Optimistické scenáre logistických manažérov
Čo si myslia profesionáli zo sveta logistiky o aktuálnom náraste cien surovín, ako aj o vojnovom konflikte na Ukrajine? Čo očakávajú vo svete, ktorý sa dynamicky mení takpovediac z minúty na minútu? Prekvapí ešte niekoho vôbec posilnenie automatizácie a digitalizácie vo svete logistiky?
Aj o vyššie spomínaných témach diskutovali v druhej polovici februára členovia prestížneho slovenského Klubu logistických manažérov v Bratislave. Po niekoľkých mesiacoch obmedzení, ktoré vyvolala pandémia, sa opäť konečne mohli profesionáli osobne stretnúť a prebrať najaktuálnejšie otázky, ktoré silne ovplyvňujú slovenskú logistiku.
Postupné uvoľňovanie
V súvislosti s uvoľňovaním paradoxne v realite pociťuje Pavol Jančovič, CEO spoločnosti TOPNAD, ozajstné vyvrcholenie pandémie, nakoľko registruje najviac pozitívnych, resp. v karanténe sa nachádzajúcich kolegov a kolegýň. Psychologicky je uvoľňovanie opatrení podľa neho vítaný a pozitívny pocit. „Na jednej strane najmä vodiči z istého uhla pohľadu mali relatívne voľnejší pohyb počas celej pandémie, avšak na strane druhej pandémia a najmä aktuálna situácia na Ukrajine má vplyv na ceny ropy a následne nafty, čo sa veľmi nepriaznivo prenáša do stále znižujúcej sa marže za dopravu a jednoznačne smeruje k zvyšovaniu dopravných cien,“ zdôrazňuje Jančovič.
Nedostatok vodičov, spomínané ceny palív a tovarov, ako aj problémy v zásobovaní a v logistike pre biznis a plány na tento rok neveštia nič dobré. Jančovič očakáva komplikovaný a veľmi náročný rok tak pre podnikateľov, ako aj pre všetkých ostatných. „Do nedávna sme žili v pomerne pokojnom a prosperujúcom období. Pandémia mu dala nový ´online´ rozmer, čo ešte viac prispelo k zintenzívneniu zdieľaných informácií, online nákupom i komunikácii. Nová situácia priniesla množstvo inovácií a ´svet´ sa akoby ešte viac zrýchlil.“
Pavol Jančovič si nemyslí, že je podstatné informácie mať, lebo tie máme. „Dôležitejšie je dokázať z týchto informácií efektívne vyberať a spracovávať tie najpodstatnejšie dáta a prenášať ich do nových trendov, či už v logistickom, výrobnom, alebo v akomkoľvek biznise.“
Vrcholenie Omikronu
Podobne vníma situácia aj Richard Lamper, CEO spoločnosti ČSAD Invest Logistics. Ako poznamenáva, už nevníma nijak špeciálne, lebo mnohí klienti už nabehli do režimu ešte pred vyvrcholením Omikronu. „Cítim, samozrejme, naďalej čiastočnú nervozitu a neistotu zo strany našich klientov, keďže plánovanie je momentálne najnepresnejšia metóda plánovania. Verím, že sa to do polovice 2022, maximálne do konca 2022 všetko stabilizuje a následky pandémie budú čoskoro už len temnou spomienkou.“
A ako vyzerajú plány jeho firmy? „Sú len také, že stabilizácia po pandémii a viera v stabilizáciu a návrat dôvery v trhy, aj pre našich klientov. Následne sa môžeme poobzerať po nových príležitostiach.“
Veľmi pozorne sledujeme vývoj alternatívnych pohonov na nákladné automobily, keďže mnohí klienti nám pokladajú otázky tohto druhu. Radi by chránili životné prostredie formou ekologickejších kamiónov, no bohužiaľ v našom regióne je dostupnosť a podpora alternatívnych dopravných prostriedkov viac ako mizerná,“ dodáva Richard Lamper.
Logistické priestory
Čo sa týka prenájmu priemyselných nehnuteľností, očakáva Ivan Pastier, senior business development manager spoločnosti CTP, rekordný rok. Uvoľňovanie opatrení v kombinácii s novým správaním zákazníkov a snahou firiem vybudovať odolnejšiu dodávateľskú sieť vytvára podľa neho vysoký dopyt po moderných priemyselných priestoroch v dobrých lokalitách. A prečo je dôležité mať informácie o aktualitách a trendoch zo sveta logistiky? „Nám to veľmi pomáha chápať aktuálne problémy logistov a pozrieť sa na svet ich očami. Tým pádom vieme ponúknuť lepšie riešenie.“
Aká inovácia zo sveta logistiky najviac zaujala v poslednom období Ivana Pastiera? „Business intelligence a Big Data. Ak ich máte a viete ich spracovať, dokážete predpokladať správanie sa zákazníkov a sledovať trendy.“
Rušené opatrenia
„Aj keď Omikron vrcholí, krajiny postupne rušia všetky opatrenia, čo dúfame, že sa stane aj na Slovensku a očakávame ešte výraznejšie oživenie ekonomiky v porovnaní s minulým rokom. Preto veríme, že tento rok bude rovnako dobrý a aj lepší, ako ten minulý z pohľadu biznisu. Samozrejme, toto môže ešte ovplyvniť inflácia, ktorej teraz čelíme,“ hovorí Alexander Alstock, commercial director slovakia / business development spoločnosti STOW SR. Zároveň dodáva, že je nevyhnutné sledovať a ísť trendami a inovovať, ak chcú byť podniky úspešné a konkurencieschopné na dnešnom trhu. „Preto aj my prinášame hneď niekoľko noviniek a inovácii vo svete automatizácie.“
Stow má hneď niekoľko noviniek v oblasti automatizácie, preto vytvoril úplne novú divíziu Stow Robotics, zameranú na automatizáciu. Riešenia ako napríklad automatizovaný skladový systém pre palety Stow Atlas 2D a automatizovaný skladový systém pre prepravky (boxy) Stow e.scala.
Autonómne technológie
Aká informácia inovácia zo sveta logistiky zaujala Jančoviča? „Osobne tieto tri. Mňa fascinujú autonómne technológie, v ktorých vidím jednoznačnú budúcnosť. Po druhé, v získavaní, spracovaní a ukladaní dát je to nárast dominancie cloudových ekosystémov. A po tretie, napriek rozbiehajúcemu sa nábehu mobilných 5G sietí už sa v odborných kruhoch diskutuje o implementácii Wi-Fi 6E technológii, ktorá bude poskytovať mimoriadne vysokú dátovú kapacitu. To s neustále rastúcou prevádzkou v hybridnom prostredí (videokonferencie, dištančné vzdelávanie, prenos dát) bude podľa mňa úplne nový štandard,“ dodáva Jančovič.
„Budeme sa snažiť rozvíjať biznis v zmenených podmienkach, ktoré charakterizuje trvajúca trhová volatilita, nedostatok personálu, nedostatok kapacít. Zároveň sa snažíme aj o zaistenie trendov a chceme byť informovaní o zmenách a inováciách,“ konštatuje Tomáš Šuhányi, konateľ Tirex.
Obrovský potenciál
V pozitívnom zmysle zaujal Jozefa Holotu, corporate logistics / process & systems development managera spoločnosti Agrana Beteiligungs AG, obrovský potenciál, ktorý sa odkrýva novými technologickými trendmi. Na druhej strane sa veľmi skepticky pozerá na koncept Real Time Visibility, ktorý pri všetkom rešpekte voči jeho možnostiam v poslednej dobe používa nekritickú popularitu a ordinuje sa takpovediac v akejkoľvek podobe a na akúkoľvek diagnózu ako všeliek.
„To napriek tomu, že z pohľadu potenciálu zďaleka nepatrí medzi najúčinnejšie praktiky/riešenia a v dobre nastavenom dodávateľskom reťazci (resp. v zmysle novej filozofie by sme mali hovoriť skôr o kolaboratívnej dodávateľskej sieti) zohráva len marginálnu úlohu,“ dodáva Holota s tým, že popri negatívnych vplyvoch pandémia akcelerovala digitalizáciu, automatizáciu a robotizáciu. Tieto oblasti sú podľa neho úzko prepojené s logistikou a spolu s témami ako internet vecí, 5G siete a pridávajú logistike na dynamike, takže sa dá povedať, že sa nám logistika pred očami mení zo dňa na deň.
„Dúfajme, že nás už príroda ničím neprekvapí a odhady expertov sa naplnia, takže prechodom z pandemickej do endemickej fázy sa covid stane bežnou súčasťou nášho života. V súčasnosti nie je možné robiť logistiku profesionálne a kvalitne bez toho, aby sa človek orientoval v najaktuálnejších trendoch a technológiách, dokázal posúdiť ich potenciál pre situáciu a potreby svojho podniku a vhodne ich integroval do udržateľných riešení,“ dodáva Jozef Holota.
Informácie základnou surovinou
Ako vníma postupné uvoľňovanie Branislav Jendek, managing director 108 AGENCY Slovensko? V rámci jeho optiky sa vrcholenie pandémie ako takej, nie len vlny Omikronu, odráža v citeľnom navyšovaní nájmov za skladové, či výrobné priestory. Je to, samozrejme, spôsobené nárastom stavebných nákladov – či už samotné materiály, alebo energie. Napriek tomu však neočakáva nejaké zásadné zmeny v správaní klientov pri prenajímaní si skladových priestorov.
„O dôležitosti informácií asi netreba zdĺhavo uvažovať. Bez informácií by sa ťažko robil obchod vo všeobecnosti. V našej brandži sú informácie základnou ´surovinou´ úspechu. Bez nich by som nebol schopný klientom poskytnúť služby, pre ktoré nás vyhľadávajú, a teda prehľad na trhu industriálnych nehnuteľností – aktuálne voľné kapacity skladov, budúce projekty, veľké logistické tendre, cenové rozhrania nájmov v regiónoch a podobne,“ podotkne Branislav Jendek.
Aká inovácia zo sveta logistiky ho najviac zaujala? „Z pohľadu svetovej logistiky môže byť zaujímavé postupné sprístupňovanie severnej námornej trasy z dôvodu globálneho otepľovania, ktorá vie lodným dopravcom ušetriť čas aj náklady. Otázne však je, aký to bude mať vplyv na životné prostredie v tejto oblasti.“
Článok pripravil šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky Tomáš Szmrecsányi
FOTO: Tatiana Koššová, Country Manager Slovakia v Atoz Group