DoDo má ambiciózny plán: chce priniesť revolúciu v doručovaní na Slovensku
Druhá najrýchlejšie rastúca firma v strednej Európe podľa rebríčka Deloitte, technologicko-logistická spoločnosť DoDo, má za cieľ rozšíriť bezproblémové doručovanie aj v menších mestách a odľahlých lokalitách na Slovensku. Aktuálne pôsobí v šiestich krajinách strednej Európy, vrátane Česka a Maďarska.
So svojimi vyše 2 000 kuriérmi dokázala za uplynulý rok odviesť na všetkých trhoch vyše 4 milióny zásielok. Priamo na Slovensku doručili pritom už 358 632 zásielok. Logistickú službu pre e-commerce, retail a rýchle občerstvenie využívajú na Slovensku napríklad aj reťazce Tesco, či spoločnosť Super Zoo na doručovanie potrieb pre zvieratá. V zahraničí napríklad aj Alza, KFC a iné.
Za posledné roky pandémia výrazne zmenila správanie zákazníkov, ako aj obchodov samotných. Vzrástol e-commerce, pričom sa museli aj klasický retailoví hráči viac zaoberať elektronickými riešeniami. „Po pandémii vznikla obrovská potreba po doručovaní. Firmy si uvedomili, že pandémia urýchlila digitalizáciu mnohých odvetví, najmä v retaili, kde čoraz viac hráčov chápe nutnosť omnichannel prístupu a dôležitosť ich e-commerce riešenia. Logistika je však tak trochu Achillovou pätou e-commerce. My chceme pomáhať firmám rásť a vyriešiť tieto problémy. Preto medzi naše ciele patrí aj zmena štandardov doručovania na Slovensku. Vďaka našim unikátnych technologickým riešeniam vieme zrýchliť a zefektívniť tento proces,” hovorí Michal Menšík, CEO DoDo Group.
Rýchlosť, kvalita a efektivita
Spoločnosť DoDo nie je rozhodne žiadnym nováčikom. Podľa rebríčka Deloitte bola v roku 2020 druhou najrýchlejšie rastúcou firmou v strednej Európe. Ich celkový obrat tvoril v roku 2021 takmer 41 miliónov eur (takmer miliarda CZK). Vďaka unikátnym technologickým riešeniam založeným na zbere a analýze dát dokáže logistická spoločnosť DoDo doručovať zásielky rýchlejšie, efektívnejšie a udržateľnejšie.
„Fungujeme na princípe 360° v rámci doručovania. Dávame tak klientom možnosť svoju logistiku kompletne outsourcovať. To znamená, že im zabezpečíme nielen autá, kuriérov aj technológie, ale okrem toho im pomáhame vymyslieť ten správny a efektívny logistický model, ktorý navrhujeme na základe našich skúseností z rôznych odvetví. Tým im ušetríme čas, ktorý môžu venovať ďalšiemu rozvoju svojho podnikania. Prioritou je pre nás pritom kvalita, rýchlosť a efektivita,” dodáva Michal Menšík.
Priemerný čas doručenia pre KFC v Prahe, vrátane času prípravy jedla, sme mali napríklad v minulom roku 21 minút, pričom medziročne sme tento čas dokázali zlepšiť o dve minúty. Medzi našich klientov na Slovensku patrí aj spoločnosť TESCO, či Super Zoo, ktorým poskytujeme doručenia v deň objednania (Same day delivery),” dopĺňa.
Čo DoDo na Slovensku plánuje?
Aktuálne DoDo pôsobí ma Slovensku v 10-tich mestách, v takmer každom krajskom meste. Cieľom je sa ďalej rozširovať aj do odľahlých lokalít, čo im aktuálne pomáha aj spustený franšízový program.
Prioritou spoločnosti je pritom neustále vylepšenia logistickej platformy, interne nazývanej GAIA pre dosiahnutie ešte kvalitnejších služieb. Vďaka tejto platforme dokážu napríklad kontrolovať s pomocou čidiel v autách ohľaduplnosť jazdy, či získavať zákaznícke hodnotenia. “Vďaka tomu dokážeme vyhodnotiť aj skóre jednotlivých kuriérov, ktoré odzrkadľujú kvalitu ich práce, alebo aj nedostatky. To nám umožňuje pracovať na vylepšovaní služieb, ako ich aj dobre odmeňovať za vykonanú prácu. V prípade potreby zase aj dovzdelávať tak, aby kvalita služieb bola na čo najvyššej možnej úrovni. Vysoká kvalita a profesionalita našich kuriérov je pritom pre nás kľúčová, keďže si uvedomujeme, že práve kuriér je posledným spojením medzi značkou a našim konečným zákazníkom. Aj preto vnímame našich kuriérov ako ambasádorov značky a venujeme čas dostatočnému tréningu,” popisuje Michal Menšík.
“Neustále sa snažíme vylepšovať technológiu plánovania aj naše interné systémy. Práve pracujeme napríklad na systéme Zónového doručovania. Vyvíjame vlastnú technológiu plánovania trias v reálnom čase, ktorá nám koncentruje zásielky od rôznych klientov do takzvaných mikrozón. Tie následne môžu byť obslúžené nižším počtom vozidiel alebo ekologickým doručovaním v centrách miest pomocou cargo bicyklov. Aj týmto eliminujeme čas a lepšie vyťažujeme naše vozidlá,” dodáva
Aj logistika môže byť udržateľná
Okrem technológie, ktorá spoločnosti umožňuje lepšie plánovať a vyťažovať vozidlá, teda odľahčovať dopravu v mestách, má už teraz až 80% flotily áut DoDo zostavených z CNG (stlačený zemný plyn) vozidiel. „Zelené sú nielen naše autá, ale aj celý náš prístup k mestskej logistike. Využívame CNG autá, ako aj testujeme elektromobilitu, či cargo bicykle. Aktuálne pracujeme na koncepte cross-docku, teda „predskladištia“, z ktorých budú v mikrozónach doručované zásielky iba bez emisnou dopravou,“ hovorí CEO spoločnosti Michal Menšík.
Zelená logistika pritom neznamená iba zmenu v rámci spôsobu dopravy, ale predovšetkým v zabezpečení efektivity pri doručovaní. Menej najazdených kilometrov = menej emisií.