Ceny námorných prepráv výrazne klesli, pretrváva vysoký záujem o outsourcing skladovania
Rejdari odstavujú lode, ceny námorných prepráv sa vrátili na predcovidovú úroveň. Veľkoobchody celkovo očakávajú menšie tržby. Pred Vianocami klasicky vzrastá dopyt po prepravách, ale dopravcovia nevedia, ako bude situácia vyzerať na začiatku roka 2023.
Mnohí veľkoobchodníci majú preplnené sklady tovarom, ktoré nejde na odbyt, preto rejdári ponúkajú novú službu: budú na lodiach voziť kontajnery tak dlho, kým sa firmám neuvoľní sklady. „Lodných kapacít je teraz totiž dosť,“ vysvetľuje Vít Votroubek, generálny riaditeľ spoločnosti PST CLC Mitsui-Soko a člen predstavenstva Zväzu špedície a logistiky ČR.
Skladov je nedostatok, dopyt po skladových kapacitách je vysoký. Väčšina postavených skladov je plne obsadená. „V septembri sme otvorili sklad v Mošnove, ktorý sme si brali špekulatívne, a dokázali sme ho naplniť. Teraz pripravujeme otvorenie skladu v Pohořeliciach pri Brne. Očakávame, že o outsourcing skladovania bude opäť vysoký záujem. Firmy v súčasnosti sklady nutne potrebujú,“ konštatuje Vít Votroubek.
Covidové opatrenia v Číne sa pod tlakom demonštrácií postupne uvoľňujú. Je to sčasti dané aj tým, že dodávky z Číny v poslednej dobe viazli, vznikli tam totiž opäť rôzne covidové opatrenia, tamojšie továrne boli odstavované mimo prevádzky. „Covidové opatrenia v Číne sa pod tlakom demonštrácií postupne uvoľňujú. Avšak kontajnery sú na mori štyri týždne, navyše sa blíži Nový rok, kedy celá Čína nepracuje, tak uvidíme, ako situácia začiatkom roka bude vyzerať,“ hovorí Vít Votroubek.
V prístavoch odstránené zápchy
Cena námorných prepráv klesla na dobu pred covidovou krízou. „Zníženie cien na túto úroveň sme nečakali. V prístavoch sa navyše podarilo odstrániť zápchy, čo ale nie je tým, že by sa zlepšila práca v prístavoch, ale kvôli tomu, že ubudla kapacita kontajnerov. Zdá sa, že vďaka kríze sa teda situácia „vyrieši“. Z budúceho roka máme však obavu. Nevieme, čo bude. Z trhu máme informácie o poklese dopytu,“ oznamuje Vít Votroubek. Dodáva, že situáciu s prepravami môžu ovplyvniť aj ceny energií.
„Mnohé firmy majú zafixované ceny energií do konca roka, môže sa teda stať, že hocikde v roku 2023 dôjde k obmedzovaniu výrob, čo by sa prejavilo v menšom dopyte po prepravách,“ hovorí Vít Votroubek.
Ceny pozemných prepráv sa neznižujú
Preprava po mori je výrazne lacnejšia ako pred niekoľkými mesiacmi, avšak to isté nemožno povedať o pozemných prepravách. „Cena pozemných prepráv sa neznižuje, čo je dané aj tým, že v celej Európe je nedostatok vodičov kamiónov. Dopyt po prepravách je vysoký. Máme desať vlastných kamiónov, ale trvalo ich jazdí len osem, pretože nemáme vodičov. Rovnaký problém riešia všetci dopravcovia,“ vysvetľuje Vít Votroubek.
„Popri nedostatku vodičov a tlaku na rast ich platov ceny ďalej ovplyvňuje rast cien servisných prác a náhradných dielov. Napríklad pred rokom sme kupovali pneumatiku zhruba za 5000 Kč, dnes tú istú kupujeme za takmer 10 tisíc.“
A letecké prepravy? Ich ceny, ako uvádza Vít Votroubek, medziročne klesli, ale pokles nie je taký výrazný ako v námorných prepravách. „V leteckej preprave nie sme zďaleka na cenách pred covidom. Avšak množstvo leteckého carga sa presunula späť na more. Je už totiž dostatok kapacity pre námorné prepravy, navyše teraz nedochádza k takým výrazným oneskoreniam lodí,“ dodáva Vít Votroubek.