Pavol Jančovič: Digitalizácia, ekológia i alternatívne zdroje energie sú bežnou súčasťou moderných procesov
„Masívnejší nábeh autonómnych nákladných vozidiel bude znamenať zásadnú pozitívnu zmenu v logistických procesoch. Je na to niekoľko významných dôvodov, a tým číslo jedna je samotná podstata autonómneho vozidla – nepotrebuje vodiča,“ hovorí v rozhovore pri káve Pavol Jančovič, generálny riaditeľ spoločnosti Topnad, podľa ktorého autonómne vozíky, ale aj nákladné autá ušetria nielen čas, ale aj značné finančné prostriedky.
Prečo sú dôležité pre logistiku autonómne nákladné vozidlá aj vozíky?
Nevyhnutnou súčasťou každého výrobného alebo obchodného procesu s akýmkoľvek tovarom je logistika. Plní niekoľko nezastupiteľných úloh a preto musí byť efektívna, presná, rýchla, ale najmä cenovo priaznivá. Tomuto významne napomáhajú autonómne vozíky nielen vo výrobe, logistických centrách, ale i v nemocniciach. Masívnejší nábeh autonómnych nákladných vozidiel bude znamenať zásadnú pozitívnu zmenu v týchto procesoch.
V čom a akým spôsobom môžu zvýšiť efektivitu logistických aj výrobných procesov?
Je na to niekoľko významných dôvodov, a tým číslo jedna je samotná podstata autonómneho vozidla – nepotrebuje vodiča. Vodičov je absolútny nedostatok a ich “ušetrením” znížime nie len náklady na mzdy, ale aj tie ostatné súvisiace s ochrannými pomôckami, školeniami a podobne. Autonómne vozidlo nemá žiadne bezpečnostné prestávky, nemusí sa podľa nariadení EK pravidelne presúvať do materskej krajiny (kvôli vodičovi), alebo napríklad prevádzkovateľ nebude musieť platiť povinné poistenie liečebných nákladov vodičov v zahraničí.
Ako vidíte súčasnosť a stav vývoja v oblasti autonómnych vozidiel aj vozíkov? Kde sa vlastne nachádzame?
Vývoj je mimoriadne rýchly. Asociácie automobilového priemyslu SAE International v roku 2014 definovala stupne automatizácie 0 až 5. V niektorých štátoch USA testujú technologické firmy v prevádzke vozidlá so stupňom vysokej, resp. plnej automatizácie, to znamená 4 alebo 5. Lídrami sú najmä Uber, Google a Tesla. Keďže autonómne vozidlá medzi sebou intenzívne komunikujú, ideálnym prostredím pre ich nasadenie do plnej prevádzky je stav, keď by boli v prevádzke v absolútnej väčšine najlepšie úplne všetky autonómne, resp. vybavené potrebnými systémami.
Základné faktory pre vývoj a používanie autonomných vozidiel by sa zjednodušene dali rozdeliť na technologické a legislatívne. Kým tie prvé sú relatívne zvládnuté, problém vidím práve v tých legislatívnych. Krajiny, ktoré to zvládnu najlepšie a najrýchlejšie, budú prvé v reálnej premávke používať autonómne vozidlá. Myslím, že v USA sú k tomuto veľmi blízko.
Aké sú najväčšie prekážky čo sa týka nasadenia autonómnych vozidiel a autonómnej manipulačnej techniky v logistike a vo výrobe?
Ako najzásadnejším sa javí legislatíva. Je to pomerne rozsiahly problém, nakoľko je veľmi zoširoka pozväzovaný so všetkými možnými nariadeniami v súvislosti s prevádzkou vozidla, poistením, možným zneužitím cez vzdialený prístup až po etické otázky súvisiacich napríklad s dopravnou nehodou. V Nemecku prijali smernicu, že v prípade nehody algoritmus uprednostní ľudský život pred majetkom. Je potrebné tiež podotknúť, že o prácu postupne prídu najmä vodiči nákladných vozidiel, autobusov, taxikári…
Kam smeruje budúcnosť? Aký vývoj a smerovanie v danej oblasti očakávate?
Ťažko to presne definovať. Vo všeobecnosti očakávam rýchly a pozitívny vývoj. Autonómne vozidlá okrem už spomínaných výhod prinesú množstvo iných. I v nákladnej doprave môžeme teda očakávať niečo podobné čo priniesol UBER v osobnej preprave osôb.
Do akej miery je – čo sa týka rozvoja autonómnych vozidiel aj vozíkov – dôležitá digitalizácia, ekológia a využitie alternatívnych zdrojov energie?
Dnes už je absolútnym štandardom, že digitalizácia, ekológia i alternatívne zdroje energie, a nie len vplyvom súčasnej energetickej krízy, sú bežnou súčasťou moderných procesov. Vo vývoji a zdokonaľovaní autonómnych procesov treba zvýšenú pozornosť venovať kapacite batérií nakoľko elektronický systém, detektory, kamery vozidiel i vozíkov sú extrémne náročné spotrebiče. Kľúčové inovácie sú nevyhnutné pre bezpečnostné kritické aplikácie. Tieto procesy bežia bleskurýchle a na ich výkon sú potrebné špičkové procesory a dokonalé prepojenie.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky