Zosilnel rast významu malých nákupných centier a retail parkov
Predpokladá sa, že pre diskontné predajne bude trh strednej a východnej Európy (SVE) veľmi atraktívny. Preukázalo sa, že zákazníci obľubujú prístup „pomer cena-kvalita“, ktorý tieto predajne ponúkajú, uvádza sa v novej správe spoločnosti Colliers s názvom „ExCEEding Borders CEE | December 2021 Alive & Kicking CEE-16 on the radar of discounters“.
Kevin Turpin, regionálny riaditeľ pre prieskum regiónu SVE v spoločnosti Colliers vysvetľuje: „Napriek pokračujúcej pandémii zaznamenal HDP pozitívny skok. Kombinácia rastúcej inflácie a problémov súvisiacich s globálnym dodávateľským reťazcom, ktoré zvyšujú náklady na výrobky a zdroje, však prispieva k problémom, ktorým čelia výrobcovia, maloobchodníci a ktoré sa v konečnom dôsledku prenášajú na spotrebiteľov.“
„Vzhľadom na skutočnosť, že dlhodobé dôsledky pandémie stále nie sú známe, posilnil sa rast významu menších formátov nákupných centier a nákupných parkov. Tento trend potvrdzuje viacero projektov vo výstavbe či v pokročilom štádiu plánovania,“ dodáva.
Naďalej pretrváva záujem o retail parky
Do tohto segmentu trhu investuje niekoľko developerov, a to napríklad Immofinanz, Saller, EDS RP, Trei Real Estate či Fidurock. Záujem developerov, investorov a maloobchodníkov o tento typ aktív možno považovať za silný. Hoci sa štádium rozvoja segmentu maloobchodných nákupných parkov v jednotlivých krajinách SVE líši, tento segment trhu vykazuje veľký potenciál rozvoja.
Richard Urvay, riaditeľ Colliers komentuje situáciu na slovenskom trhu: „Tak ako vo všetkých krajinách strednej a východnej Európy, aj na našom území prevláda záujem o retail parkové schémy. Dôvodov je viac. Prvý je bezproblémová dostupnosť nájomných jednotiek bez nutnosti vstupu do spoločných priestorov, ktoré sú náchylné na pandemické reštrikcie. Druhý a najdôležitejší dôvod je diskontná skladba nájomcov v retail parkoch, ktorá sa javí ako silne rezistentná aj na extrémne saturovaných retailových trhoch.“
Kotvami potravinové aj nepotravinové diskonty
Diskontné predajne potravín aj nepotravinárskych výrobkov často zohrávajú v maloobchodných nákupných parkoch kľúčovú úlohu. Menšie retail parky sa zameriavajú na bežných, pravidelných zákazníkov, a preto vo väčšine takýchto komplexov bývajú kľúčovými nájomcami diskontné predajne s potravinami alebo nepotravinovým tovarom. Tento trend sa týka maloobchodných nákupných parkov v hlavných ako aj v menších mestách, a je výsledkom zmeny v nákupnom správaní obyvateľov SVE. Vo všeobecnosti však možno pozorovať aj rastúci záujem o umiestnenie obchodov v rámci tradičných nákupných centier.
V krajinách SVE-16 pôsobí vyše 30 diskontných reťazcov s potravinami. Rozdiely medzi diskontnými predajňami potravín a supermarketmi sa však pomaly stierajú. Po počiatočnom tvrdom diskontnom koncepte začali vybrané diskontné predajne potravín meniť svoju ponuku tak, aby mohli tradičným supermarketom konkurovať. Vybrané supermarkety sa zároveň zameriavajú na marketing „najnižšej ceny“ a zavádzajú aj vlastné značky výrobkov. Zo sortimentu a spôsobu prezentácie výrobkov v predajniach je zrejmé, že rozdiel medzi diskontnými predajňami a supermarketmi sa postupne stráca.
Maloobchodní lídri v SVE
Z hľadiska počtu predajní je v krajinách SVE-16 vedúcim maloobchodným predajcom s viac ako 3100 predajňami v Poľsku Biedronka, ktorú vlastní portugalská obchodná skupina Jerónimo Martins. Druhé miesto obsadila s viac ako 2000 predajňami nemecká spoločnosť Lidl patriaca skupine Schwarz. Najväčší diskontný reťazec s potravinami na Ukrajine, ATB, je na treťom mieste. Okrem Lidlu a Kauflandu patria medzi ďalšie nemecké reťazce pôsobiace v regióne SVE Aldi, ktorý je v Poľsku prítomný pod názvom Aldi Nord a v Maďarsku pod názvom Aldi Süd, a Penny, ktorý pôsobí v Českej republike, Maďarsku a Rumunsku. Od začiatku roka 2020 do konca prvého polroka 2021 bolo v celej strednej a východnej Európe otvorených viac ako 1350 diskontných predajní potravín. To potvrdzuje, že región je stále na ceste rozvoja a je schopný absorbovať množstvo nových prevádzok.
Diskontné reťazce s nepotravinovým tovarom v regióne SVE
V regióne SVE pôsobí viac ako 45 nepotravinových diskontných reťazcov. Najväčším z hľadiska počtu predajní je Pepco, za ktorým nasledujú KiK, Avrora a Ostrov Chistoty. Pepco s takmer 2500 predajňami pôsobí v 11 krajinách. Skupina Pepco je tiež vlastníkom značky Dealz s približne 100 predajňami v Poľsku. Druhý najväčší reťazec v strednej a východnej Európe KiK má takmer 1000 predajní v 8 krajinách. Tie sa spolu s holandskou značkou Action a nemeckým TEDi rozhodli vstúpiť na trhy SVE prostredníctvom otvorenia predajní v maloobchodných nákupných zónach. Počas svojho rýchleho rastu však tieto reťazce hľadajú príležitosti aj v tradičných nákupných centrách.
Trend „inteligentného nakupovania“
Potenciál diskontných predajní ostáva obrovský. Veľká časť spotrebiteľov v strednej a východnej Európe často nakupuje tovar v rôznych obchodoch podľa toho, ktorý z nich ponúka najvýhodnejšie podmienky. Tento trend „inteligentného nakupovania“ je pre diskontné predajne výhodný. Okrem toho sa zdá, že diskontné predajne utrpeli v porovnaní s tradičnými maloobchodníkmi menšie straty. Diskontné predajne, ktoré sa často nachádzajú v menších prevádzkach s vonkajším parkoviskom a samostatnými vchodmi, zaznamenali o čosi menej výpadkov v súvislosti s rôznymi predpismi alebo obavami zákazníkov počas pandémie.