Prvé elektrické nákladné vozidlo vo flotile DB Schenker Slovensko
Podobne ako v iných odvetviach, aj v logistike sa čoraz väčší dôraz kladie na udržateľnosť a ekológiu. Klimatická zmena, energetická kríza, enormne vysoká inflácia, to všetko núti spoločnosti nielen šetriť, ale aj byť ekologickejším. Výnimkou nie je ani svet dopravy.
Firmy pôsobiace v oblasti logistiky kladú stále väčší dôraz na trvalo-udržateľný prístup k ich podnikaniu. V podobnom duchu pristupuje k novým trendom aj spoločnosť DB Schenker, ktorá je pionierom v oblasti ekologickej prepravy. Dôkazom toho je skutočnosť, že v týchto dňoch zaradil podnik do svojej rozsiahlej slovenskej flotily prvé plne elektrické nákladné vozidlo určené na paletové prepravy.
Nové technológie
Byť ekologickým v dnešnej dobe už nie je len o prestížnosti. Platí to duplom v oblasti prepravy tovaru. Je známe už dlhé roky, že práve doprava, teda klasické pohony výrazným spôsobom zvyšujú oxid uhličitý a ďalšie škodlivé látky v atmosfére. Preto firmy sa snažia nájsť alternatívne spôsoby dopravy, pričom jednou možnosťou je práve elekromobilita. Do akej miery sa podarí v blízkej budúcnosti pohony na elektrinu skombinovať aj s vodíkom, je ešte otázne, každopádne už dnes existujú efektívne elektrické vozidlá, ktoré dokážu prekonať na jedno nabitie aj dlhšie trate, či už v mestách, alebo mimo nich.
Spoločnosť DB Schenker je jednou z vedúcich spoločností pôsobiacich v logistike a preprave na svete a taktiež si uvedomuje vplyv vlastného podnikania na životné prostredie. Spoločnosť začala svoju cestu k nulovým emisiám už pred mnohými rokmi. Jedným z jej cieľov budovania trvalo-udržateľného podnikania je aj neustále znižovanie úrovne vyprodukovaných emisií svojou činnosťou až na nulu. Súčasťou tejto stratégie je množstvo projektov na globálnej aj regionálnej úrovni. „Našu cestu za udržateľnou logistikou berieme zodpovedne a vďaka našej profesionalite a globálnym projektom smerujeme k jej dosiahnutiu míľovými krokmi,“ vysvetľuje Dietmar Schmickl, generálny riaditeľ spoločnosti DB Schenker.
Udržateľná doprava
Keďže dôraz, ako aj tlak Európskej únie na trvalo-udržateľnú dopravu vrátane logistiky rastie, aj logistické spoločnosti hľadajú vhodné ekologické riešenia, ktoré nielen znižujú dopady tohto priemyselného odvetvia, ale sú samozrejme aj ekonomicky efektívne. Spoločnosť DB Schenker nie je výnimkou, ba čo viac, plne si uvedomuje túto skutočnosť. Aj preto prináša zákazníkom možnosť využívania a doručovania ich tovarov prostredníctvom riešení šetrných k životnému prostrediu. Počnúc CARGO elektrickými vozidlami, elektrickými dodávkami a končiac elektrickými nákladnými vozidlami či využívaním biopalív v leteckej a námornej preprave.
„Potrebu ekologických riešení prepráv a trvalo-udržateľného dodávateľského reťazca si uvedomujú nie len logistické spoločnosti, ale aj celé priemyselné spektrum. Dopyt po ekologických riešeniach logistiky a prepravy tovarov rastie vo všetkých priemyselných odvetviach. Spolu s našou stratégiou nám umožnili sa posunúť vpred k realizácii pilotného projektu zaradenia elektrického nákladného vozidla na paletové prepravy do našej flotily,“ zdôrazňuje Bohumil Prudič, Head of CoDi & NLM DB Schenker Slovensko.
Ekologická preprava
Príprava projektu obstarania elektrického vozidla a jeho zaradenia do prevádzky si vyžiadala podľa Martiny Konkoľovej, Project & Strategy Management Office DB Schenker Slovensko, mesiace príprav, dôkladných analýz trhu a testovania vhodných vozidiel dostupných pre slovenský trh. Následne, aj na základe potrieb a očakávaní zákazníkov, spustila spoločnosť samotný proces testovania a obstarávania.
„Každý projekt ma svoju iniciačnú fázu, ktorej dĺžka závisí od komplexnosti projektu. V prípade kúpy elektrického vozidla bolo potrebne preveriť ponuku elektrických vozidiel na trhu a taktiež serióznosť záujmu našich zákazníkov o ekologickú prepravu svojich tovarov. Príprava trvala niekoľko mesiacov, ale projektový tím mal jasný ciel, prepravovať ekologicky a byť príkladom pre ostatné logistické spoločnosti v našom regióne,“ dodáva Martina Konkoľová s tým, že sa napokon rozhodli pre obstaranie elektrického nákladného vozidla Volvo FL Electric 4×2 R o celkovej hmotnosti 16 ton a s užitočným zaťažením 8 ton. Vozidlo z dielne svetovej výrobcu nákladných vozidiel dokáže na jedno nabitie prejsť od 150 do 200 km, v závislosti od poveternostných podmienok a zručnosti vodiča.
Nulové emisie cieľom
Dostatočný dojazd pri nulových emisiách predstavujú ideálne riešenie pre distribúciu koncovým zákazníkom aj v mestskom prostredí. Prevádzka nákladného vozidla je naviac veľmi tichá, a to je prínosom pre zásobovanie aj v nočných hodinách. „Spoločnosti DB Schenker ponúkame plnohodnotné partnerstvo v oblasti elektro mobility. Vozidlo Volvo FL Electric dodávame s komplexným balíkom, a to vrátane zlatej servisnej zmluvy, financovania prostredníctvom našej leasingovej spoločnosti Volvo Finančné Služby a podporou počas celej doby využívania vozidla,“ hovorí Leonard Toček, generálny riaditeľ spoločnosti Volvo Group Slovakia.
Ako poznamenáva Dietmar Schmickl, budúcnosť elektromobility v logistike do veľkej miery závisí od rýchlosti implementácie nových technológií zo segmentu osobnej prepravy a vozidiel oblasti nákladnej kamiónovej prepravy. Aktuálne dostupné technológie naznačujú podľa neho smer vývoja a rozvoja ekologickej nákladnej prepravy, a to či už na poli kamiónovej, námornej, alebo leteckej prepravy. „Či vyhrá elektrina, vodík alebo biopalivá, ukáže čas, na konci dňa však vyhráme všetci vrátane našej planéty v podobe zdravého životného prostredia,“ zdôrazňuje Dietmar Schmickl
Základné technické informácie o vozidle
– Volvo FL Electric 4×2 R
– Denná kabína
– Trvalý výkon: 130 kW (175 k)
– Jeden elektromotor, dvojstupňová prevodovka
– Štyri akumulátory s celkovou kapacitou 265 kWh
– Doba nabíjania: 16,8 h striedavým prúdom (22 kW) alebo 2,3 h jednosmerným prúdom (150 kW)
– Celková hmotnosť vozidla 16 ton
– Užitočné zaťaženie viac ako 8 ton
– Skriňová nadstavba typu Ferrofoam s hydraulickou zdvižnou plošinou Dhollandia DH-LM15 1500 kg
– Vnútorné rozmery nadstavby: 6 500 mm x 2 480 mm x 2 660 mm