Jubilejný SLOVLOG detailne preskúma vplyv vyšších nákladov v logistike
Jubilejný 15. ročník medzinárodného logistického kongresu SLOVLOG bude výnimočný. Výnimočný v tom, že preskúma nielen vplyvy minulosti, ale pokúsi sa ukázať aj budúcnosť. Akým spôsobom zamiešala karty v logistike pandémia koronavírusu a extrémne vysoká inflácia? Čo priniesli vyššie ceny energií a pohonných hmôt? Čo sa stalo s plánovanými investíciami a inováciami? Aj o tom všetkom bude reč na 15. ročníku logistického kongresu SLOVLOG, ktorý prebieha v tradičnom čase, a to 24. a 25. novembra 2022 v priestoroch hotela DoubleTree by Hilton v Bratislave. Aktuálne vám prinášame podrobný prehľad programu kongresu, ako aj mená kľúčových rečníkov, ktorí vystúpia na prestížnej logistickej akcii roka. Organizátorom najväčšieho logistického podujatia jesene je spoločnosť ATOZ Group, a časopis Systémy Logistiky je tradičným mediálnym partnerom kongresu.
Pohľad na náklady v logistike
Do éry pandémie platilo, že náklady dokázali firmy znižovať v mnohých oblastiach. Od roku 2021 však enormným spôsobom rastú ceny energie a materiálových vstupov, prepravy, mzdy či výdavky na opravy a strategické investície. Čo sa dá robiť? Aké majú možnosti spoločnosti? Ide totiž nielen o ich prežitie, ale aj o zabezpečenie toku tovaru po celom Slovensku. Dokáže pomôcť automatizácia, robotizácia a digitalizácia znížiť náklady? Kongres SLOVLOG si posvieti aj na tieto otázky.
„Asi nie je prekvapením, že sme si pre tento ročník SLOVLOGu vybrali tému nákladov. Žijeme totiž v dobe, ktorá výrazným spôsobom zmenila a mení všetky vstupné náklady, či už sa jedná o logistiku, alebo výrobu. Inflácia a stúpajúce ceny energií diktujú postpandemickú náladu. Minulý rok došlo k zvýšenému tlaku na logistiku následkom meškania dodávok a hromadeniu kontajnerov. Kde hľadať efektívne, lacnejšie, ale pritom kvalitné riešenia, sú práve témy, ktorými sa SLOVLOG zaoberá v tomto roku už druhýkrát,“ pripomína Tatiana Koššová, country manager spoločnosti ATOZ Group pre Slovensko. Podľa nej sú menované témy tak pálčivé, že aj preto sa rozhodli uskutočniť SLOVLOG po siedmich mesiacoch opäť.
„Rekordný počet účastníkov na poslednom kongrese ukázal enormný záujem a obrovskú chuť stretávať sa. Reflektujeme potrebu ľudí z oblasti logistiky dozvedieť sa nové trendy a vízie spojené s nákladmi. Jednoducho, potrebujeme si posvietiť na náklady práve teraz a tu,“ dodáva Tatiana Koššová s tým, že stále sa dajú lepšie nastaviť procesy v logistike a supply chain tak, aby sa našli rezervy a vylúčila sa neefektívnosť.
Kde hľadať motiváciu k úspechu
V súčasnosti prežívame azda všetci ťažké časy. Nielen firmy, ale aj zamestnanci. Dá sa krízu nejakým spôsobom prekonať? Ako dosiahnuť aj v tomto období úspech a kde hľadať motiváciu k jeho dosiahnutiu? Aj na tieto otázky sa zameria vo svojej úvodnej reči Anastasia Kuzmina, ktorá priblíži nielen to, kde hľadala ona samotná motiváciu k jej jedinečným výkonom a úspechom, ale popíše aj rôzne druhy motivácie, ktorými prešla počas jej vrcholovej športovej kariéry. Pred publikom zároveň zdôrazní aj to, v čom sa skrýva dôležitosť vytýčených cieľov a cesty k ich dosiahnutiu. Okrem toho známa športovkyňa bude hovoriť aj o časovom manažmente, ktorý považuje za jeden z hlavných kľúčov k úspechu.
Ako prekonať strach z inflácie
Súčasná inflácia je nepopierateľná. Je skutočne postrachom aj pre logistiku? Aké sú vlastne inflačné očakávania? Aj na tieto otázky prinesie odpovede Michal Horváth, hlavný ekonóm Národnej banky Slovenska a riaditeľ odboru ekonomických a menových analýz. Pred hosťami sa bude venovať vo svojej prednáške aj vplyvu inflácie na správanie ľudí a firiem. Prezentácia experta na ekonomiku poskytne navyše úplne aktuálny pohľad na nálady a očakávaný vývoj na Slovensku i vo svete. Odborník na ekonomické záležitosti Michal Horváth preskúma navyše aj detaily inflačného vývoja a rozoberie faktory, ktoré infláciu v poslednom období poháňajú.
Inšpiratívne diskusie manažérov logistiky
Na kongrese SLOVLOG nebude chýbať pestrý sprievodný program vrátane inšpiratívnych panelových diskusií. Prvá z nich sa bude venovať aktuálnym faktorom, ktoré roztáčajú inflačnú špirálu aj na Slovensku. Do diskusie sa zapojí Svetozár Rohoň (Contera), Vladimír Vlha (108 Agency), Péter Vörös (HOPI SK), Alexander Czako (Tauris Group) či Martin Urban (Jungheinirch SK). Moderátorkou panelu bude Lenka Buchláková (TA3). Všetci uznávajú, že veľké množstvo peňazí ďalej povzbudzuje rast cien, respektíve nákladov. Otázkou však je, prečo je tomu tak aj v odboroch, pri produktoch a službách, kde by to už nutné nebolo?
Čo sa dá v tejto situácii robiť? Len „rezať“ náklady nepôjde. Je však možné pristúpiť k „mitigačným opatreniam“, teda zmierňovať ich rýchle zvyšovanie? Aj na tieto otázky budú hľadať odpovede v rámci inšpiratívnej diskusie profesionáli zo sveta logistiky, ktorí zároveň predstavia aj vlastné postupy, ako sa vyrovnali s výzvami súčasnej doby.
BizLOG pre jednoduchšie plánovanie stretnutí
Počas obeda čakajú na účastníkov logistického kongresu už klasické a obľúbené desaťminútové „speed-datingové“ stretnutia BizLOG. Ide o ideálny spôsob stretnutia zákazníkov a dodávateľov na neutrálnej pôde, kde obe strany rýchlo zistia, či má zmysel rozvinúť rokovania do konkrétnejšej podoby. Mimochodom, po prvýkrát si budú účastníci môcť vybrať stretnutia cez online formulár.
„Je to na základe spätnej väzby od účastníkov kongresu, ktorí hľadajú nových dodávateľov. Všetci sa totiž zhodli na tom, že práve kongres ako SLOVLOG je ideálnou príležitosťou, kde ich stretnúť. Skôr mohli vyberať len partneri, s kým sa majú záujem stretnúť. Teraz už budú môcť aj účastníci – rezervačný systém je spojený s profilmi partnerov, kde sa môžete oboznámiť bližšie s ich službami,“ dodáva Terézia Radková, project manager spoločnosti ATOZ Group.
Čerstvé novinky zo sveta logistiky
Automatizácia patrí k najdôležitejšiemu pojmu v súčasnosti tak v logistike, ako aj vo výrobnej sfére. Dokáže totiž nielen urýchliť procesy, ale prinášať aj efektivitu a v neposlednom rade aj značné finančné úspory. Účastníkov kongresu SLOVLOG preto v rámci popoludňajšieho programu čaká bohatý program, v rámci ktorého sa môžu zoznámiť s najnovšími inováciami v oblasti automatizácie.
Štefan Buček zo spoločnosti IKEA Components a Marián Jančík zo spoločnosti Jungheinrich sa podelia o dlhodobé skúsenosti s používaním automatických vozíkov AGV v praxi. Prevedú hostí od zámeru, dôvodov, cez implementáciu a nasadenie až po benefity z viacročnej praxe. Kedy začať zvažovať nasadenie AGV? Akú prípravu očakávať na oboch stranách? Odpovede sa dozviete už čoskoro vďaka exkluzívnej prípadovej štúdii.
Významný výrobca automobilov Hyundai Motor Manufacturing Czech denne odbaví stovky nákladných vozidiel privážajúcich komponenty na stavbu osobných vozidiel. Na zrýchlenie odbavenia dodávateľov si zabezpečili nástroj na riadenie dopravy a nastavili tak pevné pravidlá procesu vykládky. Vďaka aplikácii Time Slot Control lepšie plánujú prácu na výkladkových miestach. Ďalšie detaily predstaví už Jakub Seidler z Hyundai Motor Manufacturing Czech.
Ďalšiu prípadovú štúdiu o výrobných linkách bez ľudskej pracovnej sily v automotive predstaví Mária Budzelová z Yanfeng Automotive Interiors a Pavel Mikuška z Bito-skladovacia technika. Účelom implementácie 87 AGV vozíkov vo výrobnom závode Yanfeng, zameranom na výrobu interiérov pre automobilový priemysel, bolo získanie nových skladových kapacít.
Ako pomáha robotizácia v skladovaní
V rámci ďalšej panelovej diskusie budú Miroslav Krupa (U & Sluno), Vladislav Krasický (Nay), Marek Maťovčík (Systech Group), Marián Šarišský (Dedoles), Jakub Pelikán (Mountpark) a Ivan Pastier (CTP) hovoriť o význame automatizácie s účelom zefektívnenia skladovania. Ak sa totiž spýtate logistov, aké sú hlavné témy v ich odbore, zrejme „jedenásť z desiatich“ odpovie, že medzi prvoradé patrí automatizácia a robotizácia. Covidové a post-covidové dianie tento trend výrazne prehĺbilo.
Automatizácia a robotizácia logistických prevádzok sú veľmi komplexné problémy, ktoré zasahujú mnoho aspektov logistického života. Začína to stavebnou pripravenosťou budov, pokračuje výberom vhodného skladového modelu, obstaraním a inštaláciou potrebnej skladovej technológie, jej sprevádzkovaním a uvedením na maximálny výkon. Ďalej zabezpečením efektívnych pickovacích technológií, získaním kvalifikovaného personálu a v neposlednom rade končí dôkladnou dátovou logistikou a analytikou. Aká je dnes situácia, na to odpovede prinesú experti.
Exkluzívne prezentácie o nových projektoch
Po popoludňajšej kávovej prestávke prídu na rad ďalšie zaujímavé prednášky. V rámci prvej Sébastian Mauriange z Groupe SEB a Adrián Galbavý z DHL Supply Chain Slovakia predstavia, ako úspešne presťahovať celú skladovú prevádzku len za dva týždne. Začalo sa to v roku 2021, kedy sa na základe obchodnej projekcie skupiny Groupe SEB zistilo, že súčasné skladové priestory sú poddimenzované. Do projektu bol zapojený práve tím DHL.
Zdeněk Sehnal z MP Krásno a Tomáš Pajonk zo spoločnosti Solvertech zas predstavia zaujímavý príbeh poslednej míle. Presnejšie ukážu skúsenosti zo zavádzania a prevádzkovania dispečerskej aplikácie Tasha na plánovanie trás, ktorý im výrazne pomáha ušetriť čas dispečerov i náklady.
DSV Solutions Slovakia každý deň poskytuje a spravuje riešenia dodávateľského reťazca pre tisíce firiem. Pre svoj kontinuálny rast potrebuje partnera v oblasti logistických nehnuteľnosti. Takýmto partnerom sa stala firma Prologis. Viac o projekte, ktorý sa realizoval v Prologis Park Bratislava, už prezradia Anton Keleši z DSV Solutions Slovakia a Jakub Randa z Prologis.
Spoločnosť HOPI SK začiatkom roka 2021 spustila projekt chladenej a mrazenej kartónovej distribúcie pre retail. Priamo od zástupcov HOPI SK (Michal Hajkovský) a obchodného partnera Minit Slovakia (Ľubomíra Holešová) sa dozvieme viac o počiatočných obavách z novej spolupráce, o spoločnej implementácii služby do vnútra firiem, a tiež dôvody aj pozitíva logistického spojenia výrobcov pôsobiacich v rôznych oblastiach potravinárstva.
Na záver si účastníci kongresu SLOVLOG môžu vypočuť exkluzívnu prezentáciu od Davida Udala, supply chain directora českej a slovenskej pobočky Plzenského Prazdroja. Ten oboznámi všetkých s niekoľkými projektami automatizácie dodávateľského reťazca, ktoré spoločnosť v posledných rokoch zrealizovala. Patria medzi ne aj Control Tower a mobilné riešenia Direct Store Delivery (mDSD) či automatizované miešanie tovaru na paletách.
Chýbať nebudú aj informácie o realizácii automaticky riadených vozidiel v pivovare Radegast a o plnoautomatickom sklade v plzenskej prevádzke. Na záver si vypočujeme jedinečný pohľad bývalého finančného riaditeľa, ktorý má momentálne na starosti dodávateľský reťazec, na rovnováhu medzi investíciami a úsporami v čase rastúcich nákladov a stagnácie predaja.
Možnosti pre nové kontakty
Po skončení tradičného kongresového programu vás čaká Logistický Business Mixer, mimoriadne obľúbený vrchol kongresového dňa. Je to totiž ideálne miesto nielen na relaxáciu, ale aj na nadviazanie nových obchodných kontaktov či posilnenie už tých existujúcich. Môžete sa tešiť na pivnú degustáciu od Plzenského Prazdroja, ale aj na miešané drinky od spoločnosti Karloff (Tatra Tea), skvelú živú hudbu a mnoho ďalšieho.
Tri zaujímavé exkurzie – logistika v praxi
Na druhý kongresový deň sa opäť uskutoční exkurzia v rámci programu SEELOG, ktorého cieľom je predstaviť „logistiku v praxi“ a sprostredkovať informácie o zaujímavých projektoch na Slovensku. Tentokrát Štefan Buček z IKEA Components prevedie účastníkov kongresu závodom a skladom spoločnosti v Malackách. IKEA Components sa zaoberá vývojom, nákupom, zhromažďovaním, balením a distribúciou nábytkových komponentov, vybavenia do obchodných domov, materiálov pre dodávateľov skupiny IKEA a popredajným servisom. Komponenty, ktoré spoločnosť nakupuje od výrobcov z celého sveta, balí do sád a dodáva ich svojim zákazníkom – výrobcom nábytku pre obchodné domy IKEA.
V Seredi nás v rámci návštevy privítajú Anton Jasenovec a Julian Lalande z FM Logistic. FM Logistic poskytuje komplexné logistické služby a na Slovensku pôsobí od roku 1999. V Seredi disponuje platformou s rozlohou 55 000 m2 a kapacitou 88 000 paletových miest. Tu dokáže preskladniť tovar v štandardnom ambient režime a v chladenej sekcii zabezpečiť skladovanie do 12°C. Ročná produkcia výrobkov co-packového centra je viac ako 113 mil. kusov. Výrobné linky, ktorých je viac ako 40 sú v prevádzke 5 dní v týždni v dvojsmennom, resp. trojsmennom režime.
Účastníci sa môžu tešiť aj na nový sklad spoločnosti Action v Ivanke pri Dunaji. Action je rýchlo rastúci, medzinárodný predajca nepotravinového tovaru, ktorý prevádzkuje viac ako 2000 obchodov v Holandsku, Belgicku, Francúzsku, Nemecku, Luxembursku, Rakúsku, Poľsku, Českej republike, Taliansku a Španielsku. V júni 2021 bolo otvorené nové distribučné centrum v logistickom areáli na okraji Bratislavy – v Ivanke pri Dunaji, ktoré umožní spoločnosti Action zvýšiť počet svojich obchodov, skrátiť dodacie lehoty a znížiť distribučné náklady.
Kongres sa stretáva s veľkým záujmom zo strany partnerov, ktorých je niekoľko desiatok, aj účastníkov, ktorí sa ešte neustále registrujú na www.slovlog.sk/registracia. Samozrejme, registrácia je ešte stále možná. Pre bližšie informácie o registrácii či o aktuálnom vývoji programu sledujte webovú stránku www.slovlog.sk a registrujte sa aj k odberu newslettera SLOVLOGu. Ako každoročne, je vstup na celý kongres pre užívateľov logistických služieb zdarma.