Na kafe s… Marianom Vaculčiakom, prevádzkovým riaditeľom spoločnosti Geis SK
Najväčším trendom poslednej doby je bezpochyby automatizácia, digitalizácia a robotizácia logistických prevádzok, teda aj skladov a skladovacích priestorov. Myslí si to Marian Vaculčiak, prevádzkový riaditeľ Geis SK, s ktorým sme sa rozprávali pri káve aj o ďalších trendoch v logistike, ako aj ekologických otázkach. Čo sa týka boja s uhlíkovou stopou, osobne verí, že prevádzky budú stále udržateľnejšie a postupne energeticky sebestačné a aj uhlíkovo neutrálne.
Popísali by ste nám aktuálne trendy v skladoch a v skladovaní? Čo ich najviac charakterizuje?
Vždy je dôležité posúdiť potreby a priania klientov tak, aby navrhnutý spôsob bol optimálny ako z hľadiska nákladov, tak z pohľadu spoľahlivosti, efektivity a najmä flexibility. Nemá zmysel automatizovať celú prevádzku, pokiaľ je návratnosť neistá a v ďalekej budúcnosti. Najmä v dnešnej rýchlo sa meniacej dobe klienti neradi plánujú príliš dopredu. Nikto totiž nevie, čo nás čaká za pár týždňov, nieto ešte o pár rokov. Preto je dôležité vedieť prispôsobiť tieto služby aktuálnej situácii bez dlhého omeškania. To pri veľkých investíciách do technológií nie je vždy možné. Stále častejšie si k nám preto zákazníci chodia pre rady. Zároveň treba povedať, že automatizácia postupne výrazne znižuje podiel rutinnej a stereotypnej práce ľudí. Navyše sa tak jednoznačne zvyšuje celková výkonnosť. Ľudia z prevádzok potom môžu pracovať na zodpovednejších, menej náročných a aj menej potenciálne nebezpečných pozíciách.
Ako to vyzerá u vás čo sa týka ekologizácie v rámci dopravy?
Ekologizácia dopravy je pre nás už dlhú dobu veľká téma. Našu flotilu pravidelne obmieňame tak, aby spĺňala najvyššie ekologické nároky. Testujeme a postupne zavádzame alternatívne palivá na prevádzku našich vozidiel. Majú však isté limity, najmä v prípade pohonu na elektrinu. Budúcnosť vidíme skôr vo vodíku.
Ekologická doprava však nie je len o vozidlách a ich pohone, ale aj optimalizácii ich ložnej plochy, efektívnej dopravnej sieti a dopravných cestách. Dbáme na to, aby naše vozidlá mali minimum prázdnych kilometrov a boli vhodne vyťažené. Trasy sú vyberané s ohľadom na rozvoz, ale zároveň aj zvoz nových zásielok. Naša široká distribučná sieť pobočiek eliminuje zbytočné cesty „poloprázdnymi“ vozidlami.
Do akej miery ovplyvňuje automatizácia, digitalizácia a robotizácia logistické procesy vo vašej spoločnosti?
Môžem spomenúť niekoľko príkladov. Od začiatku tohto roku testujeme v Nemecku autonómne vozidlo s využitím 5G. Taktiež sa postupne automatizuje sklad malých náhradných dielov. Okrem toho zavádzame autonómne mobilné roboty na prepravu paliet na dlhšie vzdialenosti medzi priestormi na príjem a výdaj tovaru. Vyvíjame a zavádzame sofistikované softvérové nástroje na prevádzku skladov. A mohol by som pokračovať.
Ako som už spomenul, vďaka automatizácii sa postupne budú eliminovať neefektívne a stereotypné činnosti. Nedostatok pracovných síl vo svojom dôsledku pomôže rozširovaniu podielu automatizácie. Postupne bude rásť počet inštalovaných automatických zakladačov, roboti budú voziť tovar svojim neživým kolegom, ktorí ho vychystajú.
Znie to zaujímavo! Povedzte nám prosím k tomu viac.
V rámci našich projektov sa snažíme vždy navrhnúť také riešenie, ktoré bude efektívne s ohľadom na správny pomer ľudskej sily a automatizácie. Ako vzhľadom k cene, tak vzhľadom k rýchlosti a celkovej optimalizácii danej prevádzky.
V posledných rokoch sa automatizácia a robotizácia presunula z roviny teoretických debát do reálnych štúdií. V súčasnej dobe pracujeme na prípadnom nasadení pickovacích robotov v našom českom on-line sklade či nasadení autonómnych manipulačných vozíkov do našich prevádzok.
Treba však priznať, že automatizácia, digitalizácia a robotizácia v logistike nikdy nemôže úplne ľudskú silu nahradiť. Niektoré činnosti môže výrazne zlacniť a zefektívniť, nevie sa ale obvykle prispôsobiť náhodným situáciám, ku ktorým vždy dochádzalo a dochádzať bude. Ľudský prvok teda zostane vždy nenahraditeľným.
Každý klient je jedinečný a nemožno paušalizovať. Snažíme sa ale o prenos „best practices“: To, čo sa nám osvedčilo pri jednom projekte sa pokúsime nasadiť aj pri ďalšom, samozrejme, pokiaľ to pre tento projekt dáva zmysel.
Akým spôsobom dokáže pomôcť moderná IT technológia, teda digitalizácia logistike ako takej?
Správne nasadenie a využitie digitalizácie má nesporný vplyv na zvyšovanie efektivity logistických a ďalších súvisiacich procesov. Pre našich klientov vždy vyvíjame unikátny softvérový nástroj, prípadne nadstavbu na náš nový WMS systém. Spolu s klientmi posudzujeme náročnosť prípravy takého individuálneho riešenia vzhľadom na očakávané využitie.
U jedného z našich klientov sa nám osvedčila aj napríklad RFID technológia, ktorá výrazne zrýchlila tok tovaru – hlavne v rámci príjmu a expedície tovaru. Významne sa tiež eliminovala chybovosť procesov.
Vďaka unikátnym softvérovým riešeniam vieme efektívne navigovať operátorov po sklade pri pickovaní tovaru. Znižuje sa tým teda aj fyzická náročnosť práce. Nie je nezvyčajné, že skladníci využívajú pri svojej práci nielen skenery, ale aj počítače a postupne možno vidieť, ako sa určitý podiel ich práce presúva skôr do administratívy.
Priblížili by ste skúsenosti Geis s IT novinkami? Aký systém sa u vás osvedčil?
Pokiaľ sa bavíme stále o skladovaní, zásadný je efektívne nastavený WMS systém, spoľahlivá infraštruktúra a technológia digitálneho spracovania dát. To všetko podporuje rýchlu a bezchybnú prevádzku skladu. Samozrejmosťou je zakomponovanie nových možností do takých systémov, ktoré tento proces ešte viac zlepšujú.
V našich projektoch využívame nový WMS modulárny systém, ktorý nám umožňuje riadiť tok tovaru, jeho naskladnenie a vyskladnenie. Ďalej investujeme veľké prostriedky do vývoja nášho nového softvéru GLog. S pomocou AI (artificial intelligence) môžeme zase analyzovať získané dáta v rámci našich operácií a lepšie predikovať budúci dopyt po našich službách, a tak lepšie riadiť naše zdroje, ako ľudské, tak materiálne.
Pre nás má oveľa väčší zmysel byť aktívny v rámci vývoja nových softvérov ako usilovať sa o sklady plné robotov.
Opísali by ste súčasné trendy v manipulačnej techniky, ktorú aj vy využívate?
V posledných rokoch je to hlavne dôraz na maximálne využitie plochy skladu. Takže viac nasadzujeme VNA vozíky, ktoré nám umožňujú efektívnejšie využiť skladovú plochu, poprípade pickovať aj z vyšších úrovní regálov.
A ako to je s trendmi, ktoré sa týkajú vykládky a nakládky? Čo najviac pomáha, aká technika, aké informačné systémy?
Všeobecne sa dá povedať, že potrebujeme presnejšie a včas vidieť, čo a kedy k nám príde do skladu na vykládku a nakládku a podľa toho napasovať naše zdroje a optimálne ich využívať.
Ktoré regálové systémy považujete v dnešnej dobe za najtrendovejšie a od čoho závisí výber regálov a regálových systémov?
Opäť nemožno generalizovať. Vždy je nutné jasne stanoviť, aký tovar sa na regáloch bude skladovať, koľko ho bude, aký je ťažký a ako často sa s ním bude manipulovať. Podľa toho sa potom vyberá vhodný regálový systém.
Stále ešte prevažuje skladovanie na klasických paletových regáloch a jeho kombinácia s paletovým systémom. Moderné regálové systémy je vhodné umiestňovať do moderných skladových priestorov s vysokými stropmi.
Nám sa osvedčili valčekové dráhy, ktoré sú priamo zabudované k regálovým galériám a zrýchľujú pohyb tovaru. Využívame ale aj regálové rošty alebo konzolové regály – tie obvykle pre neštandardný tovar. Vďaka posuvným regálom môžeme skladovať veľký objem tovaru na malej ploche.
Čo podľa vás prinesie budúcnosť pre logistiku z pohľadu vašej spoločnosti?
Všetko to, čo sme si dnes povedali, smeruje k tomu, že sa bude stále zväčšovať autonómia v rámci skladu, rozširovať digitalizácia a robotizácia. Zároveň však, podľa môjho názoru, má a bude mať človek stále svoju nezastupiteľnú úlohu. S ohľadom na ekológiu verím, že prevádzky budú stále udržateľnejšie a postupne aj uhlíkovo neutrálne a energeticky sebestačné.
Ako prekonávate aktuálnu ťažkú ekonomickú situáciu v súvislosti s infláciou, vyššími cenami, vojnou na Ukrajine a ako sa to prejavuje vo vašich vzťahoch s klientmi?
Snažíme sa s tým aktívne bojovať a nie len prenášať zvýšené náklady na našich zákazníkov. Ako množstvo iných firiem sa snažíme nájsť úspory u nás doma, či už je to v rámci nakladania s energiami, inštaláciou fotovoltaických panelov, poprípade tepelných čerpadiel, on-line monitoringom spotreby elektrickej energie a plynov, inštalovaním tepelných clôn do našich skladov za účelom úniku tepla. Samozrejme, o to viac preverujeme interne naše procesy s cieľom zvýšiť efektivitu a znížiť energetickú náročnosť. Obávam sa ale, že aj napriek vyššie uvedenému nám rovnako nezostane nič iné ako časť týchto nákladov preniesť ďalej na našich zákazníkov.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky