Eastlog 2022 vzdal hold človeku v logistike
Jubilejný 25. ročník najväčšieho logistického kongresu v Českej republike tento rok niesol podtitul Homo logisticus a symbolicky tak vzdal hold všetkým ľuďom, ktorí pracujú v logistike a ktorí najmä počas pandémie ukázali, že logistika je spoľahlivou súčasťou krízovej infraštruktúry krajiny. Tematicky sa však kongres venoval aj ďalším oblastiam – popri ľudských zdrojoch to boli automatizácia a robotizácia, vzostup e-commerce či environmentálne ohľaduplnejšia logistika a doprava.
Oproti minulému ročníku navštívilo tohtoročný ročník logistického kongresu Eastlog o viac ako sto nových účastníkov viac. Konečný počet návštevníkov sa teda ustálil na hodnote 556. „Návštevnosť je pre nás jedným z dôležitých meradiel úspechu. Súčasne nejde iba kvantitu, ale takpovediac o kvalitu. Naším cieľom je, aby kongres navštevovali predovšetkým logistickí profesionáli priamo z praxe. Môžu sa nielen zoznámiť s trendmi a novinkami prostredníctvom odborného programu, ale taktiež si odovzdávať skúsenosti v rámci networkingu. A v neposlednom rade veľmi dobre funguje prepojenie s partnermi, ktorí konferenciu podporujú,“ hovorí Jeffrey Osterroth, generálny riaditeľ usporiadateľskej spoločnosti Atoz Group.
Kongres, ktorý sa tento rok konal v dňoch 12. a 13. mája v modernom kongresovom centre O2 universum v Prahe, pozostáva zo spoločného programu, niekoľkých vložených workshopov špecializovaných na danú tému, speed-datingovej platformy Bizlog, večerného Logistického Business Mixeru a druhý deň potom účastníci navštevujú logistické prevádzky.
Homo logisticus – človek logistický
Dopoludňajší program začal debatou dvoch výrazných osobností – Josefa Stredulu, predsedu Českomoravskej konfederácie odborových zväzov, a Radka Špicara, viceprezidenta pre hospodársku politiku a export Zväzu priemyslu a dopravy ČR. Prezentovali svoje názory na trh práce, utečeneckú krízu, vysokú infláciu alebo deglobalizáciu.
Michal Šmíd (Amazon) a Pavel Sovička (Panattoni) poňali svoju prezentáciu naozaj interaktívne. Najskôr prišli s vozíkmi z Amazonu plnými debien, nasledovala prednáška o spoločnej spolupráci Panattoni a Amazonu vo svete aj v Česku. V závere sa potom k stropu vzniesol dron a Michal Šmíd a Pavel Sovička si zaobstarali s celým publikom jedno veľké selfíčko.
Po kávovej prestávke, ktorú uviedol majster barista Jiří Čad (Nestlé Professional), nasledovala veľká panelová diskusia k ústrednej téme tohto ročníka – Homo logisticus čiže Človek logistický. Moderovala ju Jaroslava Rezlerová (ManpowerGroup) a medzi panelistami boli zástupcovia mnohých oblastí – Barbora Habetínková (ShipMonk), Michal Harásek (Tymbe), Roman Kmec (Lidl Česká republika), Jiří Kristek (Cushman & Wakefield) a Jan Polter (Dachser Czech Republic). Účastníci odpovedali napríklad na otázky, aké typy logistických prevádzok je možné plne automatizovať alebo robotizovať alebo či pandémia zmenila spôsob, ako človek vykonáva prácu v logistike.
Obedňajšia pauza bola dostatočne dlhá na to, aby sa účastníci nielen občerstvili pred bohatým popoludňajším programom, ale aby tiež zvládli stovky krátkych obchodných stretnutí. Takzvaný speed-dating v rámci sekcie Bizlog predstavuje ideálnu príležitosť na nadviazanie úvodného kontaktu a základné zoznámenie s výrobkami a službami. Jedným z hlavných dôvodov, prečo navštevovať konferencie, je totiž stretnutie s ľuďmi. Tieto kontakty umožňujú obom stranám – odberateľovi aj dodávateľovi – ľahko a rýchlo na neutrálnej pôde zistiť, či je priestor na ďalšie rokovania o spolupráci. Bizlog je obľúbenou časťou programu nielen pre partnerov, ale aj pre účastníkov, pretože uľahčuje vyhľadávanie nových dodávateľov. Tento rok organizátori spustili nový formát programu Bizlog, ktorý umožnil účastníkom kongresu prezrieť si profily zúčastnených spoločností a vybrať si tie, s ktorých zástupcami sa chceli počas kongresu stretnúť.
Séria prípadoviek
Popoludní sa „rozpadlo“ do niekoľkých programových línií. Pandémia urýchlila implementáciu automatizovaných a robotizovaných logistických procesov. Týka sa to rôznych technológií – AGV, AMR, miniloadov alebo shuttle systémov. Tejto téme sa venoval workshop Digilog. Tému otvoril Tomáš Kubica (Škoda Auto), ktorý sa zameral na zaujímavé projekty automatizácie a digitalizácie v logistike najväčšej českej automobilky. Spomenul aj nové nároky na logistiku pri skladovaní a manipulácii s komponentmi na výrobu elektromobilov.
Nasledovala séria prípadových štúdií. O zvýšení efektivity a úspore vďaka autonómnym vozíkom Agilox hovorili Stanislav Čakovský (Greiner Packaging) a Dušan Šutka (4IGV). Program pokračoval „prípadovkou“ zameraná na prepojenie systému Radioshuttle a automatických retrakov v spoločnosti Linea Nivnice, svojho času sa jednalo o prvú inštaláciu v Európe. Prednášali Jaromír Oliva (Linea Nivnica) a Aleš Hušek (Toyota Material Handling CZ).
Názov ďalšej prípadovej štúdie znel „Digitalizácia: Výhra v odberateľsko-dodávateľských vzťahoch.“ Inšpiratívny príklad nastavenia firemných procesov priniesli Michal Pavlorek (eD‘ systém) a Lubomír Veselý (Grit). Digitalizácii logistických procesov v spoločnosti Dexis Slovakia sa venovali Marcel Mitošinka (Dexis Slovakia) a Pavel Motan (K2 atmitec). Záverečná prípadová štúdia tohto bloku patrila spoločnosť Kiekert-CS a Still ČR. Petr Kuchyňa na strane užívateľa logistických služieb a Filip Šustek ako zástupca poskytovateľa predstavili projekt automatizácie dopravy zo skladu do výroby za použitia autonómnych ťažných súprav. Moderátorské „oťaže“ čelil David Čapek (Systémy Logistiky).
Logistika retailu pod tlakom zmien
Plzenský Prazdroj nedávno realizoval niekoľko zaujímavých projektov automatizácie v dodávateľskom reťazci. A v súčasnosti pripravuje plne automatický sklad vo svojom výrobnom závode v Plzni. Podrobnosti predstavili David Udal a Tomáš Sedláček (obaja Plzeňský Prazdroj). Nasledovala prezentácia, ktorá smerovala k problematike plytvania s potravinami, resp. k metódam, ako mu zamedziť. Prezentáciu, ktorá sa týkala udržateľného rokovania a spolupráce s Českou federáciou potravinových bánk, mal Jaroslav Koláček (Penny Market).
Kľúčová úloha zdravotníctva a jeho zásobovania sa ukázala v priebehu pandémie. Jednou z priorít bolo mať potrebný zdravotnícky materiál v blízkosti odberateľov. Dôležité je to aj pre spoločnosť Mapo, ktorá sa zaoberá predajom a distribúciou spotrebného materiálu pre zdravotníctvo či kúpeľníctvo. Jej predstavitelia Pavel Brauner a Josef Krajčí sa spoločne s Michalom Bujárkom (CTP) zamerali na hľadanie nových skladových priestorov.
Záver workshopu patril panelovej diskusii s pracovným názvom Proklate dynamická e-commerce. O doručení na poslednú míľu, fullfilmente, automatizácii a robotizácii logistických procesov v e-commerci hovorili Tomáš Anděl (Alza.cz), Jakub Holec (108 Agency), Aleš Malucha (Rohlik.cz), Daniel Mareš (Wedo), Jan Palek (GLP) a Pavol Včela (GLS CZ). Moderoval Petr Hříbal (Zboží&Prodej).
Kde brať ľudí
HRlog vychádzal zo situácie v pandémii, ktorá priniesla jasný vplyv na firmy aj ich zamestnancov. Home office, karanténa, ošetrovačka, testovanie, video porady… Workshop bol koncipovaný ako okrúhly stôl, ku ktorému boli prizvaní HR manažéri a manažérky logistických spoločností, zástupcovia agentúr alebo inovátori v oblasti HR.
Debata sa točila okolo súčasnej praxe aj toho, čo sa dá očakávať do budúcnosti. HR manažéri sa zhodli predovšetkým na základnom, totiž panuje obrovský nedostatok pracovných síl a treba neustále vymýšľať cesty, ako oslovovať nových kandidátov. Zdá sa pritom, že v blízkej budúcnosti sa situácia príliš nezmení napriek tomu, že sa očakávajú ekonomické ťažkosti vyvolané vojnou na Ukrajine, narušením dodávateľských reťazcov aj vysokou infláciou. „Personálnou“ dvojhodinovkou sprevádzal moderátor Roman Molek (Transearch International).
Dokáže byť logistika zelenšia?
Spoločný popoludňajší a podvečerný program patril téme, ktorá hýbe nielen modernou logistikou, totiž udržateľnosťou. Sekciu Greenlog zahájil Alan McKinnon (Kühne Logistics University) s údajmi „vyfutrovanou“ prednáškou pomenovanou Net-Zero Logistics: Čo to znamená a ako tento stav docieliť? V úvode načrtol, ako vyzerajú aktuálne klimatické ciele a spomenul niektoré metódy, ktoré môžu prispieť k ich splneniu vrátane napr. zachytávania oxidu uhličitého z atmosféry.
Ďalej vymenoval jednotlivé typy prepráv aj s ich klimatickými dopadmi (zdroj: DBEIS/DEFRA 2020). Najviac CO2 na tonokilometer produkuje letecká doprava na krátke vzdialenosti (2198 gCO2/tonokilometer), nasleduje letecká na dlhé vzdialenosti (1128), potom dodávka (612), nákladné vozidlo (210), kamión s návesom (78), trajekt (51), nákladný vlak (25), kontajnerová loď (16) a loď na prepravu voľného nákladu (4).
Potom vystúpil profesor Vladimír Kočí (VŠCHT Praha), ktorý mal na začiatku stručné pojednanie o hodnotení LCA. Pretože ekologické riešenia by mali byť naozaj udržateľné, nie iba „zelené“, páčivé či marketingovo zaujímavé, zameral sa následne Vladimír Kočí na tri príklady, kedy hodnotil „zelenú“ inovatívnosť jednotlivých projektov. Na teste LNG vozidiel spolupracovali spoločnosti Budějovický Budvar a Iveco, príklad prezentovali Vojtech Lechner (Budějovický Budvar) a Miroslav Hnát (Iveco). Nasledovala inovácia v podobe elektrifikácie depa Pharos spoločnosti Direct Parcel Distribution SK, na ktorej spolupracovala s firmou ChargeUp. Prezentovali Milan Jurik (Direct Parcel Distribution SK) a Ondřej Synek (ChargeUp Engineering). Predstaveným projektom bola aj fotovoltaická elektráreň na streche skladu Amazonu v Kojetíne, ktorý uviedol Jiří Zita (Panattoni) v mene developera a klienta Amazon.
„Ideme po zelenej“ bol názov ďalšej veľkej panelovej diskusie tohto ročníka Eastlogu. Sú novo stavané sklady naozaj „zelené“? Ako sa firmy vysporiadajú s požiadavkami na dopravu ohľaduplnejšie k životnému prostrediu? Kde sú najväčšie rezervy pri hľadaní úspor energií? To boli len niektoré z otázok, ktoré moderátor Tomáš Martoch (GS1 Slovakia, Česko-slovenská iniciatíva ECR) položil svojim hosťom. V rozprave vystúpili Gaël Gonzalez (LPR – La Palette Rouge), Jan Hyťha (Hopi Holding), Pavel Pánek (Budějovický Budvar), Katarína Rázlová (DHL Supply Chain) a Michal Vrba (Prologis).
Rio Eastlog
Takmer dva roky „sa nesmelo spievať a nesmelo sa hrať“. A tak usporiadatelia pre tento rok zaradili večerný program, ktorý rozprúdil krv v žilách. Ihneď po ukončení hlavného programu sa na pódium vrhol tanečný súbor Tradición a rozpútal karnevalové „šialenstvo“.
Päť pestrofarebne odetých tanečníkov a tanečníc predviedlo salsu, sambu alebo karnevalové zvyky. Účastníci si mohli potom sami zatancovať s hudobnou skupinou Carisma, ochutnať Caipirinhu, vyskúšať brazílske špeciality alebo si urobiť fotografickú spomienku vďaka Smileboxu. Skrátka Rio Eastlog.
Pestrý výber logistických prevádzok
Seelog je tradičná programová sekcia Eastlogu, ktorá ponúka exkurzie do zaujímavých logistických prevádzok. Už v predvečer kongresu, 11. mája, vyrazili účastníci do nového hubu spoločnosti Wedo, ktorý stojí v Ostredku. Funguje tu automatický sorter, ktorý vytriedi až 12 000 balíkov za hodinu.
V piatok 13. mája sa konali hneď tri exkurzie. Časť účastníkov sa vydala do distribučného centra reťazca Datart (spoločnosť HP Tronic) v Jirnech. V súčasnosti sklad využíva niekoľko technológií: napríklad OSR shuttle (Knapp) pre vysokohustotné skladovanie drobného tovaru, prepojený s pick-it-easy stanicami doplnenými pick-by-light technológiou pre jeho efektívne vychystávanie, štvorposchodovú galériu pick-to-belt, 3,5 km dopravníkov, VNA vozíky, spádové regály či automatické páskovačky.
Ďalšia skupina zavítala do Přelouče do spoločnosti Kiekert-CS, ktorá tu vyrába automobilové zámky, a to 200 000 denne. Srdce skladu tvorí už raz rozšírený vysokokapacitný miniload. Priestorovo obmedzená zóna pre priehradové regály je vyplnená mobilnými regálmi, ktoré zvyšujú hustotu skladovania. Zásobovanie medzi skladom a výrobou je novo riešené pomocou dvoch automatizovaných ťažných súprav. Nedávnou inováciou je aj nasadenie autonómnych vozíkov značky Agilox.
Napokon posledná skupina sa vydala do distribučného centra v Postrižine, odkiaľ je zavážaných všetkých 185 predajní značky Tesco. Účastníci navštívili suchý a chladený sklad, ktoré fungujú v teplotnom rozmedzí +2 °C do +25 °C. Postrižínske centrum bolo otvorené v roku 2006, zamestnáva od 800 do 1000 pracovníkov a má kapacitu 25 000 paletových miest. Celková plocha centra je 110 000 m2.
Prehľad logistických prevádzok ukazuje, že výber bol veľmi pestrý a účastníci mohli vidieť rôzne typy logistik, ktoré sledujú trochu iné ciele a prevádzkové akcenty.
Kompletné zhrnutie kongresu Eastlog 2022 vrátane fotogalérie nájdete tu.