DOPRAVA: Vďaka zbernej služby sa šetrí čas aj náklady
Zberná služba sa vyznačuje hustou logistickou sieťou vytvorenou zo strategicky umiestnených pobočiek, ktoré sú prepojené pravidelnými priamymi linkami. Vďaka tomu dokážu firmy prepraviť aj menšie množstvo tovaru v zbernej sieti v časoch porovnateľných s celovozovými prepravami.
Zberná služba je pre logistiku dôležitá, lebo šetrí čas a náklady zákazníkov. Zákazníci totiž nemusia čakať na vyzdvihnutie väčšieho množstva tovaru, môžu ho odoslať v ľubovoľnom množstve. To neznamená podľa Martina Štiglinca, sales managera EL Dachser Slovakia, len efektívnejšie využitie nákladného priestoru, ale aj minimalizáciu vplyvu na životné prostredie a celkové úspory.
HUSTÁ ZBERNÁ SIEŤ
Celkovo objemy prepravovaného tovaru zbernou službou medziročne rastú. Týka sa to aj firmy Dachser, ktorá má jednu z najhustejších zberných sietí v celom európskom regióne. Linkami je prepojených takmer 230 vlastných pobočiek, skoro 80 partnerských miest v sieti, čo zaručuje podľa Martina Štiglinca, že zákazníci dostanú svoj tovar z miesta nakládky do miesta určenia včas. To je možné v Dachseri aj vďaka trom Eurohubom, z ktorých jeden sa nachádza v Lozorne na Slovensku. Slúži výlučne na konsolidáciu zásielok a je prevádzkovaný nepretržite, popri bežnej prevádzke pobočky.
Ktoré okolnosti ovplyvňujú efektivitu zbernej služby? „Ide o to, či má spoločnosť dostatok zákazníkov, ktorí využívajú službu zberu. Ak je možné zlúčiť zásielky od mnohých rôznych zákazníkov, môžete maximálne využiť výhody, ktoré táto služba prináša. Je to iné, ako keď ide o malú spoločnosť s minimálnym počtom pobočiek a zákazníkov. Viac pobočiek a klientov znamená úspory ak času tak financií,“ hovorí Martin Štiglinc s tým, že v rámci vlastnej siete využívajú pre medzinárodné diaľkové linky kamiónovú prepravu s dvojpodlažnými vymeniteľnými nadstavbami, ktorá sa javí ako najefektívnejšia.
Dachser prepravuje v rámci zbernej služby hlavne spotrebný a priemyselný tovar, ale aj materiály a polotovary pre výrobné závody. Nakládka a vykládka tovaru je realizovaná menšími autami, najčastejšie s kapacitou 15 až 20 paliet s hydraulickým čelom.
SILNEJŠIA DIGITALIZÁCIA
Dachser používa vlastný špedičný softvér DOMINO, skladový systém MIKADO a online nástroj eLogistics. Digitalizácia je dôležitá pre zlepšovanie a optimalizáciu procesov. Pre klienta to znamená možnosť vytvárať prepravné objednávky online.
„Zákazníci môžu pracovať doslova zo svojej obývačky. A to je, najmä v situácii celosvetovej pandémie, viac ako žiadúce. Dachser preto neustále pracuje na ďalších vylepšeniach IT systémov. Dôraz sa kladie na optimalizáciu zákazníckych procesov v dodávateľskom reťazci s cieľom zvýšiť produktivitu a efektivitu v rámci digitálnej transformácie. To tiež zabezpečí úplnú transparentnosť v celom reťazci logistických
procesov,“ vysvetľuje Martin Štiglinc, ktorý očakáva, že budúcnosť prinesie aj ďalšie linky.
„V súčasnosti medzi najviac vyťažené linky patria tie, ktoré smerujú do Pilisvörösváru, Ljublany, Záhrebu alebo Bukurešti. Smerom na západ sú to naopak linky do nemeckého Memmingenu a Radeburgu, do Bologne, Padovy alebo Strasbourgu.“
PREPRAVA KUSOVÝCH ZÁSIELOK
Zberná služba je najideálnejšie riešenie na prepravu kusových a paletových zásielok do 5000 kg v objeme do 10m3. Myslí si to Marian Vaculčiak, prevádzkový riaditeľ Geis SK, podľa ktorého ide o ideálnu službu pre zákazníkov, podnikateľov prevádzkujúcich obchody s obmedzenými priestormi, firmami s výrobným programom vyžadujúcim priebežné dodávanie tovaru z logistických skladov do priamej výroby, bez zbytočných medziskladov.
„Zberná služba je progresívny systém expresného doručovania kusových a paletových zásielok. Výhodami sú napríklad pravidelné zvozy zásielok rozsiahlou sieťou terminálov v systéme Zbernej služby, presne stanovený čas doručenia, možnosť voľby spôsobu doručenia zásielok či sledovanie zásielky v priebehu prepravy na internete TRACKING,“ vymenúva Marian Vaculčiak, pričom spomenie ako pozitíva aj e-mailovú avizáciu o zásielke, doručovanie do 24 hodín, respektíve doručenie už do 10 či do 12 hodín a krátkodobé aj dlhodobé skladovanie tovaru.
TOVAROVÉ MEDZISKLADY
Prečo je pre logistiku dôležitá zberná služba? Podľa Mariana Vaculčiaka preto, lebo je schopná periodickým spôsobom expedovať tovar z logistického skladu zákazníka a nepretržite ho doručovať na miesto určenia v systéme.
„Touto činnosťou minimalizuje tovarové medzisklady pre výrobu a obchod, čo je významnou nákladovou úsporou pre zákazníkov. Efektivitu ovplyvňuje hmotnosť, tvar, balenie zásielky a cestná infraštruktúra. Ďalším predpokladom zvyšovania efektivity zbernej služby je neodmysliteľné IT prepojenie, čiže elektronické objednávanie, sledovanie zásielky a elektronická komunikácia. Dodržovanie harmonogramov odjazdov a príjazdov vozidiel HB a vozidiel Z+R zbernej službe umožňuje doručovať štandardne zásielky v režime 24 hodín.“
Prinášame vám úryvok z rubriky DOPRAVA z časopisu Systémy Logistiky SK 89/2021. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.