Doprava: Nadšenie z plynu vyprcháva, môžu za to vysoké ceny
Skvapalnený zemný plyn (LNG), bioplyn, prípadne zmes bioplynu a LNG sú pre najbližšie obdobie považované za jedinú alternatívu, ktorá umožní splniť klimatické ciele pre oblasť cestnej nákladnej dopravy. Ťahače, ktoré využívajú LNG, sú násobne drahšie ako vozidlá s naftovými motormi. Podobne je drahšie palivo LNG, respektíve bioLNG, ale práve nutnosť zníženia emisií oxidov uhlíka, dusíka či síry predstavovala pre niektoré firmy silný impulz na využívanie LNG.
Prechod cestnej nákladnej dopravy od nafty k plynu, hoci aj predtým veľmi pozvoľný, sa značne skomplikoval vplyvom agresie Ruska voči Ukrajine. Ceny nielen zemného plynu pre spotrebiteľov a firmy, ale aj LNG a stlačeného CNG vystúpili do predtým netušených výšin. Preto je na mieste otázka, ako to vôbec bude s plynom v nákladnej doprave.
PRÍSLUB DO BUDÚCNOSTI
Ešte začiatkom tohto roka bola situácia s vozidlami pre pohon LNG a CNG veľmi priaznivá. Ako ďalej poznamenáva Miroslav Hnat, alternatívny propulsion manager spoločnosti Iveco Czech & Slovakia, od zákazníkov mali pozitívnu väzbu hlavne v dvoch rovinách. „Veľmi pozitívne TCO (celkové náklady prevádzky – pozn. red.) oproti dieselovému pohonu a výrazná úspora emisií oproti nafte,“ dodáva. Súčasná geopolitická situácia a s tým súvisiaci prudký nárast cien zemného plynu však ochladili nadšenie.
„Pri prevádzke týchto vozidiel sú dopravcovia nútení zameriavať sa iba na spoločnosti, ktoré sú ’silne zeleno orientované’ a sú dopravcom ochotné aj naďalej poskytovať prácu, nakoľko sa v rámci svojich interných záväzkov ako zodpovednej spoločnosti zaviazali plniť ’zelené’ ciele,“ vysvetľuje Hnat.
Je presvedčený, že sa situácia čoskoro otočí k pôvodnému scenáru a dopravcovia budú môcť svojim zákazníkom ponúknuť popri „zelených kilometroch aj ekonomickú výhodu“. Podobné prianie vyslovila aj Markéta Slováčková, marketing a PR coordinator Volvo Trucks spoločnosti Volvo Group Czech Republic: „V oblasti nákladných vozidiel na skvapalnený zemný plyn sa naša pozornosť sústredí predovšetkým na bioLNG, kde vidíme veľký potenciál v dlhodobom horizonte. Žiaľ, súčasná situácia na trhu zemného plynu nie je priaznivá, ale veríme, že po upokojení sa táto technológia opäť dostane do popredia záujmu našich zákazníkov a bude konkurencieschopná oproti konvenčným palivám.“
DRAHŠIE VSTUPNÉ NÁKLADY
Ako vníma vyššie ceny za pohonné látky, vrátane plynu, špecialista regulačných a strategických záležitostí Vincent Nemček z Envien Group? „Vyššie ceny pohonných látok, ale najmä ceny energií, a to elektrickej energie a zemného plynu, sa prirodzene premietajú do nákladov na výrobu biopaliva a teda aj výslednej ceny našich produktov. Nejde však len o náklady na energie, ale významnou mierou aj o náklady na vstupné suroviny (kukurica, repka), do cien ktorých sa náklady na pohonné látky premietajú. Vyššie ceny pohonných látok totiž zasiahli aj farmárov.“
Napriek kritickej situácii skupina Envien Group nestráca nádej. Ako poznamenal Daniel Šottník, riaditeľ úseku externej logistiky, Envien Group je jedným z najvýznamnejších a najsilnejších zoskupení spoločností v strednej a východnej Európe, podnikajúcich práve v oblasti výroby biopalív, používaných v motorových palivách. Vo vzťahu k uhlíkovej stope platí podľa neho, že cestná nákladná doprava je náročnejšia na elektrifi káciu, čiže aj na dekarbonizáciu než železničná, keďže kapacita dostupných batérii nepostačuje pre ťažké nákladné vozidlá na dlhé vzdialenosti.
Nákladné vozidlá preto doposiaľ nemajú vhodnú nízkouhlíkovú alternatívu k spaľovacím motorom. Avšak v rámci spaľovacích motorov sa dá dosiahnuť významná úspora emisií CO2. „V rámci nášho projektu biojazda.sk zavádzame a testujeme s dopravcom Yellow Express 3 kamióny poháňané palivom B100, ktoré je 100 % biopalivom a jeho uhlíková stopa je v porovnaní so štandardným fosílnym palivom až o 70 % nižšia. Z dlhodobého hľadiska vidíme v cestnej nákladnej doprave priestor práve pre palivá s vyšším podielom obnoviteľných zdrojov energie (OZE),“ dodáva Šottník.
KAMIÓNY NA BIOPALIVÁ
Udržateľné biopalivá v doprave preukázateľne znižujú uhlíkovú stopu a sú štandardne primiešavané do palív na čerpacích staniciach po celom Slovensku. V prípade benzínu ide o 10 % prímes etanolu a v prípade nafty o 7 % prímes bionafty. V národnom meradle tieto percentá významne prispievajú podľa Šottníka k znižovaniu uhlíkovej stopy z dopravy na Slovensku.
„V našej partnerskej fi rme Yellow Express máme v prevádzke tri kamióny jazdiace na 100 % bionaftu, vďaka čomu dosahujú emisnú úsporu až 70 % oproti fosílnej nafte. Podobne naša partnerská spoločnosť Exata Group testuje v prevádzke traktor jazdiaci na palivo B20 (s 20 % podielom biopaliva) a je plánovaný nákup ďalších strojov,“ vysvetľuje Šottník s tým, že fl otila v počte 74 osobných vozidiel v Envien Group sa práve obmieňa na vozidlá jazdiace na palivo B30.
„Vďaka palivu B30, obsahujúcemu o 23 % obnoviteľných zdrojov energie viac než nafta, vytvárame o 16–17 % úspor navyše. B30 zatiaľ nie je všeobecne dostupné, preto náš partner Solar 2009 pri našom výrobnom areáli vybudoval čerpaciu stanicu. Čerešničkou v našich projektoch je plánovaná úprava motora jednej z firemných lokomotív v Envien Group tak, aby bola schopná jazdiť na 100 % bionaftu a významne tak znížila svoju emisnú stopu,“ konštatuje Šottník.
PRÍLIŠ NÍZKE MARŽE
O súčasných úskaliach používania plynu v doprave hovorí aj viceprezident pre nákladnú dopravu Združenia Česmad Bohemia Aleš Willert. „Plyn ako alternatíva pre pohon vozidiel dnes nezažíva ľahké časy. V decembri minulého roka bol vyradený z podpory z verejných zdrojov podľa predpisov EÚ a súčasná situácia vytlačila jeho cenu vysoko,“ konštatuje český viceprezident Česmadu. Situácia nie je iná ani na Slovensku.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 93/2022.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Doprava, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 93/2022, alebo aj na našej webovej stránke, kde je časopis sprístupnený aj v online podobe.
Aktuálne číslo časopisu už ale je aj na vašom stole, ktoré bolo distribuované logistickým profesionálom v druhej polovici novembra 2022.