Doprava: Firmy využívajú rôzne typy prepravy, často ich kombinácie
Pre každého klienta môžu byť optimálne riešenia iné. To, čo však majú všetci spoločné, je záujem o dosiahnutie čo najvyššej efektívnosti, a to pokiaľ ide o rýchlosť, cenu a bezpečnosť prepravy tovaru.
Spoločnosť Lidl využíva na zásobovanie svojich predajní po celom Slovensku len kamióny s chladiarenskými návesmi a v exponovaných častiach roka aj plachtové návesy na prepravu tovaru, ktorý nepodlieha teplotnému reťazcu. Hoci cestná doprava
tvorí 100-percentný podiel v logistike spoločnosti, tá nezabúda ani na boj s uhlíkovou stopou. Na jej zníženie sa snaží nahrádzať dieselové vozidlá za vozidlá s alternatívnymi pohonmi.
SKLENÍKOVÉ PLYNY
Redukcia emisií skleníkových plynov v doprave je pre Lidl veľkou prioritou. Zatiaľ čo v roku 2020 tvoril 91-percentný podiel odjazdených kilometrov diesel a zvyšných 9 percent tvorili alternatívne pohony ako LNG a CNG, v roku 2021 už podiel kilometrov
alternatívnych pohonov zvýšili na 15 percent. „Momentálne naša flotila disponuje 35 percent vozidiel, ktoré využívajú alternatívne pohony, ktoré sú šetrnejšie k nášmu životnému prostrediu. V máji sme testovali a na jeseň roku 2022 budeme ako prvý z reťazcov nasadzovať na zásobovanie svojich predajní aj plne elektrický kamión, ktorý pri svojej prevádzke neprodukuje žiadne emisie,“ vysvetľuje Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie Lidl.
Aké výhody ponúka cestná doprava a aké sú jej nedostatky? Jednou z hlavných výhod cestnej dopravy je z pohľadu Lidla, že cesty spájajú všetky mestá a obce, a tým pádom je možné doručiť tovar na dané miesto – dá sa povedať, kedykoľvek a kdekoľvek. „Medzi negatíva cestnej dopravy by som zaradil určite zdržania v dopravných zápchach, hluk vytváraný všetkými vozidlami a v neposlednom
rade znečisťovanie nášho ovzdušia emisiami.“
ŽELEZNIČNÁ AJ CESTNÁ
Ako poznamenáva Daniel Šottník, riaditeľ úseku externej logistiky spoločnosti Envien Group, ktorá je jedným z najvýznamnejších zoskupení spoločností v strednej a východnej Európe podnikajúcich v oblasti výroby biopalív, používaných v motorových palivách, využívajú železničnú aj cestnú nákladnú dopravu, prípadne ich kombináciu. Železničná doprava je podľa neho jednoznačne efektívnejšia pre prepravu väčších objemov na veľké vzdialenosti.
„Vzhľadom na výhodnú polohu našich výrobných jednotiek a priame napojenie na železničnú infraštruktúru prostredníctvom vlečky sa snažíme v maximálnej možnej miere využívať tento mód. V prípade dodávok hospodárskych plodín z rôznych skladov využívame cestnú dopravu, keďže ide o menšie objemy z rôznych blízkych skladov,“ hovorí Šottník.
Vo vzťahu k uhlíkovej stope platí, že cestná nákladná doprava je náročnejšia na elektrifikáciu (dekarbonizáciu) ako železničná, keďže kapacita dostupných batérii nepostačuje pre ťažké nákladné vozidlá na dlhé vzdialenosti. Nákladné vozidlá preto doposiaľ nemajú podľa Šottníka vhodnú nízkouhlíkovú alternatívu k spaľovacím motorom.
„Avšak v rámci spaľovacích motorov sa dá dosiahnuť významná úspora emisií CO2. V rámci nášho projektu biojazda.sk zavádzame a testujeme s dopravcom Yellow Express tri kamióny poháňané palivom B100, ktoré je 100-percentným biopalivom a jeho uhlíková stopa je v porovnaní so štandardným fosílnym palivom až o 70 percent nižšia. Z dlhodobého hľadiska vidíme v cestnej nákladnej doprave priestor práve pre palivá s vyšším podielom obnoviteľných zdrojov energie (OZE),“ zdôrazňuje Šottník.
VÝHODY INTERLOCKINGU
Spoločnosť Dachser využíva pri zabezpečovaní logistických služieb všetky spôsoby dopravy po zemi, po mori aj vo vzduchu, podľa potreby jednotlivých klientov. Divízie pozemnej prepravy a Air & Sea Logistics (ASL) pritom veľmi úzko spolupracujú a sú prepojené aj digitálne, prostredníctvom jednotných IT systémov. Zásielky sú tak po celý čas pod dohľadom firmy ako jediného prepravcu a dokáže ich sledovať v reálnom čase.
„Vďaka tomu je kombinovaná preprava Dachser, ktorú nazývame interlocking, veľmi efektívna, bezpečná a tiež maximálne transparentná,“ podotýka Roman Stoličný, regionálny manažér pre juhovýchodnú Európu v Dachser. Zatiaľ čo kamiónová preprava sa využíva najčastejšie v rámci jedného kontinentu a na kratších trasách v rámci regiónu, letecká a námorná preprava slúži v podaní Dachseru na prepravu zásielok naprieč celým svetom – do Ázie, či Ameriky.
Železničná nákladná doprava ponúka alternatívu k leteckej a námornej preprave na trase medzi Áziou a Európou a často sa využíva pre špecifické účely ako napríklad chemický náklad, alebo rôzne neštandardné prepravy…
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 92/2022.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Doprava, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 92/2022, alebo aj na našej webovej stránke, kde je časopis sprístupnený aj v online podobe.