Na kafe s… Ľubošom Baranom, prevádzkovým riaditeľom Pilulka.sk
Ako na efektivitu v rámci skladovacích procesov? Prečo je dôležitá automatizácia a digitalizácia v skladoch e-shopov? Čo je trendové v oblasti skladov aktuálne a čo prinesie budúcnosť aj čo sa týka využitia EDI? Aj o týchto témach hovoril s nami pri kafe Ľuboš Baran, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Pilulka.sk.
Opísali by ste aktuálne trendy v skladovaní? Čo ich najviac charakterizuje?
Aktuálne trendy sú výrazne ovplyvnené aktuálnym vývojom spoločenskej situácie, najmä nedostatkom tovarov, techniky a, v neposlednom rade, aj kvalifikovaných pracovných síl. Spoločnosti (najmä v e-commerce) sa snažia optimalizovať tovar skladom, hľadajú priestory na jeho uskladnenie, a efektívne a rýchle vyskladnenie k zákazníkovi. V tomto prípade prichádza na rad automatizácia a rôzne urýchľovanie procesov, či už dopravníkmi alebo väčšie spoločnosti aj priamo robotizáciou.
Do akej miery ich ovplyvňuje automatizácia, digitalizácia a robotizácia?
Automatizácia a digitalizácia je vítaným urýchlením cesty tovaru k zákazníkovi (opäť z pohľadu e-commerce). Pokiaľ je dobre nastavená, uľahčí, zefektívni a zrýchli cestu tovaru ku konečnému spotrebiteľovi. Cieľom je dosiahnuť ideálnu kombináciu človek-stroj tak, aby procesy fungovali v prospech zákazníka.
Čo všetko dokáže urýchliť a optimalizovať skladovacie procesy?
Urýchlenie je vždy individuálne, v závislosti od použitého WMS systému a layoutu skladu. Pri malom sklade nemá automatizácia až taký význam, ako pri väčšom. Rovnako je doležíte poschodie skladu, či skladujete len „na zemi“ na paletách alebo máte regálový systém, či máte poschodie, prípadne mezanín. Vo všeobecnosti manipulačná technika vždy pomáha, do akej miery už ale závisí od vyššie spomenutých parametrov skladu a prevádzky.
Aké sú trendy čo sa týka skladov a ich vybavenia?
Ako som už spomínal, pri trendoch rezonuje najmä automatizácia a skrátenie cesty tovaru k zákazníkovi.
Opísali by ste, čo je trendové čo sa týka výklady a nakládky?
Vykládky a nakládky sú tiež ovplyvnené digitalizáciou a automatizáciou. Vďaka EDI dokážete jedným skenom načítať tovar na palete (v dodávke, v kartóne a pod.) čo urýchľuje proces príjmu tovaru. Na druhej strane, fyzická kontrola dodávaného tovaru musí byt stále zachovaná.
Pri vykládke je to podobné, v rámci B2B sa tiež využíva EDI. V rámci B2C (e-commerce) sa skôr snažíme urobiť dodanie tovaru čo najviac pohodlným, využívajú sa rôzne systémy na optimalizáciu trasy kuriéra, časové okná pre doručenie zákazníkovi, sledovanie zásielky v rámci aplikácie a pod.
Ako to vyzerá u vás s modernými bránami, vrátami a ďalšími technológiami?
U nás štandardne využívame elektrické brány, prípadne dock pre kamión. Využívajú sa prípadne aj rôzne izolácie (stripy) na brány, aby bol sklad stále v optimálnej teplote (nefúkalo, nešiel dovnútra teplý vzduch)
Od čoho najmä závisí výber regálov, regálových systémov?
Zatiaľ využívame „klasické“ regály, pod pojmom regálový systém môžeme rozumieť aj poschodové regály alebo mezaníny, čo vnímam ako výhodné riešenie pre podlahovo menšie ale vysoké skladové priestory. V dnešnej dobe už existujú aj regálové systémy s robotmi a rôzne pohyblivé regály, ktoré by mali urýchľovať picking.
Čo prinesie podľa vás budúcnosť?
Budúcnosť prinesie, ako som už spomínal v rámci trendov, tlak na automatizáciu a digitalizáciu. Cieľom bude nájsť balans v spojení človek-stroj. Rovnako, vzhľadom na nedostatok skladových priestorov, očakávam navyšovanie cien a tlak na just-in-time logistiku.
Do akej miery využívate EDI? V čom vám najviac pomáha?
EDI využívame približne rok. Zatiaľ musím povedať, že nevyužívame jeho kompletný potenciál. EDI používame na zasielanie objednávok dodávateľovi a sťahovanie faktúr a dodacích listov od dodávateľov. Následne prebieha u nás v sklade kontrola príjmu. Urýchlilo nám to administratívnu stránku spracovania faktúr a dodacích listov.
V prvom rade, ako som spomínal, je to odbúranie administratívy. Pokiaľ EDI správne nastavíme, dokáže urýchliť aj samotný prijem tovaru na sklad. Najväčšia výhoda spočíva v rýchlosti, kým e-shop tovar nenaskladní, nemá (nemusí ho mať na webe) a tým pádom stráca konkurenčnú výhodu skladovosti.
Prečo je dôležitá digitalizácia pre e-commerce čo sa týka skladovacích procesov?
Prepojiť sa dá takmer všetko :). Od správneho počtu produktov, ktoré sa zobrazujú na webe. Dokonca (vďaka EDI) je možné zobrazovať aj tovar na ceste. Zároveň, pomocou ABC analýzy, dokážete zladiť obchodnú a logistickú časť spoločnosti. Rovnako je dôležitá najmä zákaznícka stránka veci, rýchlosť dodania, spomínaná možnosť časových okien, sledovania kuriéra alebo sledovanie stavu vybavovania objednávok.
Ako bude vyzerať budúcnosť EDI z vášho uhľa pohľadu?
EDI aktuálne už dokáže vymeniť a automatizovať veľké množstvo dát, Objednávky, Potvrdenia objednávok, Faktúry, Dodacie listy a samozrejme položky v každej tejto správe, čo je pomerne veľké množstvo dát už teraz. Predpokladám ďalšie nadväzovanie na logistické procesy a uľahčenie, či už administratívy alebo práce.
Rozhovor pripravil šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky Tomáš Szmrecsányi