Peter Bílik: E-commerce logistika je charakterizovaná riadením veľkých objemov zákazníckych objednávok s menším obsahom položiek
Každá prevádzka má svoje špecifiká vyplývajúce zo zamerania, obchodného modelu, prevádzkového modelu, unikátnosti procesov, typu poskytovaných tovarov a služieb, predajných kanálov, plánov a cieľov. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že e-commerce logistika je charakterizovaná riadením veľkých objemov zákazníckych objednávok s menším obsahom položiek. Ako však pripomenie Peter Bílik, Smart Industry solution designer spoločnosti Anasoft, v súčasnosti je rovnako dôležitou súčasťou aj riadenie vratiek a reklamácií tovarov. „Vrátenie tovaru by malo byť pre zákazníkov rovnako jednoduché ako ich objednanie.“
K čomu sa viažu špecifiká e-commerce logistiky?
Nevyhnutne aj na metódy a stratégie riadenia zásob, skladu a objednávok, ako aj ľudských zdrojov a pracovných zadaní (labor management). Čo sa týka efektívnosti vychystávania zákazníckych objednávok je pre odvetvie e-commerce najvhodnejšia metóda klastrového vychystávania alebo kombinácia zónového, vlnového a klastrového vychystávania. Výkonnosť distribučného centra alebo e-commerce skladu sa dá navyše maximalizovať WMS/WES systémom, ktorý umožňuje riadenie pracovných úloh a zadaní v reálnom čase. S tým súvisí aj naskladňovanie zásob, kedy najvhodnejšou voľbou voľbou je stratégia dynamického slottingu SKU. Tá prispieva nielen k optimalizácii celkového času vychystávania objednávok, ale zároveň umožňuje aj pružnejšie reagovať na sezónne výkyvy a volatilitu trhov.
Opísali by ste najnovšie trendy čo sa týka logistiky pre e-commerce z vášho uhľa pohľadu?
E-commerce je veľmi dynamické odvetvie, ktoré rýchlo a pružne reaguje na nové technológie, čo sa nevyhnutne prejavuje aj na zásobovacích a logistických procesoch. Aj preto sa firmy a e-shopy snažia intenzívne pracovať na zvyšovaní synergie medzi predajom a vybavovaním zákazníckych objednávok (tzv. order fulfillment) s cieľom zabezpečiť hladkosť, rýchlosť a zákaznícky komfort pre oba procesy. Efektívne vybavovanie veľkých objemov rôznorodých objednávok sa už nezaobíde bez riadiacich systémov skladu (WMS/WES) a inteligentných logistických riešení, ktoré už v súčasnosti využívajú technológie digitálnych dvojčiat a umelej inteligencie. Digitalizácia predaja a digitalizácie logistiky sú navzájom organicky prepojené, vzájomne sa podmieňujú a spolu tvoria koncept tzv. nového retailu.
Kedysi trend, dnes už viac normu predstavuje pre úspešné e-shopy omnikanálová logistika, nakoľko jedným z dôsledkov akcelerácie digitalizácie retailu sa stalo rozširovanie predajných kanálov a ich vzájomná kombinácia. Nové technológie zotreli hranice medzi online a offline nakupovaním, čo zároveň viedlo k integrácii procesov predaja a skladovej a expedičnej logistiky. To v konečnom dôsledku znamená integráciu rôznych systémov a platforiem do uceleného digitálneho ekosystému.
Ako vnímate pozíciu skladov v súvislosti s rozmachom omnikanálovej logistiky?
Aj vzhľadom na rozmach omnikanálovej logistiky sa sklad alebo distribučné centrum stáva kritickým bodom zásobovacej a doručovacej infraštruktúry retailu a e-commerce. Súčasné riadiace systémy dokážu spracovávať produktové dáta a dáta z objednávok v reálnom čase. Vďaka tomu dokážu systémy riadenia skladu lepšie využívať priestorovú disponibilitu skladu a operatívne prispôsobovať vychystávacie stratégie spolu s automatickým dopĺňaním zásob podľa reálnej obrátkovosti tovarov. Dynamický sklad dokáže pružne reagovať aj na výkyvy na trhoch alebo nečakané zmeny v spotrebiteľskom správaní.
V roku 2020 boli spotrebitelia donútení upraviť svoje nákupné návyky. S návratom do normálu sa počíta, že sa zákazníci tiež čiastočne vrátia k svojim pôvodným návykom, ale nie nevyhnutne v celej šírke. Súčasťou omnikanálového modelu je tiež reverzná logistika slúžiaca predovšetkým pre vrátenie tovarov. S nárastom nakupovania online vzrástol aj objem reklamovaného tovaru, predovšetkým preto, že si ho zákazníci nemohli najskôr osobne vyskúšať. Aj z toho dôvodu sa predajcovia (alebo sprostredkovatelia fulfillmentu) snažili zabezpečiť čo najhladší priebeh reklamácie a vrátenia tovaru aj vzhľadom na pandemickú situáciu.
Kým vyzdvihnutie tovaru kuriérom zostáva naďalej dostupnou a často využívanou možnosťou, aj keď nemusí byť vždy ekonomicky najvýhodnejšia, očakáva sa, že v roku 2021 sa zvýši miera vrátenia tovaru osobne na predajniach. A to aj v prípadoch, keď bol tovar pôvodne zakúpený online (tzv. BORIS model – „Buy Online Return in Store“). Zabezpečenie hladkého priebehu obojsmernej logistiky od predajcu k zákazníkovi a späť bude výzvou pre nadchádzajúce obdobie tiež z toho dôvodu, že už ide o koncept cirkulárnej logistiky, ktorý by sa aj z pohľadu udržateľnosti mal onedlho stať novým štandardom.
Spomenuli by ste aj ďalší trend?
Znižovanie nákladov na reverznú logistiku predstavuje ďalší trend na rok 2021. Jedným z najefektívnejších riešení je zabezpečiť, aby si zákazník kúpil tovar, s ktorým bude spokojný hneď na prvýkrát. To znamená, že obchody sa budú musieť zamerať na pred-predajný proces (zákaznícku skúsenosť), aby sa im podarilo zredukovať náklady, ktoré by mohli vyplynúť z post-predajného (logistického) postupu v prípade reklamácie.
Hybridný model online a fyzického nakupovania prežije aj pandémiu. E-shopy (alebo primárne online predajne) si budú budovať aj fyzické, nielen virtuálne, zastúpenie. Dynamicky riadené logistické toky a zásobovanie umožňujú hladký a nenákladný prechod z digitálu do fyzického prostredia, ako aj ich vzájomnú integráciu a funkčné prepojenie.
Navyše, vďaka spotrebiteľským dátam dokážu predajcovia lepšie identifikovať lokality zvýšenej koncentrácie svojich potenciálnych zákazníkov. K spotrebiteľom sa budú môcť približovať aj cez pop-up stánky a mobilné kiosky, ktoré majú nižšie prevádzkové náklady v porovnaní s kamennými predajňami, a zároveň umožňujú väčšiu flexibilitu pri potenciálnej relokalizácii.
Súčasťou omnikanálovej stratégie je hybridný distribučný model, ktorý kombinuje online nákup, s predajom v kamenných prevádzkach a v pop-up stánkoch (napríklad pri sezónnych špičkách, akými sú Vianoce). Tento model vedie k decentralizácii predaja a k lepšiemu zacieleniu na jednotlivých spotrebiteľov.
Strojové učenie a AI zostávajú medzi nástrojmi, ktorých využitie bude naďalej rásť. Obdoba odporúčacích (rekomendačných) algoritmov, ktoré na základe sofistikovaných a personalizovaných analýz navrhujú návštevníkom e-shopu relevantné produkty, sa bude tiež nasadzovať aj do inteligentného riadenia skladu a zásobovania s cieľom optimalizovať celkový čas vychystávania.
Čo ponúkate pre e-shopy v rámci logistiky?
Naša Smart Industry divízia sa dlhodobo venuje digitalizácii a inteligentnej automatizácii riadenia skladov a zásobovacích procesov. To zahŕňa aj nasadzovanie nášho WMS systému pre riadenie vychystávania e-shopových objednávok ako aj návrh, vývoj a implementáciu komplexných projektov inteligentnej logistiky, napríklad aj pre rýchlo expandujúce e-shopy ako Dedoles alebo špecifiká potravinovej logistiky a distribúcie (tzv. cold chain).
V prípade WMS si klienti môžu vybrať z širokej ponuky funkcionalít, ktoré najviac vyhovujú potrebám ich prevádzky a obchodným plánom vrátane zrkadlenia skladových zásob (SKU mirroring), kombinovaných stratégií tovarového slottingu a vychystávania, sledovania zásob v reálnom čase a prognóz odbytu, odbytom riadeného doplňovania zásob, kittingu (proces kedy sa odlišné, ale súvisiace SKU zmontujú a vytvoria nové SKU), kartonizáciu a (de)paletizáciu, či riadenie dopravníkov, AGV a automatických zakladačov.
Zároveň pracujeme aj na komplexných projektoch inteligentného riadenia zásobovania a logistiky na prevádzkach, či v distribučných centrách. V týchto prípadoch už nasadzujeme sofistikovanejší WES systém, ktorý riadi procesy v rámci celej prevádzky od príjmu tovaru, kontrolu kvality, naskladnenie, skladovanie, vychystávanie, kompletizáciu objednávok až po ich expedíciu.
Pri oboch typoch projektov pracujeme s prvkami štvrtej priemyselnej revolúcie, nakoľko riadiaci systém je postavený na koncepte kyberfyzikálnej platformy. Súčasťou nášho riešenia inteligentného riadenia skladu a zákazníckych objednávok sú aj ďalšie technológie. Prenos dát a informácií v reálnom čase a vzájomná prepojenosť (interkonektivita) prevádzkových zložiek je zabezpečená prostredníctvom internetu vecí (IoT), využívame aj strojové učenie, či digitálne dvojčatá, ktoré sú nevyhnutné pre dynamickú a autonómnu logistiku riadenú v reálnom čase.
Kombinácia týchto technológií vnáša transparentnosť do všetkých procesov, urýchľuje dodávanie objednávok za znížených prevádzkových nákladov, a vďaka flexibilnosti procesov zabezpečuje dodanie správnych tovarov na správne miesto v správny čas a v požadovanom množstve a kvalite. Navyše, tieto technológie sa stávajú nevyhnutnými, ak chce podnik alebo distribučné centrum maximalizovať svoj prevádzkový výkon alebo škálovať automatizáciu v rámci prevádzky.
Okrem riadenia zásob, skladu a objednávok WMS a WES, ponúkame klientom aj riešenia Just-in-Time prevádzkových stratégií, dynamického Milk Runu (Milk Run 4.0), e-Kanbanu a autonómne riadených synchrónnych tokov.
Ako vidíte budúcnosť pre e-commerce z vášho uhľa pohľadu?
Kombinácia rôznorodých online a offline predajných postupov a nástrojov, teda omnikanálová stratégia, sa už v súčasnosti stáva nevyhnutným štandardom. Omnikanálovým predajným stratégiám sa musia adekvátne prispôsobiť aj logistické postupy, riadenie zásobovania a celkový proces fulfillmentu zákazníckych objednávok.
Prepojenie fyzického a digitálneho prostredia v omnikanálovej logistike dáva podstatnú časť odpovedí na otázku, ako sa dá správne zabezpečiť dostatočne pružná, udržateľná a prevádzkyschopná logistika s požadovaným výkonom. Včasné a bezchybné fungovanie e-commerce logistiky sa už v súčasnosti nezaobíde bez okamžitého prehľadu dostupných zásob, sledovania materiálových tokov v reálnom čase, kvalifikovaného projektovania očakávaného odbytu, rozširovania služieb orientovaných na zákazníkov.
Z pohľadu posilňovania stratégie udržateľnosti podnikateľskej kontinuity aj v prípadoch neočakávaných okolností, ako napríklad pandémia, sa stáva nevyhnutným súbežné obsluhovanie viacerých predajných kanálov.
Transformácia skladu, adaptácia riadenia zásob a skladovej logistiky na model viacerých predajných kanálov si už vyžaduje komplexné a integrované riešenie inteligentnej logistiky. Navyše aj vzhľadom na efektívne spracovávanie väčších objemov rôznorodých objednávok, skracovanie cyklov vychystávania a na maximalizáciu efektívnosti procesov fulfillmentu sa podniky už nezaobídu bez pokročilého WMS systému.
Aj so zreteľom na neustále narastajúce požiadavky na výkonnosť a kvalitu procesov riadenia zásob a skladu, na škálovanie automatizácie skladu a na dopyt po rozšírenej funkcionalite logistiky orientovanej na zákazníkov („customer-centric“) dochádza k nástupu novej generácie systémov WMS – systémov WES (Warehouse Execution System). A to aj preto, že omnikanálová logistika v súčasnosti predstavuje dlhodobú inováciu.
Zvyšujúce sa objemy zákazníckych objednávok, stúpajúca obrátkovosť tovarov, premenlivosť veľkostí a typov ponúkaných tovarov a zároveň aj integrácia ďalších činností do procesov vychystávania, akými sú kompletizácia objednávok, balenie a prebaľovanie tovarov, expresná expedícia zásielok, si už vyžadujú inteligentný sklad s automatizovaným riadiacim systémom. V nadväznosti na trend omnikanálovej logistiky a rozširovania služieb zameraných na individuálnych zákazníkov sa okrem prevádzkovej inteligencie skladu stáva kľúčovým atribútom aj koncept štíhleho skladu.
Koncept štíhleho (lean) riadenia zásob a skladových procesov sa primárne zameriava na odstránenie troch nežiaducich účinkov: odpadu, variability, neflexibilnosti, vedúcich k zlepšeniam v oblastiach optimalizácie prevádzkových nákladov, zvýšenia kvality procesov, a rozšírenia úrovne zákazníckych služieb.
Metodológia lean manažmentu riadenia skladu a zásobovania konkrétne zahŕňa elimináciu zbytočného chodenia po sklade, odbúranie zdĺhavého vyhľadávania požadovaných tovarov, predchádzanie prestojom, nadpráci a činnostiam bez pridanej hodnoty, odstraňovanie chýb pri vychystávaní, a zamedzovanie držania chybných položiek medzi dostupnými zásobami.
Riadenie e-commerce logistiky a retail zásobovania sa musí prispôsobovať a ladiť podľa meniaceho sa správania spotrebiteľov a trhových podmienok. Aj preto musia prevádzkovatelia skladov a distribučných centier pristúpiť k agilnejšiemu riadeniu logistiky, aby sa dokázali plynulo a bezodkladne prispôsobovať: striedaniu trendov, okolnostiam na trhu, variabilným požiadavkám odberateľov, a individuálnym očakávaniam zákazníkov.
Aj z týchto dôvodov ide ruka v ruke zvyšovanie inteligencie skladu a zoštíhľovanie procesov riadenia zásob (alebo objednávok v prípade retail a e-commerce logistiky). Na ich dosiahnutie sa využívajú: dynamické uskladňovacie postupy, automatizované a dopytom riadené dopĺňanie zásob, a hybridné stratégie vychystávania.
Obdobné penzum funkcionalít sa využíva aj pri zvyšovaní efektivity omnikanálového skladu (distribučného centra), pričom základným predpokladom pri oboch situáciách je výkonný operačný systém skladu a správna infraštruktúra riadenia, ktoré sú už vo väčšine prípadov obsiahnuté v moderných WES systémoch.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky