Pavol Krokoš: Pretrvávajúce lockdowny narúšajú dodávateľské reťazce
Investičné zámery sa darí spoločnosti InoBat plniť, pričom vedenie verí, že progres dosiahnutý vo Voderadoch o tom vie každého ubezpečiť. V rámci dodatočného kola plánuje firma nalákať ďalšie investície, ktoré jej pomôžu definitívne zabezpečiť ďalšie rastové plány. „Fundraising je súčasťou každej novej firmy, navyše InoBat je firmou, ktorá sa pohybuje vo vysoko kapitálovo náročnom prostredí. V našom prípade je teda normálne, že robíme viaceré investičné kolá a máme rozbehnuté projekty na viaceré strany,“ podotýka v rámci rozhovoru pri káve Pavol Krokoš, výkonný riaditeľ InoBat Slovensko.
Aké sú aktuálne investičné plány InoBat
Aktuálne nielen generujeme tržby, ale pracujeme aj na navýšení ďalších výrobných kapacít. Zatiaľ sa nám darí svoje ciele plniť a chceme v nich pokračovať aj naďalej. Dokopy sa nám doteraz podarilo naviazať verejných aj súkromných investícií v hodnote 91 milióna eur. Konkrétne sa v InoBat aktívne zaoberáme dokončovaním svojho výskumno-vývojového centra s prototypovou výrobnou linkou vo Voderadoch. Laboratóriá a kancelárie pritom už máme skolaudované.
Kedy sa očakáva spustenie výrobnej prevádzky?
Výrobná prevádzka by mala produkovať prvé články už na jar 2023. Máme zároveň aj ďalšie expanzné plány, ktoré zabezpečia sériovú výrobu batériových článkov. Tie sa pritom budú odvíjať nielen od rozhodnutia klientov, ale aj štátnej pomoci. Aktuálne sme tiež v procese navyšovania súkromného kapitálu, pričom komunikujeme, okrem iného, aj s viacerými bankami ohľadom dlhového financovania.
Zmenili sa investičné plány v porovnaní s predošlým obdobím napríklad pre koronakrízu či infláciu?
Podobne, ako v prípade ostatných výrobných spoločnosti, koronakríza, inflácia aj vojna na Ukrajine má isté dopady aj na nás v InoBat. Konkrétne sa prejavujú najmä v dodacích lehotách výrobných zariadení. Samozrejme, s infláciou musíme rátať aj v našom finančnom plánovaní, a to aj vrátane budov a stavebných prvkov. Situáciu sťažujú materiály a zariadenia, ktoré si v InoBat obstarávame mimo EÚ, keďže v mnohých častiach boli, a stále sú, pretrvávajúce lockdowny, čím sú narušené dodávateľské reťazce. Okrem toho, kým v InoBat plne nenabehneme na vlastné tržby, o financiách rokujeme na kapitálových trhoch. Tie sa stali vojnou na Ukrajine zdržanlivejšie.
Aký vplyv má inflácia na InoBat?
Výroba batérií do elektrických vozidiel je energeticky náročná, a teda ceny energií v istej miere vplývajú aj na ceny našich produktov. Aj s týmto modelom však rátame aj vo svojich modeloch a veríme, že energetický trh v EÚ sa v čo najdohľadnejšej miere znormalizuje. Inflácia, samozrejme, so sebou priniesla aj nárast cien surovín, ktoré potrebujeme na výrobu batérií či zvýšila aj prevádzkové náklady našej firmy v všeobecnosti.
Zároveň, ako som už spomínal, výrobná prevádzka by mala produkovať prvé články vo Voderadoch na jar 2023. Tento posun bol pritom zapríčinený tiež práve kvôli narušeniu dodávateľských reťazcov (covid a vojna na Ukrajine). Koniec koncov, v súčasnosti sa to stáva štandardom globálnych automobiliek. Nejedná sa teda len o slovenské startupy. Zároveň, my v InoBate sme tiež doplnili pôvodnú stavbu o administratívne a technické časti.
Ovplyvňuje InoBat a investičné plány spoločnosti nárast cien?
Tak, ako každú spoločnosť, aj nás v InoBat nárast cien energií ovplyvnil, keďže máme zvýšené náklady na prevádzkovanie a chod firmy. Relatívne podobná situácia je pritom v celej Európe. Významnejšie rozdiely vidieť v scenároch, kedy sa spoločnosti vo svojich stratégiách rozhliadajú aj na iné kontinenty. Avšak, z dlhodobého hľadiska je prevážanie niektorých druhov batériových článkov v určitých množstvách cez oceány menej rentabilné ako si vyberať lokalitu kvôli cene energií.
Pristúpili ste k znižovaniu nákladov kvôli aktuálnej situácii?
Finančné plánovanie je, samozrejme, každodennou realitou aj u nás v InoBat-e. Investičné plány realizujeme v postupnosti tak, aby zodpovedali naším finančným možnostiam. Podobne, ako aj pri ostatných spoločnostiach, stále vzniká priestor na optimalizáciu výdavkov.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky