Vyhliadky maloobchodníkov v EMEA regióne sú pozitívne, mnohí plánujú expanziu
Po dvoch náročných rokoch naberajú európski maloobchodníci druhý dych. Podľa najnovšieho prieskumu globálnej realitno-poradenskej spoločnosti CBRE s názvom „EMEA Retail Occupier 2022“ pritom považuje za kľúčové práve rozšírenie svojho portfólia.
Plánujú expanziu
Podľa výsledkov prieskumu až 57 % respondentov plánuje v roku 2022 rozšíriť portfólio svojich predajní, čo podľa odborníkov poukazuje na dôležitosť kamenných prevádzok v rámci celkovej retailovej siete. Okrem toho, 37 % respondentov má tiež v úmysle vstúpiť na nové trhy, pričom za popredné lokality označujú Nemecko, Francúzsko a Spojené kráľovstvo.
Spoločnosť CBRE v prieskume zisťovala aj to, aké sú preferované lokality na ich expanziu. Výsledky ukázali, že maloobchodníci preferujú primárne regionálne nákupné centrá či hlavné ulice v centrách miest. Retailové parky sú pritom prioritou prevažne pre maloobchodníkov podnikajúcich s odevmi a obuvou, a to aj vzhľadom na to, aké úspechy im priniesla pandémia.
Situácia na Slovensku ukazuje aj protichodné trendy
Pozitívne sú aj vyhliadky maloobchodu na Slovensku. Podľa CBRE odborníkov má u nás návštevnosť nákupných centier, od začiatku roka, mierne rastúci trend. Uvádzajú tiež, že pri pokračovaní v tomto trende, by sme mohli do tohto leta dosiahnuť hodnoty z predpandemického obdobia v roku 2019. Hovoria však aj o tom, že obraty nájomcov v rôznych kategóriách majú protichodné trendy.
„Paradoxne sa výborne darí práve obchodom s prémiovým drahým tovarom, ale aj veľkým módnym diskontérom. Ich obraty, podľa našich meraní, za prvý kvartál tohto roka prekonali rovnaké obdobie z roku 2019. Pozadu však stále ostáva gastro segment, móda strednej cenovej kategórie, a taktiež impulzívne koncepty, ako je kozmetika, bižutéria či doplnky. Dôvodom pritom môže byť práve spomínaný prepad v návštevnosti, na ktorý sú títo predajcovia nesmierne citliví. Nemôžme však vylúčiť ani zmeny v zákazníckom správaní a aktuálne aj presun tejto časti spotreby do internetového prostredia“ vysvetľuje Tomáš Lörincz, riaditeľ oddelenia prenájmu obchodných priestorov, CBRE Slovensko.
V rámci retail segmentu sa tento rok otvorilo aj nové nákupné centrum Promenáda v Nitre. „Toto nákupné centrum na Slovensko prinieslo prvý koncept Half Price, ale aj efekt post covid doby v podobe nečakane nízkej obsadenosti v prvý deň otvorenia,“ dodáva Tomáš Lörincz.
Kamenné predajne nie sú hudbou minulosti
CBRE prieskum tiež poukázal na to, že predaj v kamenných prevádzkach zohráva aj naďalej veľmi dôležitú úlohu. Až 64 % respondentov v rámci EMEA regiónu totiž uviedlo, že existencia kamenných predajní zvyšuje ich online predaj v ich spádovej oblasti. Veľmi zaujímavé je aj hodnotenie maloobchodníkov v prípade porovnania metrík efektivity predaja v prípade kamenného a internetového obchodu. Porovnávali napríklad metriky týkajúce sa rentability, krížového predaja ich produktov, získavania nových zákazníkov, spotrebiteľského správania či zavádzania nových produktových radov. Výsledky boli prekvapujúce. Maloobchodníci totiž hodnotili kamenný obchod ako efektívnejší než ten internetový, a to vo všetkých metrikách. Podľa CBRE tento fakt demonštruje hodnotu fyzického predaja pri vytváraní lojality k značke.
Respondenti v prieskume hodnotili aj to, kde budú smerovať ich investičné rozhodnutia. Výsledky ukázali, že najviac ich investícií poputuje do softvérových riešení, za nimi nasledovalo rozširovanie zásobovacích kapacít, ale aj smerovanie výroby do Európy v dôsledku aktuálneho narušenia globálneho dodávateľského reťazca.
„Niet pochýb o tom, že online predaj bude aj naďalej napredovať. Na druhej strane, o čom svedčia aj výsledky tohto prieskumu, veľmi dôležitý ostáva aj fyzický predaj. Nájomcovia plánujú expanziu práve preto, že vo fyzickom maloobchode vidia skutočnú hodnotu. Niečo, čo sa nedá replikovať cez online kanály,“ vysvetľuje Chris Gardener, Head of EMEA Retail spoločnosti CBRE.
Dôraz na ESG aj udržateľnosť
Čoraz viac sa tiež ukazuje, že firmy pri svojich podnikateľských aktivitách prihliadajú na ich dopad na životné prostredie. Celkom 38 % opýtaných respondentov uviedlo, že ESG agendu považujú za kľúčový faktor a súhlasilo s tvrdením, že pri zvažovaní svojej expanzie budú klásť väčší dôraz na tieto aspekty. Zároveň tvrdia, že aj v prípade plnenia cieľov ESG agendy budú uprednostňovať kamenný obchod pred tým internetovým. Zhodli sa tiež v tom, že „zelené prenájmy“ pravdepodobne zahrnú do svojich plánov už v priebehu najbližších troch rokov.
„Udržateľnosť sa stáva kľúčovým aspektom už aj pri rozhodovaní maloobchodníkov. Mnohí z nich sa dokonca zaviazali k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality do roku 2040. Zároveň, napríklad maloobchodníci podnikajúci v segmente módy začali ponúkať opravu odevov či možnosť výpožičky produktov ako súčasť portfólia svojich služieb,“ uzatvára Alex Ozga, Senior Research Analyst spoločnosti CBRE.