Na kafe s… Miroslavom Králíkom, delivery managerom LOKiA WMS zo spoločnosti GRiT
Ako na efektivitu inventúry v skladoch pri využívaní moderných IT technológií? Čo je aktuálne najtrendovejšie a čo prinesie budúcnosť v danej oblasti? Aj o týchto témach sme hovorili pri kafe s Miroslavom Králíkom, delivery managerom LOKiA WMS zo spoločnosti GRiT.
Aké IT technológie pomáhajú zvýšiť efektívnosť inventúry v skladoch?
Najväčšiu efektivitu vidím vo WIFI čítačkách v kombinácii s WMS systémom. V takom prípade je možné dokonale nastaviť typy inventarizácií. Nie je problém si tak zvoliť, či chceme inventarizovať určité tovarové skupiny, vybrané artikle, alebo vykonať inventúru z hľadiska iných konkrétnych parametrov. Efektivitu inventúr najviac zvyšujú automatické integrácie na ERP systémy, pretože vlastné vyhodnotenie výsledkov inventarizácií sa deje práve tam. Pri interpretácii si však treba uvedomiť, či je to výsledok inventarizácie v sklade z hľadiska rozdielu kusov alebo, pri nadväznosti na ERP, z hľadiska finančných výsledkov. To sú dva rôzne pohľady.
Čo pomôže v tejto oblasti v budúcnosti?
Určite pomôžu v oblasti inventarizácií RFID technológie, ktoré inventúry veľmi urýchlia. Ďalšou možnosťou je potom inventúra s využitím dronov. Drony môžu fungovať automaticky – sami dopočítavajú výšku, čítajú čiarové kódy. Je to určite otázka budúcnosti pre niektoré typy skladov, kde tieto technológie budú dramaticky rásť.
Vymenovali by ste a stručne charakterizovali moderné metódy inventúry a využitej IT technológie v skladoch?
V ponuke zákazníkom máme WIFI čítačky, ktoré fungujú na technológii Android. Táto platforma je ľuďom známa a tak aj pre ovládanie čítačiek veľmi intuitívna. V rámci LOKiA WMS to sú potom dokonalé možnosti nastavenia jednotlivých typov inventarizácií, kde si zákazník môže presne špecifikovať, čo chce inventarizovať. Či segment regálu, celý regál, artikel. GRiT ponúka automatické integrácie na ERP systémy tak, aby si mohol zákazník vyhodnotiť výsledky.
Čo je najtrendovejšie v oblasti inventúry v skladoch v súčasnosti?
Za najväčšie trendy v oblasti inventúr v skladoch považujem využitie dronov, robotickú inventarizáciu (napr. paletové hospodárstvo) a v neposlednom rade postupné zavádzanie RFID čipov.
Čím sú najväčšie problémy pri inventúre v skladoch?
Najčastejším problémom je procesná príprava inventarizácie a vlastná inventúra z hľadiska procesov. Najväčším problémom sú personálne prekážky – nedostatok personálu, ktoré znamená predĺženie doby inventarizácie. Nie je to mnohokrát o technológiách, ale o procese plánovania inventarizácie a skĺbenia s prevádzkou (operatívou daného skladu). Inventarizácia znamená vyššie náklady pre spoločnosti. Je prerušená expedícia skladovania, väčšina zamestnancov sa venuje inventarizácii, potrebujú teda dočasne nabrať viac ľudí, čo stoja peniaze.
Čo prinesie budúcnosť v oblasti využívania IT technológií pri inventúre?
Využívanie IT technológií pri inventúrach v sklade celkovo zabezpečí výrazné urýchlenie procesu inventarizácie. Automatizácia a robotizácia prinesie primárne zvýšenie presnosti inventarizácie a minimalizuje ovplyvnenie výsledku obsluhou.
Rozhovor pripravil T0máš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky