Na kafe s… Vladimírom Mokošom, vedúcim skupiny transportnej logistiky z Logistického centra Nemšová
Ako na efektivitu pri doprave a preprave? Čo je trendové v oblasti ťahačov? V čom majú svoje výhody, a naopak negatíva ťahače? Čo prinesie v danej oblasti logistiky budúcnosť? Aj o týchto témach hovoril s nami pri kafe Vladimír Mokoš, vedúci skupiny transportnej logistiky z Logistického centra Nemšová spoločnosti Lidl.
Do akej miery využívate ťahače? V čom majú výhody a v čom nevýhody?
Spoločnosť Lidl využíva na zásobovanie svojich predajní v 90% súpravy s ťahačom a návesom. Tieto vozidlá nemá vo vlastníctve, ale sú poskytované externými dopravcami. Špecifické predajne sú zásobované malými, dvoj- a trojnápravovými vozidlami. Výhody ťahačov sú, samozrejme, spojené s prevozom väčšieho množstva tovaru ako aj počtu paletových miest na jednu prepravu. Nevýhodou týchto súprav sú vyššie prevádzkové náklady, a horšia manévrovateľnosť pri niektorých predajniach.
Aké sú aktuálne trendy vo svete ťahačov?
Aktuálny trend určuje prihliadať najmä na životné prostredie, znižovanie emisií a znižovanie uhlíkovej stopy. Preto sa spoločnosť Lidl v čo najväčšej možnej miere zameriava na využívanie ťahačov s alternatívnymi pohonmi ako sú LNG a CNG. Medzi výhody týchto ťahačov patrí zásobovanie so zníženým CO2, nižšia hlučnosť pri zásobovaní, nižšie náklady na 100 km a pri LNG dojazd 1400 km.
Pre ktorý typ logistiky je najideálnejšie ich využitie?
Ťahače je najideálnejšie využívať na prepravy, kde je ich mesačný nájazd aspoň dvanásť tisíce km, čo zabezpečuje aj návratnosť investícií s prihliadnutím na vek ťahača. Pri spomínaných km je následne výhodná aj následná obnova vozidla. Všeobecne je návratnosť najideálnejšia pri preprave automotive, následne pri prevoze potravín a ostatných komodít.
Na čo treba dávať pozor pri výbere ťahačov? Ktoré kritériá, ich charakteristické črty sú dôležité?
Pri obstaraní ťahača je veľmi podstatná otázka či sa jedná o naftový alebo LNG prípadne CNG ťahač. Najpodstatnejšie kritéria sú však obstarávacia cena, tá je pri LNG a CNG vysoká. Ďalšími dôležitými kritériami je návratnosť investície a značka.
Ako to vyzerá s modernizáciou ťahačov čo sa týka digitalizácie?
Na Slovensku modernizácia spojená s digitalizáciou zastala u dopravcov, nakoľko ich podmienky trhu nenútia riešiť túto oblasť vo väčšej miere. Je to spôsobené tým, že staré vozidlá zarábajú rovnako ako napríklad vozidlá s alternatívnym pohonom. V budúcnosti však bez digitalizácie nebude možná inovácia keďže veľké reťazce a spoločnosti na takého inovácie tlačia.
Ako to vyzerá s trendmi čo sa týka alternatívnych palív?
Spoločnosť Lidl s veľkým dôrazom na životné prostredie postupne vymieňa naftové ťahače za ťahače s alternatívnym pohonom ako sú LNG a CNG. Momentálne naša flotila obsahuje 2 ťahače na CNG pohon, 15 na LNG pohon a 1 na hybridný (CNG+LNG).
Čo prinesie budúcnosť v danej oblasti?
Budúcnosť v danej oblasti prinesie určite zvýšenie vstupných investícií na obstaranie ťahačov, no v dlhodobom hľadisku bude znamenať určite úsporu prevádzkových nákladov ale predovšetkým zníženie emisií a šetrenie životného prostredia.