Úsporné opatrenia aj v logistike pomohli zvládnuť Kofole nárast cien surovín, materiálov a energií
Skupina Kofola hoci zažila historicky najsilnejšie tržby v hlavnej sezóne, musela sa vyrovnávať s enormným nárastom cien surovín, materiálov a energií. Zareagovala ale pružne a zaviedla úsporné opatrenia, ktoré prispeli k tomu, že aj teraz sľubuje splniť vytýčený cieľ EBITDA. Najzložitejšia situácia je v aktuálnom roku v Česku a na Slovensku, zvládnuť náročné obdobie pomáhajú adriatický región a skupinové dcérske spoločnosti LEROS a UGO.
„Najväčšou výzvou tretieho kvartálu bolo vyrovnať sa s enormným vplyvom rastu vstupov. K zvládnutiu tejto situácie nám veľmi pomohlo to, že sme boli výborne pripravení na sezónu. A tá sa vydarila ako v ČeskoSlovensku, tak aj v Adriatiku. Počasie nám prialo a naše obchodné tímy odviedli skvelú prácu. Podarilo sa nám dosiahnuť historicky najsilnejšie tržby v hlavnej sezóne. V treťom kvartáli naše tržby prekročili 2,3 miliardy českých korún, teda približne 95,3 milióna eur, na čom však sa podpísalo nielen zdraženie niektorých našich produktov vyplývajúce z rastu cien vstupných surovín, ale aj vysoké predaje. Rastúce vstupné náklady však na druhej strane znižujú celkovú EBITDU skupiny o takmer 11 %,“ komentuje výsledky Jannis Samaras, generálny riaditeľ skupiny Kofola.
Rekordné čísla zaznamenala firma v Adriatiku. „V Chorvátsku sme v segmente HoReCa dokonca prekonali predaje z roku 2019 a zvýšili sa o 35 %. Na tento výsledok sme pyšní,“ uvádza Marián Šefčovič, generálny riaditeľ spoločnosti Radenska. Celkové predaje v Slovinsku narástli v treťom kvartáli oproti minulému roku o takmer 3 % (v predaných kusoch), v Chorvátsku dokonca o rekordných 11 %.
„Vydarený kvartál má za sebou aj spoločnosť LEROS, ktorá už na konci deviateho mesiaca splnila celoročný cieľ EBITDA. Potešilo nás aj UGO, ktoré vykazuje zvýšenú produktivitu na všetkých úrovniach. Jeho tržby v gastronómii sú na 132 % minulého roku a balený sortiment narástol v porovnaní s minulým rokom o 7 %,“ hovorí Jannis Samaras.
V Česku a na Slovensku najviac rástli nápoje v KEGu a v skle. „Na vysokých tržbách v ČeskoSlovensku sa zase podieľali aj menšie balenia na cesty. Z retailových formátov sa darilo hlavne vodám – v Česku Ondrášovke a Korunní, na Slovensku zase Kláštornej Kalcia,“ menuje Daniel Buryš, generálny riaditeľ Kofoly v Česku a na Slovensku.
Napriek zložitej situácii zapríčinenej zvýšenými cenami vstupov nerezignovala Kofola na svoje dlhodobé plány v oblasti udržateľnosti. V Krnove a v Rajeckej Lesnej sa firma zapojila do riešenia problematiky sucha a prípravy vodozádržných opatrení v krajine. So značkou Vinea nadviazala spoluprácu s ďalšími lokálnymi vinármi a pripravila limitovanú edíciu Vinea Kumšt muštu so šťavou z moruše čiernej.
Pod hlavičkou Lerosu vznikla v moravskej Strážnici chránená dielňa, ktorá pomáha zamestnať znevýhodnených. UGO sa zase zapojilo do inovátorského projektu Challenge Lab, ktorého účastníci hľadajú cestu, ako efektívne a udržateľne spracovať bio odpad zo Salaterií a Freshbarov. V oblasti obalových inovácií pokračovala firma v ekomodulácii – zjednocovaní farieb PET fliaš a úspore v množstve použitého materiálu.
Symbolicky 20 rokov od kúpy receptúry na nápoj Kofola rodinou Samarasových sa firma aj značka dočkali niekoľkých významných ocenení. Cenu Českého Goodwillu pre firmy, ktoré si ľudia vážia, získala Kofola v kategórii Made in Czechoslovakia. Nápoj Kofola bol zase spotrebiteľmi opäť zvolený za Najdôveryhodnejšiu značku roku v Česku.
Cenu za najohľaduplnejšiu spoločnosť voči prírode získala slovinská Radenska (za 1l vratnú fľašu Pepsi s prepravkou zo 100 % recyklovaného materiálu, „zero waste event“ Maraton troch sŕdc a za kampaň Zelené Slovinsko, v rámci ktorej už tretí rok za sebou vysadila 10 000 stromov).
Už predchádzajúce prognózy naznačovali, že celkovo nestabilná ekonomika, zvýšené ceny, ale aj obavy z budúcnosti môžu viesť k ochladeniu spotrebiteľského dopytu. To sa začalo prejavovať v októbri. „Vzhľadom k tomu, že sme sa na to ale dopredu pripravovali, rozhodli sme sa aj napriek nepriazni situácie držať avizovaný výhľad na koniec roku. Cielime na splnenie spodnej hranice zverejneného intervalu EBITDA, teda na 43,9 mil. EUR,“ uzatvára Martin Pisklák, finančný riaditeľ Skupiny Kofola.