Na kafe s… Denisom Milfaitom z Plzeňského Prazdroja
„Logistika v Plzeňskom Prazdroji je založená na rovnakých všeobecných princípoch ako v akomkoľvek inom podniku, ide o plánovanie a riadenie tokov našich produktov od samotnej výroby, cez skladovanie a prepravu až po doručenie zákazníkovi. Všetko musí byť kompletné, v požadovaný čas a v maximálnej kvalite. Navyše riešime aj reverznú logistiku vratných obalov od našich zákazníkov späť do našich pivovarov,“ hovorí v rozhovore pri káve Denis Milfait, manažer distribuce Plzeňského Prazdroja.
Priblížili by ste podstatu logistiky z vášho uhla pohľadu?
Čo sa týka logistiky, tak v rámci Českej republiky a Slovenska to znamená rozviesť jeden a pol milióna objednávok do takmer štyridsať tisíc prevádzok ročne. To sme schopní realizovať predovšetkým vďaka skvelému tímu ľudí, ktorí pracujú s komplexnými plánovacími nástrojmi a taktiež vďaka rozsiahlej infraštruktúre a našom zastúpení v oboch krajinách. To znamená celkom 4 pivovary a 20 distribučných centier.
Na čo musíte v rámci logistiky najviac dávať pozor, aby boli procesy čo najefektívnejšie?
Nepretržite riešime vhodný balans medzi logistickými nákladmi a maximálnym servisom pre našich zákazníkov. Ďalším dôležitým faktorom efektivity je zabezpečenie dostatočných kapacít, a to predovšetkým na letnú sezónu a vianočnú špičku. Dlhodobo je na trhu nedostatok nových vodičov a skladníkov. Ak chýbajú skladníci na prípravu a nakládku, tak ani dostatočné množstvo vodičov nemôže vďaka prestojom zaistiť efektívny rozvoz.
Je logistika pri výrobe a pri skladovaní odlišná, ale zároveň obe nutné. Ako ste dokázali vy skĺbiť oba typy logistiky?
Z pohľadu materiálových tokov rozlišujeme tri typy logistiky – prichádzajúce, interné a odchádzajúce. Prichádzajúci patrí organizačne pod výrobné závody a rieši všetky toky materiálov na výrobu ako suroviny a obalový materiál. Interná a odchádzajúca je súčasťou útvaru Supply Chain, ktorý rieši ako skladové operácie na výrobných závodoch, tak prepravu na distribučné centrá a ku kľúčovým zákazníkom (celokamiónová preprava – primárna distribúcia) a rozvoz z distribučných centier do prevádzok (sekundárna distribúcia). Skĺbiť jednotlivé logistiky je vcelku jednoduché, pretože hlavným faktorom je forecast, z ktorého vychádza ako plán výroby a takisto plán nákupu a vlastnej dopravy komponentov pre výrobu, ako aj plán umiestnenia zásob, ktorý je podklad pre plánovanie distribúcie a je rozhodujúci pre pokrytie objednávok od zákazníkov.
Ako to vyzerá u vás čo sa týka ekologickosti v rámci logistiky aj dopravy?
Udržateľnosť a znižovanie dopadu nášho podnikania na životné prostredie vidíme ako kľúčové. Okrem konvenčných metód úspory paliva, ako je pravidelná obmena vozového parku vrátane nákupu najmodernejších vozidiel spĺňajúcich normy EURO 6, školenia vodičov na ekonomickú jazdu alebo ľahčené návesy, hľadáme ďalšie možnosti. Príkladom je využitie giga súprav, intermodálnych prepráv, prepráv vlakom a v neposlednom rade už od roku 2019 pravidelne testujeme v rámci nášho prevádzky elektrické nákladné vozidlá.
Ako dokáže pomôcť moderná IT technológia, teda digitalizácia logistike?
Moderné IT technológie sú obrovskou výhodou pre efektívne zaistenie všetkých logistických operácií aj s ohľadom na naše objemy a extrémnu rýchlosť obrátky.
Aké máte skúsenosti s IT novinkami?
V rámci distribúcie sme pre našich vodičov implementovali modernú mobilnú platformu, ktorá komplexne, ale jednoducho prostredníctvom dlaždicového ovládania rieši všetky úkony, ktoré súvisia s doručením našich produktov. Ako súčasť platformy sme aplikovali paperless a cashless metódy. Všetky dáta sú v reálnom čase a máme teda všetky objednávky pod kontrolou z centrálneho dispečerského tímu, ktorý má označenie Control Tower, kde v reálnom čase tiež pracujú so všetkými údajmi o výrobe, dostupnosti tovaru, kapacite, odchýlkami od plánu atď. Ďalšou výhodou tohto systému je automatizované zdieľanie dát a cieľov s obchodnými tímami a tiež so zákazníkmi, napríklad priebežne počítaný čas príchodu objednávky (ETA).
Čo prinesie budúcnosť pre logistiku ako takú, najmä z vášho uhla pohľadu a z pohľadu vašej spoločnosti?
Logistika bude určite kľúčovou súčasťou nášho biznisu aj v budúcnosti, len bude dôraznejšie nutné rozvíjať témy, ktoré súvisia s udržateľnosťou a pozitívnym dopadom na planétu, riešiť koncepčne nedostatok zamestnancov v doprave a logistike vôbec, zredukovať energetickú závislosť a dôsledne pripraviť moderné plány na zabezpečenie kontinuity podnikania (BCP), a to nielen s ohľadom na súčasnú krízu, ale aj na výzvy spojené práve s digitalizáciou, ako sú výpadky systémov alebo napadnutie hackermi.
Ako prekonávate aktuálne ťažkú ekonomickú situáciu v súvislosti s infláciou, vyššími cenami, vojnou na Ukrajine a ako sa to prejavuje vo vašich vzťahoch s klientmi?
S našimi zákazníkmi aj s našimi dodávateľmi máme dlhodobé vzťahy, aj vďaka tomu sme schopní spoločne čeliť zložitejším obdobiam, ako je to aktuálne. Celý tento rok sa stretávame s výrazným nárastom cien vstupov, napriek tomu nezľavujeme z dôrazu na maximálnu kvalitu našich produktov aj z rýchlosti, s ktorou zavážame našich zákazníkov. Naším cieľom aj v čase krízy zostáva spokojný spotrebiteľ.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi