Zo Slovenska odišiel prvý vlak do Číny
V prípade, že bude jazda bez komplikácií, tovar s hmotnosťou 736 ton bude v Ázii o 12 dní.
Prvý vypravený kontajnerový vlak zo Slovenska do Číny je výsledkom aj dlhoročnej práce pracovnej skupiny pri ministerstve dopravy.
„Export tovaru vlakom do Číny napomôže tiež Slovensku aj v tom, že čínske spoločnosti budú mať väčší záujem prepravovať časť z 15 000 kontajnerových vlakov v tomto roku medzi Čínou a EÚ aj cez Slovensko, čo zas môže podporiť nielen dopravný a logistický sektor, ale aj rozvoj ďalšieho obchodu na Slovensku,“ zdôraznil riaditeľ stratégie dopravy a predseda pracovnej skupiny z ministerstva dopravy a výstavby Peter Hrapko.
Železnica podľa štátneho tajomníka rezortu dopravy Jaroslava Kmeťa predstavuje ekologický spôsob dopravy. Ministerstvo preto víta spôsob dopravy, ktorý si zahraničný partner zvolil.
„Aj tento kontrakt je príkladom toho, ako vlaková doprava môže nielen pomôcť slovenskému hospodárstvu, ale aj znížiť emisnú stopu dopravy. Vzhľadom na stav klimatickej núdze, v akom sa celý svet dnes nachádza, veľmi vítame, že si čínsky partner zvolil práve tento šetrnejší spôsob prepravy,“ vyzdvihol štátny tajomník.
Rezort dopravy má záujem rozvíjať osobnú i nákladnú železničnú dopravu. Je to príležitosť na výrazné zníženie emisie skleníkových plynov a znečistenie pochádzajúce z dopravy.
Logistická spoločnosť Gefco vypravila prvý uhlíkovo neutrálny ucelený vlak so 41 kontajnermi z Dunajskej Stredy. Cieľovou destináciou je čínsky Si-an. Ide o prvý klimaticky neutrálny železniční tok, ktorý Skupina Gefco zabezpečila pre klienta prajúceho si nízko uhlíkové ekologické riešenie prepravy spotrebného tovaru.
Gefco vykompenzuje 250 ton CO2 generovaného železničnou dopravou v režime door-to-door investíciou do projektov certifikovaných podľa Gold Standards. Vypravený vlak je vybavený prvkami IoT (Internet of Things), ktoré umožňujú monitoring po celý čas prepravy, kontrolu teploty v priebehu transportu a zabezpečujú stabilitu podmienok pre tovar počas prepravy.
“Sme radi, že môžeme byť spolu s naším dlhoročným zákazníkom pri tomto míľniku v podobe vypravenia prvého uhlíkovo neutrálneho vlaku. Dopyt po udržateľných riešeniach šetrných ku klíme, najmä pri preprave tovaru na dlhé vzdialenosti, rastie. Aby sme konali v súlade s ekologickými ambíciami Skupiny GEFCO i našich zákazníkov, vypočítame dopad prepravy, optimalizujeme ho s cieľom obmedziť emisie na najnižšiu úroveň a zbytok CO2 budeme kompenzovať. Očakáva sa, že dopravný trh do roku 2030 narastie o 30 %, a preto je veľmi dôležité znížiť uhlíkovú stopu dopravných riešení a železnica je jedna z alternatív, kde môže byť na konci i uhlíková neutralita,“ dodala Alice Defranoux, manažérka železničnej prepravy Skupiny Gefco.
Ladislav Balogh, riaditeľ divízie Air&Sea spoločnosti Gefco pre Slovensko a Maďarsko, k tomu doplnil: „Železničná preprava patrí k tým najekologickejším a sme radi, že môžeme zabezpečiť logistický tok pre slovenský prémiový produkt. Minimalizácia uhlíkovej stopy a dopad na ekológiu sú v súčasnosti, pri optimalizácii nákladov, kľúčové aspekty, na ktoré kladie dôraz väčšina firiem. Navyše, teraz máme príležitosť kompenzovať uhlíkovú stopu investíciou do veľmi užitočného projektu, vďaka ktorému sa voda stane dostupnejšia pre obyvateľov suchej africkej Rwandy. Tým naše úsilie posúvame zase o krok ďalej. Za našu snahu o udržateľnú logistiku sme aj získali ocenenie EcoVadis a z hľadiska spoločnej zodpovednosti patríme medzi top 5 percent firiem sveta.“
Trojtýždenná cesta uhlíkovo neutrálneho vlaku povedie po Hodvábnej ceste zo slovenskej Dunajskej Stredy do železničného terminálu Brest-Malaczewice na poľsko-bieloruských hraniciach, kde bude tovar preložený na vagóny s rozchodom 1 520 mm. Potom sa ucelený vlak vydá naprieč Bieloruskom, cez Rusko do kazachstanského Alashankou-Dostyk a ďalej do provincie Sin-ťiang, ktorá je vstupnou bránou do Číny. Tovar tu bude preložený na čínske vagóny a doručený do cieľovej destinácie, mesta Si-an.