Online obchodov u nás stále pribúda
Po pandemickom prudkom náraste online nakupovania prišla korekcia, ktorá sa navyše spojila s najvyššou infláciou za posledných 20 rokov. Zdá sa však, že na rozdiel od niektorých veľkých e-commerce hráčov sa malí a strední podnikatelia dobre prispôsobujú.
O tom, že situáciu zvláda mnoho e-shoperov úspešne, svedčia aj dáta Shoptetu. „Zatiaľ čo minulý rok tržby obchodov fungujúcich na Shoptete predstavovali približne 13 percent slovenskej e-commerce sféry, tento rok ide už o 19 percent celkového obratu. Na rozdiel od niektorých veľkých stagnujúcich hráčov teda naďalej rastú,“ hovorí Ivo Mrena, Country Lead Shoptet pre Slovensko.
Slováci nakupujú u Slovákov
Príčinu vidí najmä v dobrom servise a prispôsobivosti. Malé a stredné e-shopy navyše neraz predávajú špecifický a úzkoprofilový tovar. Ten veľkí predajcovia neponúkajú, prípadne si vyžaduje kvalitné poradenstvo, ktoré dokáže poskytnúť práve špecializovaný predajca. Zároveň si Slováci začínajú všímať, odkiaľ tovar objednávajú a či podporia slovenského podnikateľa alebo veľkú, často nadnárodnú sieť sídliacu v zahraničí.
Medzi segmentmi, ktoré v treťom štvrťroku posilnili, bola aj kozmetika. Tento údaj potvrdzuje aj Albert Bundala z e-shopu Zdraviezkopanic.sk, ktorý predáva vlastnú prírodnú kozmetiku a tinktúry: „Prepady sme nezaznamenali, naopak. V posledných mesiacoch sme viac investovali do marketingu a to sa pozitívne odrazilo aj na tržbách. Máme takisto pocit, že zákazníci menia svoje zaužívané nákupné správanie a hľadajú lokálne a prírodné výrobky.“
Investovali sme do cestovania a voľného času
Oproti minulému roku stúpol aj predaj v segmentoch, ktoré nám prinášajú radosť a zážitky. „Ľudia podstatne viac nakupovali v oblasti cestovania. Po pandemických rokoch ide o prirodzený vývoj. Medziročne aj medzikvartálne stúpali aj segmenty hudby a filmov či kníh a magazínov,“ hovorí Ivo Mrena. V treťom kvartáli medziročne rástol aj segment športu.
Tomáš Sokol je majiteľom e-shopu Flexity.sk, v ktorom predáva primárne tovar spojený s jogou, a má takisto vyšší obrat ako minulý rok. Darí sa mu vďaka prispôsobovaniu ponuky a zefektívňovaniu procesov. „Snažíme sa čo najlepšie poznať svojich zákazníkov a poctivo sledujeme ich správanie a dáta. Marketingovo podporujeme tie najúspešnejšie kúsky v danom čase. Aby sme ochránili cash flow, na sklade držíme prioritne produkty, ktoré sa dostatočne predávajú, a neustále testujeme novinky. Na druhej strane sme rozšírili ponuku ajurvédskych výživových doplnkov a expandovali sme do Chorvátska, kde je v našom segmente ešte stále nízka konkurencia. Zatiaľ sa zdá, že išlo o krok dobrým smerom,“ približuje zakladateľ Flexity.sk.
Okrem športových potrieb ľudia nakupovali častejšie napríklad erotické pomôcky a opäť posilnil aj segment vojenského tovaru. Stagnáciu alebo jemný pokles zaznamenal lekárenský tovar, oblečenie či tabakové výrobky.
Nové e-shopy stále pribúdajú
Počet obchodov, v ktorých si zákazníci môžu nakúpiť, sa pritom neustále zvyšuje. Na Slovensku v septembri 2022 vzniklo len na Shoptete 160 nových e-shopov, čo je o 11 percent viac ako v septembri minulého roku. „Vlastný e-shop je jednoduchým, relatívne lacným a rýchlym spôsobom, ako začať podnikať. V slovenskej e-commerce je stále priestor pre nových hráčov a rozbehnutie úspešného online obchodu,“ uzatvára Ivo Mrena.