ROZHOVOR – JAROSLAV KMEŤ: Modernizáciou a inováciou musí prejsť aj logistika
Vo funkcii štátneho tajomníka ministerstva dopravy a výstavby sa venuje primárne cestnej a železničnej doprave a elektronickým službám a stratégii. Pod jeho kompetencie spadajú aj poštové služby a PPP projekty. „V rámci oddelenia BECEP zas pracujem na zvyšovaní bezpečnosti cestnej premávky,“ hovorí štátny tajomník Jaroslav Kmeť.
Aktuálne ste štátnym tajomníkom ministerstva dopravy a výstavby. Čomu ste sa venovali predtým?
Pôsobil som v bankovníctve, v oblasti obchodu a marketingu. Bol som krízový manažér, prešiel som tromi americkými korporáciami, kde som sa vypracoval na top manažérske pozície pre strednú aj východnú Európu. Prišiel som do fázy, že po vyše dvadsiatich rokoch v komerčnej sfére by som rád vyskúšal niečo iné a splatil aj občiansky dlh štátu. V roku 2020 som dostal ponuku zmeniť veci v štáte a prijal som ju. Procesy v štátnej sfére nie sú také jednoduché ako sa javia zvonku, legislatívny proces má určité pravidlá a čokoľvek chceme zlepšiť, má to svoje trvanie. Ale ide to. V tejto pozícii sa okrem iného realizujem so svojimi skúsenosťami v oblasti krízového manažmentu, riadenia procesov či optimalizácie riadenia organizácii. Verím, že občania aj štát majú z mojich skúseností nadobudnutých v komerčnej sfére úžitok.
Považujete súčasnú politiku štátu v oblasti železničnej nákladnej dopravy za dostatočnú?
Na ministerstve sa držíme hesla, že železnice sú budúcnosť verejnej aj nákladnej dopravy. V praxi to znamená, že na železnice potrebujeme presmerovať viac cestujúcich a väčšie objemy tovarov. Je to otázka udržateľnej mobility a ekológie, ale aj odľahčenia ciest. Každodenné zápchy, nákladná doprava smerujúca cez centrá miest priamo pod oknami bytov a domov, to všetko sú signály, že naše cesty sú plné. Obchvaty v mestách často chýbajú, a tak sa nadmerným hlukom a smogom znižuje kvalita života obyvateľov. Preto sa rôznymi opatreniami, ako sú investície do železničnej infraštruktúry a cielenými podporami, snažíme zvýšiť podiel železničnej dopravy na prepravnom trhu.
Je aktuálne dostatočne využitá železničná nákladná doprava?
Nie tak, ako by sme si želali. Potenciál Slovenska je omnoho vyšší. Slovensko, aj vďaka svojej geografickej polohe, má príležitosť byť dôležitou súčasťou Hodvábnej cesty, preto rokujeme s Čínou aj Ukrajinou. Intermodálna doprava je jediný segment železničnej nákladnej dopravy, ktorý vykazuje za posledných 20 rokov vyše 16-percentný nárast. V rámci iniciatívy ONE BELT ONE ROAD začala Čína intenzívne presadzovať železničnú prepravu kontajnerov do Európy. Len za prvý štvrťrok 2020 bolo do Európskej únie prepravených 2000 vlakov, z nich však smerovalo len 0‚5 percenta cez Slovensko. Toto číslo chceme výrazne zvýšiť aj pomocou výstavby ďalších terminálov intermodálnej prepravy.
Na čo sa môžu tešiť dopravcovia pôsobiaci v železničnej nákladnej doprave? Akú pomoc im pripravuje, respektíve už realizuje ministerstvo dopravy?
Ministerstvo dopravy v súčasnosti pripravuje Koncepciu rozvoja intermodálnej dopravy do roku 2030. V rámci tejto koncepcie sa pripravuje podpora pre nové linky, nákup intermodálnych prepravných jednotiek, ako aj podpora prepráv realizovaných v kombinovanej doprave, či podpora prepráv jednotlivých vozňových zásielok. Na prvé dve oblasti sú už spracované schémy podpory, ktoré v súčasnosti posudzuje Európska komisia. Ministerstvo každoročne poskytuje ŽSR podporu na železničnú dopravnú cestu, avšak je potrebné aktualizovať výšku tejto podpory, pretože v porovnaní s okolitými krajinami je nedostatočná.
Opísali by ste podstatu štátnej pomoci pre železničnú nákladnú dopravu?
V rámci Plánu obnovy a odolnosti sa zameriame aj na rozvoj infraštruktúry nízkouhlíkovej dopravy, a to hlavne elektrifikáciou a modernizáciou železničných tratí, na rekonštrukciu železničnej infraštruktúry je vyčlenený najväčší balík peňazí. Tým sa dosiahne zvýšenie ich kapacity, bezpečnosti, spoľahlivosti a traťovej rýchlosti. Tieto opatrenia prispejú k modernizácii vozového parku v železničnej nákladnej doprave s cieľom zníženia celkových emisií. Zameriame sa aj na podporu pri nákupe intermodálnych prepravných jednotiek vrátane železničných vagónov, podporu prepráv realizovaných v kombinovanej doprave a podpora prepráv jednotlivých vozňových zásielok.
Ako hodnotíte efektivitu a výhody balíkoboxov od Slovenskej pošty?
Využívanie balíkoboxov Slovenskej pošty sa v roku 2020 medziročne zvýšilo o 200 percent, za prvý polrok 2021 medziročne vzrástlo o 190 percent. Rapídny nárast na preberanie či odovzdávanie zásielok od Slovenskej pošty a aj privátnych firiem svedčí o tom, že ide o žiadaný produkt. Oslovuje dostupnosťou podľa časových možností klientov, diskrétnosťou, možnosťou platby kartou bez potreby čakať v rade či stretávať sa s inými ľuďmi v uzatvorenom priestore, čo klienti ocenia najmä v čase pandémie. Rast siete týchto terminálov však tiež bude mať svoje limity vzhľadom na veľkosť Slovenska a počet obyvateľov.
Prinášame vám úryvok z rubriky INTERVIEW z časopisu Systémy Logistiky SK 89/2021. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.