Výrobná logistika: Uhlíková neutralita je top cieľom mnohých závodov
Cieľom výrobných i logistických firiem by nemala byt iba uhlíková neutralita, ale hľadanie takých riešení, ktoré ponúknu pozitívny prínos alebo zásadné inovácie. Väčšina spoločností preto vníma ako kľúcové, aby pozerali na túto oblasť dlhodobo a strategicky.
Podnikať udržateľne vidí spoločnosť Prazdroj Slovensko ako kľúčové pre úspech aj celej spoločnosti. Preto bola postavená firemná filozofia práve na udržateľnosti, kde majú jasné záväzky a integrujú ju naprieč firmou do vlastného premýšľania aj do jednotlivých procesov. Ako poznamenáva Pavlína Kalousová, riaditeľka firemných vzťahov a komunikácie zodpovedná za udržateľný rozvoj Prazdroja, sú na ceste k uhlíkovej neutralite.
NIŽŠIA SPOTREBA
Spoločnosť Prazdroj Slovensko vyberá nové a vhodné technológie, vďaka čomu znižuje spotrebu vody či energií, správa sa udržateľne pri nákupe surovín, plánovaní a doprave, ako aj pri premýšľaní o obaloch. Znižuje aj množstvo vyprodukovaného plastu, zvyšuje podiel recyklátu pri všetkých obaloch a snažia sa o ich maximálnu cirkularitu. „Darí sa nám túto tému tiež komunikovať voči spotrebiteľom cez naše značky a aktivity, kde vidíme rastúci záujem Slovákov o túto tému,“ podotkne Kalousová s tým, že znižovaniu uhlíkovej stopy sa venujú dlhodobo a komplexne. Za posledných 10 rokov sa im podarilo znížiť množstvo vyprodukovaného CO2 na vyrobený hektoliter piva o 40 percent na 6‚2 kg CO2 v roku 2020.
„Dlhodobo sme maximálne zefektívnili spotrebu energií a sme v tejto chvíli na minime tak, aby nebola narušená kvalita výroby a výsledného produktu. Postupne sa zameriavame na nahradzovanie využívaných zdrojov energie v závodoch za ekologicky prijateľnejšie. Meníme mix elektrickej energie, ktorú kupujeme od dodávateľov a prednosť dávame zeleným zdrojom, a to nielen v pivovaroch. Do roku 2025 má všetka nami spotrebovaná elektrická energia pochádzať z obnoviteľných zdrojov,“ vysvetľuje Kalousová.
Do roku 2030 chcú byť vo výrobe uhlíkovo neutrálni a využívať energiu výhradne z obnoviteľných zdrojov. „Sústredíme sa na postupné znižovanie emisií pri chladení a doprave piva a pri poľnohospodárstve. Do roku 2030 znížime emisie v dodávateľsko-odberateľskom reťazci o 30 percent, do roku 2050 má byť naša uhlíková stopa nulová.“
PRÍNOSY AUTOMATIZÁCIE
Prazdroj Slovensko investuje do modernizácie naprieč celou spoločnosťou. Automatizuje sklady, modernizuje pivovary v Čechách aj na Slovensku. V šarišskom pivovare výmena strojov a zariadení v sladovni nielen zefektívnila výrobu, automatizáciu a presnosť procesov, ale znížila aj jej dopad na životné prostredie a priniesla významné úspory až 38 795 kWh energie a viac ako 7 ton emisií CO2.
Vďaka výmene kompresora na výrobu stlačeného vzduchu za energeticky úspornejší sa zas ušetrilo 0‚05 kwh/hl a 10 ton emisií CO2 za rok. „Kľúčové sú pre nás aj vratné obaly a do roku 2030 tu smerujeme k plnej cirkularite. Cieľom je mať obaly znovu použiteľné alebo vratné a materiál z nich znovu využitý do obalov. Aj z tohto dôvodu sme minulý rok úplne opustili pivné PET fľaše, z ktorých nie je možné opätovne vytvoriť ten istý typ obalu. Zamerali sme sa na vratné sklenené fľaše, ktoré sú z pohľadu uhlíkovej stopy v segmente baleného piva environmentálne najvhodnejšou voľbou.“
Automatizácia a digitalizácia zohráva zásadnú úlohu pre uľahčenie práce zamestnancom, pre efektívnejšiu a rýchlejšiu logistiku a pomáha strážiť konzistentne tú najvyššiu kvalitu produktov. V úspore energií zohrávajú veľkú úlohu, vďaka tomu sú schopní znižovať dopad podnikania na životné prostredie a smerovať k uhlíkovej neutralite vo výrobe. Automatizácia preniká do všetkých ich pivovarov v Čechách i na Slovensku. Novinky, ktoré sa osvedčia v jednom, implementujú do ďalších.
„Každý náš pivovar má svoj program automatizácie. Vďaka digitalizácii získavame informácie a dáta v reálnom čase, nemusíme sa tak pozerať len ’do spätného zrkadla’, ale vidíme aktuálnu situáciu. Dokážeme pružnejšie reagovať a upravovať ďalšie kroky aj smerom k väčšej udržateľnosti.“
EKOLOGICKEJŠIA PREPRAVA
Okrem znižovania emisií vo výrobe sa zameriavajú firmy aj na logistiku a ekologickejšiu prepravu produktov. Nie je výnimkou ani Prazdroj Slovensko. Tam, kde používa na prepravu piva nákladné vozidlá, vymenili časť flotily za nové špeciálne tandemové automobily, tzv. long trucky, ktoré sú vybavené najmodernejšími technológiami. Long trucky majú väčší úložný priestor a naložia sa do nich viac pív ako do klasických kamiónov, čo zlepšuje ekonomiku ich prevádzky a zároveň to má pozitívne dopady na životné prostredie.
„Vďaka novým motorom sme aj pri tejto doprave výrazne znížili emisie. Ich celková ročná úspora pri 20 nových súprav predstavuje 415 ton CO2. Skúmame aj alternatívne pohony prostredníctvom elektromobilov rôznych značiek tak, aby v bežnej prevádzke dokázali pokryť potreby v rámci našej distribúcie,“ dodáva Kalousová s tým, že pre manažment taktiež postupne testujú hybridné osobné automobily. Rovnako ako každý rok, prešli vodiči long truckov školením a následnými spolujazdami so školiteľmi. Mali by sa počas nich naučiť, ako optimálne využiť vozidlo s dôrazom na hospodárny štýl jazdy.
KOMBINOVANÁ DOPRAVA
Spoločnosť Škoda Auto sa snaží o ochranu prírody aj pomocou kombinovanej dopravy, a to najmä pri transporte výrobného materiálu od dodávateľov z „overseas“, kde sú kontajnery transportované lodnou, železničnou i pozemnou dopravou. Ako poznamenáva David Strnad, vedúci logistiky značky Škoida Auto, typ dopravy je určený primárne destináciou, z ktorej sa má výrobný materiál dostať do výroby, respektíve kam sú odosielané FBU vozidlá z výroby. V závode sú využívané všetky druhy prepravy, pričom kontinuálne prebieha vyhodnotenie z hľadiska ekonomiky aj dopadov na životné prostredie.
„V súčasnosti je Zelená logistika a uhlíková stopa veľmi dôležitou súčasťou stratégie logistiky s cieľom zvýšiť podiel prepravy s využitím alternatívnych palív resp. prechod na železničnú prepravu. Pri expedícii FBU vozidiel k zákazníkom je napríklad podiel železnice viac ako 50 percent a zmluvní partneri pre transporty využívajú napríklad pohon LNG, resp. CNG pri prepravách materiálu. Ďalším opatrením je nasadzovanie nadrozmerných súprav v pozemnej preprave, pomocou ktorých sa znižuje počet kamiónov potrebných na transport daného objemu materiálu. Novinkou je nasadenie elektrických ťahačov v internej preprave v závode Mladá Boleslav,“ vysvetľuje Strnad.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 92/2022.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Výrobná logistika, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 92/2022, alebo aj na našej webovej stránke, kde je časopis sprístupnený aj v online podobe.
Už čoskoro však príde aj na váš stôl nové číslo časopisu Systémy Logistiky (93/2022), ktoré bude distribuované logistickým profesionálom v druhej polovici novembra 2022.