Členovia slovenského Klubu logistických manažérov navštívili koncom septembra ČESMAD a DPD
Koncom septembra sa opäť stretli členovia prestížneho slovenského Klubu logistických manažérov. Tentokrát hostiteľom bol Pavol Piešťanský, prezident ČESMAD Slovakia, ktorý popísal prítomným hosťom aktuálny stav i súčasné kroky zo strany ČESMAD, ktoré sú nevyhnutné aj vzhľadom na enormne vysokú infláciu a energetickú krízu. Následne manažéri navštívi aj firmu DPD pri bratislavskom letisku.
Ako poznamenali viacerí členovia klubu po stretnutí, celkový program, ako aj prezentácia od Pavla Piešťanského, ktorého miestami doplňoval praktickými poznámkami Pavol Jančovič, CEO firmy TOPNAD, boli veľmi inšpiratívne a poučné. Šéf ČESMAD zároveň predstavil manažérom aj plány do budúcnosti, riešenie personálnej krízy, ako aj snahy o legislatívne zmeny. Samozrejme, v prezentácii nechýbali ani úspechy či neúspechy, a to hlavne v rokovaní s ministrami a premiérom.
„Myslím si, že pre dopravcov na Slovensku je jedine dobré, že majú oporu v organizácii ako je ČESMAD,“ poznamenal Lukáš Baudyš, Logistic Director spoločnosti Vermont s tým, že v rámci prezentácie na pôde ČESMAD bola aktuálna kritická situácia popísaná celkom jasne. „Tak ako plno iných odvetví, je aj nákladná doprava na Slovensku v kríze – obrovský nedostatok vodičov, vysoké prevádzkové náklady a slabá legislatívna podpora sú asi tri hlavné vplyvy na toto odvetvie,“ dodal Lukáš Baudyš.
Pre podniky je ťažké modernizovať
„Nové faktory, ktoré pôsobia na trh cestnej dopravy, ako dôsledky vojny na Ukrajine, odrážajúce sa v prudkom zvyšovaní nákladových položiek autodopravcov, nie sú veľmi priaznivé pre dobré podnikanie a nevyvolávajú optimizmus. Spolu s pretrvávajúcimi problémami, ako je napríklad nedostatok vodičov, iba negatívne zaťažujú odvetvie cestnej dopravy, ktorá sa nemá priestor výraznejšie posúvať napríklad smerom k deklarovanej modernizácii vo forme širšieho autoparku s nulovými emisiami či výraznejšiemu zvyšovaniu miezd vodičov,“ upozornil Pavol Piešťanský.
Podľa hostiteľa model, v ktorom cestná doprava funguje, ak je marža na úrovni percenta, sa musí niekde prejaviť. Zároveň podotkol, že je dobré, ak zákazník, výrobné podniky získavajú z trhu cestnej dopravy, na druhej strane však nižšie finančné zdroje v dopravných firmách akumulované zo zisku podnikania obmedzujú možnosti ich rozvoja. „Ten sa odkladá na priaznivejšie obdobia a s dlhším časovým horizontom. Pre dopravnú spoločnosť nie je jednoduché modernizovať. Za roky vo vysoko konkurenčnom prostredí firmy už využili mnohé inovácie, ale pri spomínaných súčasných rastoch nákladov a najmä nestabilite vývoja nie je modernizácia číslom jeden na diskusiu,“ konštatoval prezident ČESMAD Slovakia.
Prispôsobiť sa situácii
Ako väčšina firiem, bohužiaľ aj v spoločnosti STOW SR sú nútení kopírovať situáciu na trhoch, a to od cien surovín až po náklady na energie. Ako podotkol Alexander Alstock, Commercial Director Slovakia, STOW SR, vynakladajú však veľké úsilie, aby dopad na ich zákazníkov bol čo najmenší a počúvajú ich požiadavky a problémy.
„Snažíme sa im pomáhať a vychádzať v ústrety v maximálne možnej miere,“ zdôraznil Alexander Alstock, pre ktorého prínosom stretnutia KLM boli informácie o činnosti ČESMAD, aké rôzne aktivity majú a čo robia. „Boli to užitočné informácie, pretože neprichádzam do denného kontaktu s prepravcami a problematikou kamiónovej dopravy. Zaujímavá bola tiež návšteva DPD a ich sortačného strediska v Bratislave na letisku.“
Neistota na poli cien energií
Akým spôsobom vplýva aktuálna inflácia na biznis spoločnosti DPD? Na to sme sa pýtali Petra Pavuka, generálneho riaditeľa spoločnosti. Ako prezradil, pravidelne optimalizujú a zefektívňujú svoje procesy, či už zavádzaním automatizácie, digitalizácie alebo inovácií. Prehodnocovaniu cien ich služieb sa aj napriek tomu nedokážu vyhnúť. Viac, ako inflácia však ich trápi neistota na poli cien energií.
V DPD minulý rok spustili prvú automatickú linku na triedenie balíkov, a to na bratislavskej pobočke. V roku 2023 plánuje firma spustenie podobnej linky aj v Žiline. Aj tu však narážajú na nepredvídateľný vývoj na poli cien energií. Plánujú investovať aj do výroby vlastnej elektrickej energie, aby vedeli aspoň čiastočne tieto výkyvy eliminovať.
„Pracujeme na optimalizácii a rozšírení nášho portfólia produktov tak, aby bola tzv. posledná míľa vždy úspešná. To znamená, aby bol balík doručený na prvý pokus. Informujeme príjemcu o hodinovom intervale, v ktorom bude kuriér na jeho adrese alebo, ak to príjemcovi nevyhovuje, môže si zmeniť dátum alebo miesto doručenia. Prípadne si môže presmerovať balík do najbližšieho odberného miesta alebo samoobslužného boxu,“ vysvetlil Peter Pavuk s tým, že toto všetko sa môže diať za pomoci nových technológií a aj novej aplikácie myDPD.
Modernizácia je nevyhnutná
Situácia v nákladnej doprave je v súčasnosti komplikovaná. Vodičov je nedostatok a vzdelávací systém na Slovensku tomu nepomáha. Nočné linky DPD sú obsluhované nákladnou dopravou. Napriek nie jednoduchej situácii sa snažia podľa Petra Pavuka aj v tejto oblasti držať krok s dobou a modernizovať vlastné postupy.
„Som rád, že sa podarilo presadiť jazdné súpravy v dĺžke 25,5 metra, čo nám na aktuálnej pravidelnej linke Bratislava – Žilina – Bratislava umožňuje prevádzkovať a zbierať skúsenosti s takzvaným cestným vlakom, to znamená, že jeden vodič vie prepraviť 3 kontajnery o objeme 145 m3 namiesto 2 s objemom 90 m3,“ konštatoval Peter Pavuk, ktorý ocenil ambiciózne plány ČESMAD.
„Tieto ambiciózne plány by svojim napĺňaním mali napomôcť situáciu, a to nie len stabilizovať, ale aj transformovať. Držím nám všetkým palce. Nie len spoločnostiam, ktoré v nákladnej doprave podnikajú, ale aj zákazníkom, pre ktorých to robia. Doprava je neoddeliteľnou súčasťou moderného životného štýlu, nesmie ostať na okraji záujmu vlády či spoločnosti ako takej,“ upozornil Peter Pavuk. Je presvedčený, že ak sa to nezmení, môžeme očakávať ďalšie prerušenia logistických reťazcov. „To spôsobí dlhšie časy dodávok materiálu a v neposlednom rade pridá ďalšie náklady do koša vstupov, z ktorých sa vytvára konečná cena.“
Digitalizácia šetrí náklady
Ako všetky spoločnosti, ktoré sa nechcú dostať do problémov, sa snažia aj v podniku Toyota Material Handling Slovensko preniesť rozumnú časť zvýšených nákladov do cien ich výrobkov a služieb. „Vďaka neustálemu zefektívňovanie našej prevádzky cez digitalizáciu počas posledných 10 rokov, nám to v súčasnosti veľmi pomáha šetriť prevádzkové náklady,“ poznamenal Ľuboš Imre, generálny riaditeľ Toyota Material Handling Slovensko. Na margo aktuálnej situácie v nákladnej doprave na Slovensku dodal, že ju charakterizujú bohužiaľ výpadky, neustále zmeny a vyššie ceny. Realita dopravcov na Slovensku ani podľa neho nie je vôbec dobrá.
Šetriť pomáha a robotizácia
Rovnako ako na všetkých pôsobí rastúca inflácia a vysoké ceny – obzvlášť pohonných hmôt a energií – tak aj na firmu Vermont to negatívne vplýva. Starostlivo zvažujú a detailne plánujú každú jednu investíciu a snažia sa minimalizovať raketovo rastúce náklady. Čo sa týka pohonných hmôt, tak sa snažia podľa Lukáša Baudyša maximálne možne efektívne využiť internú dopravu a rozhodujú sa, čo je efektívne prepraviť vo vlastnej réžii a čo radšej poslať cez prepravné spoločnosti.
„V rámci úspor na energiách tak sme na dvoch cestách. Tá prvá je edukácia a práca s zamestnancami – bežné základy ako zhasínanie, minimalizácia strát. Až po napríklad výmenu energeticky náročného osvetlenia kompletného skladu. Inštalovali sme moderné, inteligentné osvetlenie nášho nového skladu reagujúce na pohyb zamestnancov, intenzitu vonkajšieho a vnútorného svetla v hale. Základom sú správne a efektívne naprogramované zóny a režimy,“ vysvetlil Lukáš Baudyš.
Do akej miery dokáže šetriť s financiami: automatizácia, digitalizácia, prípadne aj robotizácia? V prípade Vermontu je to napríklad už spomínané inteligentné osvetlenie. „Samozrejme aj robotizácia je vzhľadom na ceny energií ten správny pozitívny krok – robotom a technológii nemusíte svietiť a nepotrebujú teplo. Automatizácia výrazne pomáha aj na zrýchlenie procesov. Čo v praxi znamená, že daný objem práce dokážeme spracovať rýchlejšie,“ podotkol Lukáš Baudyš.
Vysoké ceny pohonných hmôt
Ako poznamenal Pavol Jančovič, inflácia je len jedným z viacerých faktorov vplývajúcich na sektor dopravy, ale je skôr tým sekundárnym. Na dopravcov sa premieta najmä prostredníctvom ich zákazníkov. „Našim omnoho vážnejším problémom v oblasti nákladov sú jednoznačne stúpajúce ceny pohonných hmôt (+56%), AD blue (466%), pneumatík (28%), ale i samotných vozidiel ako takých (30%).
Nedostatok vodičov – na Slovensku chýba cca 12-tisíc vodičov nákladných vozidiel – spôsobuje neustály rast nákladov na ich odmeňovanie a spoločne so spomínanými vysokými cenami v dôsledku inflácie (viac ako 10%) enormne zaťažuje všetkých dopravcov. A tu sa dostávame k primárnemu problému, ktorým je reálne premietnutie všetkých spomínaných nákladov do cien za dopravu,“ upozornil Pavol Jančovič.
Ako vzápätí podotkol, vyhnúť sa zdražovaniu sa im nedarí v plnej miere a naviac aj to „málo“ aplikujú s časovým oneskorením, čo degradovalo nízku obchodnú maržu do záporu. „Treba tiež pripomenúť, že mnohé firmy v dôsledku koronakrízy dosiahli v oblasti manažmentu nákladov svoje limity. Situácia, kedy sa vyžaduje zásah štátu ako regulátora trhového prostredia, nikdy nebola naliehavejšia,“ upozornil Pavol Jančovič s tým, že šetrenie je dnes celospoločenská až celosvetová téma najmä v súvislosti s drahými energiami.
Autonómne vozidlá a alternatívne palivá
Z ponúkaných možností v jednotlivých procesoch organizovania cestnej dopravy je podľa šéfa TOPNAD priestor na automatizáciu i digitalizáciu, ale i na informatizáciu. Pritom tou najočakávanejšou a aktuálne najžiadanejšou témou je zahájenie prevádzky plne autonómnych vozidiel, respektíve aspoň sprevádzaných za prítomnosti (vo vozidle) osoby bez nutnosti aktívneho riadenia vozidla vo funkcii vodiča. „Alternatívne palivá sú významnou nádejou na šetrenie nákladov do budúcna v spojitosti aj s ochranou životného prostredia, avšak súčasná situácia tieto procesy mierne zneisťuje,“ dodal Pavol Jančovič.
Nedostatok vodičov je taktiež alarmujúci. Toto povolanie nie je podľa Pavla Jančoviča dostatočne atraktívne najmä pre mladých z titulu jeho náročnosti, množstvu rizík i potencionálnych sankcií (pokút).
„Tým pádom nemáme v rámci našej krajiny dostatočný potenciál a sme odkázaný na cudzincov. Tu však v porovnaní s inými krajinami máme príliš komplikovaný a zdĺhavý systém ich prijímania, čo potencionálnych záujemcov odrádza a dopravcov frustruje. Pritom priemerný vek vodičov nákladnej dopravy u nás je 48 rokov a nie len ich vek ale aj nedostatok neustále rastie,“ dodal Pavol Janšovič, ktorého firma je taktiež členom ČESMAD.
„Keďže som dlhé roky jeho predstaviteľom, tak by moja odpoveď na otázku, v čom bola prezentácia inšpiratívna, nemusela pôsobiť dostatočne objektívne. Avšak verím, že pre kolegov z klubu bola zaujímavá minimálne v rozsahu jeho činnosti a intenzívnom zastupovaní i poskytovaní podpory a informácií jeho členom.“
Univerzálne dôsledky inflácie
Vzhľadom na univerzálne dôsledky inflácie na všetky oblasti života a hospodárstva je asi najpresnejšie povedať, že inflácia zvyšuje všeobecnú neistotu v podnikaní. V oblasti logistiky sa, samozrejme, prejavuje zvyšovaním cien, ale citeľnejším dôsledkom je, že rámcové podmienky dlho budovaných konceptov spolupráce touto neistotou slabnú, je zložitejšie, často nemožné uzatvárať nové strategické a dlhodobé dohody. Myslí si to Jozef Holota, corporate logistics / process & systems development managera spoločnosti Agrana Beteiligungs AG.
„Čo sa týka vyrovnávania sa so zvyšujúcimi sa nákladmi, ak necháme bokom základnú snahu všetkých firiem minimalizovať náklady na generovanie produktov (táto nie je priamo vyvolaná krátkodobými zmenami podnikateľského prostredia), existujú len dve možnosti, ako sa so zvyšujúcimi nákladmi vysporiadať: buď nimi podnik zaťaží svoju maržu, alebo ich prenesie do cien svojich produktov,“ upozornil Jozef Holota s stým, že skupina AGRANA podľa možností kombinuje obe tieto stratégie.
„Je nutné povedať, že niektoré naše obchodné príležitosti – obzvlášť na geograficky odľahlejších trhoch, v dôsledku významného nárastu logistických nákladov zanikli. Hlavnou zbraňou skupiny AGRANA v tejto situácii je preto diverzifikované portfólio a trhy a efektivita pri využívaní zdrojov a energií vo výrobnom procese. Vďaka nim sa aj napriek spomínaným komplikáciám našej skupine darí udržať pozitívnu bilanciu,“ dodal Jozef Holota, podľa ktorého v prípade skupiny AGRANA je to v najväčšej miere automatizácia a digitalizácia, ktorá vo významnej miere definuje výrobné procesy.
„A dá sa povedať, že v cukrovarníckom priemysle je jedným z najvýznamnejších parametrov, ktorým sa odlišujú súčasné cukrovary od cukrovarov v minulosti. Vďaka digitalizácií a automatizácii majú naše závody v súčasnosti len zlomok pracovných síl v porovnaní s obdobím pred 30-50 rokmi, pričom zníženie počtu pracovných síl je len vedľajším efektom významného zvýšenia efektivity a kvality výrobného procesu. Logistika tiež nezaostáva, automatizované sklady a automatizácia v expedícii zvyšujú kapacitu a priechodnosť našich skladov.“
Situácia je beznádejná, nie však vážna
Rovnako ako v celej Európe, aj na Slovensko sa valia témy ako nedostatok vodičov, nové legislatívne podmienky s dosahom na medzinárodnú i vnútroštátnu dopravu, otázky súvisiace s infraštruktúrou, ekológiou a udržateľnosťou – témy, na ktoré nemáme žiadne uspokojivé odpovede. Jediné, čo sa dá o nich povedať s určitosťou, je podľa Jozefa Holotu, že sa nestratia a budú postupne eskalovať.
„Zľahčovanie nie je na mieste, avšak v porovnaní s trhmi ako napríklad Veľká Británia a Taliansko, ktoré v podstate už čiastočne kolabujú, alebo sa stretávajú s naozaj vážnymi problémami so zabezpečením kapacít, je Slovensko ešte v relatívnom kľude,“ podotkol Jozef Holota, ktorý súčasnú situáciu nazval „tichom pred búrkou“. Očakávaná či ohlásená recesia podľa neho pravdepodobne tiež významne premieša karty na tomto stole.
„Bolo veľmi zaujímavé a dobré vidieť, že ČESMAD je organizáciou so živou a aktuálnou agendou, že hľadá cesty a spôsoby, ako byť aktívnym prvkom v problematike nákladnej a osobnej dopravy. V prezentácii sa objavilo niekoľko zaujímavých štatistík a určite je dobré, že prostredníctvom ČESMAD máme zastúpenie v IRU a máme okrem iného možnosť porovnávať našu situáciu s ostatnými krajinami a reagovať na vývoj na základe objektívneho benchmarkingu.“
Článok pripravil Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky
FOTO: Tatiana Koššová, Country Manager Slovakia Atoz Group