Nastupuje kríza v globálnej kontajnerovej doprave
Medzinárodná kontajnerová doprava čelí vážnym problémom, avšak tentokrát nie pre COVID–19. Kontajnerov je totiž až veľmi veľa, pretože dopyt po tovare na celom svete klesol aj z dôvody inflácie. Firmy často nemajú čo prepravovať. Ako ďalej informuje portál CNBC, postupne klesajúce ceny za nákladnú prepravu môžu signalizovať aj prichádzajúcu hospodársku recesiu.
Šéf logistickej platformy Container xChange Christian Roeloffs tvrdí, že nemajú dostatok skladovacích priestorov na prázdne kontajnery. Niektoré skladiská musia odmietať aj nových klientov. Také skúsenosti má aj taliansky majiteľ kontajnerových skladov Sogesa Andrea Monti. Ako upozornil, maloobchodníci si nechcú robiť zbytočne veľké zásoby pre obavy z krízy.
Okrem toho rastie aj počet zrušených objednávok, a to paradoxne práve v čase predvianočných nákupov. Drewry World Container Index, ktorý je indikátorom dopytu po kontajnerovej lodnej preprave, klesol oproti vlaňajšiemu septembru až o 73 percent. Darin Miller, manažér pre sekciu námornej dopravy v spoločnosti Sedgwick, podotkol, že niektoré prístavy začali vyberať za prázdne kontajnery poplatky, a to v prípadoch, ak sú v skladoch dlhšie ako sedem dní. Takým príklad je napríklad Houston.
Podľa Darina Millera vysoký počet prázdnych kontajnerov negatívne ovplyvňuje manipuláciu s inými kontajnermi a zhoršuje tak dodávateľskú krízu. Očakáva, že maloobchodníci sa budú chcieť zbaviť kumulovaných zásob, čo by mohlo priniesť početné zľavy pre spotrebiteľov.
Tlak na znižovanie spotreby a tým aj dopytu po kontajnerovej preprave zvyšujú okrem inflácie aj geopolitické a politické riziká. „Sme v medveďom trhu. Obavy z recesie znižujú tlak na spotrebiteľský dopyt, čo vedie k nižšiemu dopytu po preprave nákladu, a teda k poklesu dopytu po kontajnerovej preprave na celom svete,“ dodala hovorkyňa Container xChange.