kúpiť online. K tomu sú naviazané ďalšie služby, ako napríklad virtuálne zrkadlo či možnosť domáceho skúšania okuliarov. K tomu sú naviazané aj kamenné predajne, ktoré sú prepojené s našim e-shopom. Významný priestor pre rast vidíme v online predaji dioptrických okuliaroch. Zatiaľ čo v Nemecku takýto predaj tvorí približne 20 – 25 % všetkých zákazníkov, na Slovensku sú to jednotky percent.
Vidíte budúcnosť aj vo WMS? Čo môžu inovácie v tejto oblasti priniesť logistike?
Alensa má svoj vlastný IT systém, ktorý vyvíja pre svoje potreby. Jednou zo súčastí je manažment skladových zásob. Tento systém je veľmi špecifický. Samotná kontaktná šošovka môže mať od rôzne dioptrie s rôznymi zakriveniami. Ide o veľmi veľa kombinácií. Máme vlastné riešenie, ktoré sa snažíme ďalej rozvíjať.
Rozhovor pripravil šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky?