Prvá ochutnávka z programu jubilejného kongresu OBALKO 10
Desať je číslo, ktoré si zasluhuje pozornosť. Číslo 10 do svojho loga tento rok pridali aj usporiadatelia najväčšieho českého a slovenského kongresu zameraného na obaly a obalové technológie. Kongres OBALKO 10 sa uskutoční 13. a 14. októbra 2022 v Aquapalace Hoteli Prague. Ústredná téma a motto kongresu znie „FuturePack: Zaostríme na budúcnosť balenia“. „Obaly nám v porovnaní s tým, čo chránia alebo prezentujú, pripadajú často ako bežná vec. Za ich vznikom ale býva zaujímavý vývoj a pútavé hľadanie z hľadiska objavovania nových materiálov, konštrukcií, marketingu, grafiky či recyklovateľnosti. Skrátka obaly a obalový priemysel kráčajú míľovými krokmi do budúcnosti,“ vysvetľuje výber tohtoročnej témy Jeffrey Osterroth, konateľ spoločnosti ATOZ Group, ktorá kongres organizuje.
Nároky kladené na obaly súčasnosti, a predovšetkým budúcnosti, nie sú pritom vôbec malé. A do istej miery nie sú tiež vzájomne zlučiteľné. Obaly sa musia jednoducho triediť a recyklovať, musia byť efektívnejšie pri predaji produktov, lepšie ako zdroj informácií pre spotrebiteľov a musia sa dať ľahšie navrhovať, objednávať a vyrábať. Rozšírená realita, digitálne značenie, ekodizajn, objednávanie online, klimatická neutralita, blockchain… To sú všetko témy a nároky, s ktorými sa musia dodávatelia obalových riešení popasovať. Jubilejný ročník kongresu OBALKO ukáže nielen, ako sú na to pripravení práve dodávatelia, ale aj aké sú praktické aplikácie (prípadové štúdie) a rovnako čo si o tom všetkom myslí široká odborná verejnosť (panelové diskusie).
Čo sú súčasné a budúce hrozby pre obalový trh
Po úvodnom slove a predstavení zlatých partnerov kongresu, ktorými sú tento rok spoločnosti Greiner Packaging Slušovice a Thimm pack’n’display, príde rad na štyri hlavné hrozby, ktoré nad obalovým priemyslom aktuálne „krúžia“. Vystúpi Josef Kotrba zo spoločnosti Deloitte, ktorý sa zameria na oblasť energetiky, Green Deal, obnoviteľné zdroje či ESG. Na ľudské zdroje, resp. ich akútny (dnes už teda chronický) nedostatok, zacieli Jaroslava Rezlerová (Manpower). Ak čaká ekonomiku recesie, alebo dokonca kríza, je dobré sa pozrieť, ako ovplyvní obalový priemysel cez kúpnu silu obyvateľstva a ako to bude ďalej s hrozivou infláciou. Túto prednášku bude mať odborník z výskumnej agentúry NielsenIQ. O zdrojoch, ich dostupnosti, dodávateľských reťazcoch a budúcom vývoji technológií pohovorí Jake Weighell zo svetovej agentúry Smithers, ktorá sa už takmer 100 rokov zameriava na poskytovanie dát z rôznych oblastí.
Ak sa v predchádzajúcich prednáškach zoznámime s hlavnými východiskami, príde čas na panelovú diskusiu s pracovným názvom „Súčasné hrozby, budúce príležitosti?“. V paneli vystúpia zástupcovia spoločností Škoda Auto, Mattoni 1873, Thimm pack’n’display, Greiner Packaging Slušovice a ďalšie. Cieľom je, aby v diskusii prehovorili zástupcovia dodávateľov obalových riešení aj predstavitelia významných výrobných spoločností, ktoré balia veľké množstvo tovaru, a preto sú dotknuté potenciálnymi hrozbami pre obalový trh ako celok.
Dopoludňajšia časť programu zavŕši dlhšia obedová pauza. Dlhšie preto, že nie je iba príležitosťou pre občerstvenie, ale konajú sa počas nej krátke organizované obchodné rokovania v rámci bloku nazvaného BizPack. Býva o ne vždy veľký záujem, a aj tento rok sa dá očakávať mnoho desiatok speed-datingových schôdzok.
Špeciálna sekcia: Design & inovácie, Technológie & materiály, Udržateľnosť
V popoludňajšej ponuke si účastníci kongresu vyberú, čo bude najviac konvenovať ich profesijným záujmom. Program sa rozdelí do dvoch sekcií. Dizajn & Inovácia bude mať celkom päť prezentácií alebo prípadových štúdií. Napríklad Lucia Martínková (Prim) a David Malina (Smurfit Kappa) sa zamerajú na to, ako sa úplne zbaviť výplňového materiálu v e-shopových zásielkach. Josef Žádník (Refork) a Martin Muzikár (Thimm pack’n’display) zase pohovoria o tom, ako navrhnúť obaly aj displeje, ktoré sú kreatívne, ohľaduplné voči životnému prostrediu a poskytujú zážitok z rozšírenej reality. Ďalej sa môžu účastníci tešiť na exkluzívnu prípadovú štúdiu prezentovanú Petrom Chvojkom z Rohlik.cz a Jiřím Votrubou z dizajnovej agentúry Cocoon o tom, aké je zložité designovať privátne značky pre online supermarket.
V sekcii Technológie & materiály je potvrdená napr. prezentácia nazvaná Nástrahy i prínosy automatizácie skupinového balenia do kartónu. Pavel Coufal (Hügli Food) a Michael Ondraschek (M.A.S. Automation) priblížia spoločný projekt automatizácie a rozoberú požiadavky kladené na regálové či „display-ready“ balenie. Súčasťou tohto bloku bude aj panelová diskusia, ktorú usporiadatelia nazvali Dotýkať zakázané, automatizovať povolené. Bude sa diskutovať o tom, či má ľudská ruka ešte čo robiť v baliacom procese, aké sú aktuálne možnosti a implementačná zdatnosť dodávateľov vo vzťahu k požiadavkám klientov, kde vziať financie na náročné investície, koľko je možné vďaka pokročilej technike a technológiám ušetriť, či je automatizácia naozaj prostriedkom na zrýchlenie balenia a predikovateľnosť výkonu alebo ako posudzovať návratnosť investícií do balenia.
Po popoludňajšom coffee breaku sa otvorí sekcia Udržateľnosť. Začiatok obstarajú odborníci z Vysokej školy chemicko-technologickej, menovite prof. Vladimír Kočí a Ján Kulhánek. Prezentácia sa zameria na niekoľko oblastí – nové predpisy ESG prichádzajúce z Bruselu, legislatívu ovplyvňujúcu obalový priemysel a čo bude znamenať pre výrobcov a užívateľov obalových riešení aj spotrebiteľov. Bude tiež prezentovaný nový online nástroj pre hodnotenie ekologických aspektov obalov, nazvaný Envisketch, ktorý porovnáva rôzne obaly a obalové materiály a ponúka užívateľovi tie najekologickejšie možnosti pre konkrétne obalové aplikácie. Ďalej sa môžeme tešiť na prezentáciu niekoľkých príkladov skutočne udržateľných obalových riešení, ktoré sú schválené prof. Kočím, a to v bloku s názvom Greenwashing zakázaný. Medzi prezentovanými riešeniami nebudú chýbať opätovne plniteľné obalové systémy od spoločnosti Unilever, udržateľné etikety od dodávateľa Avery Dennison alebo odľahčené plastové tégliky od spoločnosti Greiner Packaging.
Po vyhlásení víťazov business mixer
OBALKO dlhodobo spolupracuje s Obalovým inštitútom Syba, ktorý organizuje súťaž Obal roka. Slávnostný galavečer a odovzdanie trofejí a certifikátov sa preto koná v rámci kongresu OBALKO. Obal roka predstavuje jedinú certifikovanú obalovú súťaž určenú pre české i zahraničné spoločnosti, ktoré sa podieľajú na zaujímavom obalovom riešení. Hlavnou úlohou je upozorniť a následne podporiť najlepšie inovácie, technológie a vízie v oblasti balenia, ktoré sa v uplynulom roku objavia na trhu.
Čo by to bolo za kongres, keby nekončil „mejdanom“? V závere dňa preto organizátori už pravidelne zaraďujú veľmi obľúbený Obalový Business Mixer. Stretávajú sa tu obaloví profesionáli v príjemnej a neformálnej atmosfére a so špeciálnym programom. Zábava, uvoľnenie, networking pri pohári vína a bohatom raute – to sú hlavné ciele večerného programového blogu. Obalový Business Mixer sa tento rok uskutoční v rozľahlej reštaurácii priamo vedľa miesta konania kongresu, začína sa okamžite po skončení galavečera Obal roku 2022.
OBALKO je dvojdňový kongres. Druhý deň patrí návštevám zaujímavých firiem, kde si možno prezrieť obalové technológie, spoznať v praxi inovatívne projekty a diskutovať s odborníkmi priamo z prevádzky. Vybrané preteky na návštevu budú včas zverejnené.