Peter Benda: Li-Ion batérie umožňujú nepretržitú disponibilitu zariadení
„Výrobná linka musí bežať, aby sa zabránilo stratám, čo je nemožné bez spoľahlivej a bezchybnej dodávky dielov. Pre každé automatizované riešenie musí existovať núdzová stratégia pre prípad technologickej poruchy,“ hovorí Peter Benda, Business Unit Director, Automotive Slovakia, DHL Logistics (Slovakia).
Aké typy dopravných prostriedkov využívate pri preprave komponentov na výrobné linky?
Manipulácia pri výrobnej linke je výrazne obmedzená predpismi v oblasti bezpečnosti práce. Drvivá väčšina výrobných oblastí podnikov je definovaná ako bezvozíková zóna. Vo všeobecnosti sa neodporúča navážať čokoľvek na linku vysokozdvižným vozíkom, keďže je vysoká miera rizika kontaktu pracovníka výroby s vozíkom, resp. dovážaný materiálom.
Čo osobne preferujete?
Preferujem navážanie pomocou CXT (manuálne ovládaný vláčik) so zapojenou súpravou E- Framov. Materiál sa na „Bahnhofe“ (miesto nakládky vláčikov) ukladá na podpalety s kolieskami a následne nasúva na Frame. Každý vláčik má vyhradené stojisko, na ktorom sa vymieňa prázdny zásobník za plný.
Aké to má benefity?
Je to jednak bezpečné riešenie, ako aj flexibilné. Ak sa zmení miesto spotreby dielov na linke, stačí preplánovať trasu. Existujú dva spôsoby plánovania trás. Fixné trasy, ktoré sú síce menej efektívne z pohľadu využitia zdrojov, ale jednoduchšie na zaškolenie personálu. Flexibilné prinášajú lepšiu efektivitu, ale zaškolenie personálu je náročné a sú vo všeobecnosti ťažšie nasaditeľné vo veľkých a komplikovaných prevádzkach.
Aký máte názor na využívanie AGV?
Modernejším spôsobom navážania materiálu je využitie AGV (bezobslužných zariadení – automated guided vehicle) v kombinácii s automatizovanou výmenou prázdnych a plných zásobníkov na výrobnej linke. Tu je potrebné klásť dôraz na plánovanie trás, aby nedošlo k vzájomnému blokovaniu jednotlivých zariadení.
Druhou možnosťou je vyššia verzia, kde zariadenia medzi sebou dokážu komunikovať, správajú sa ako vodiči na ceste a vedia si „dať prednosť v jazde“. Implementácia AGV je efektívna za predpokladu, že dráhy sú dlhé – vodič CXT by strávil veľa neefektívneho času jazdením po hale a operatíva je stabilná, čiže nedochádza k častým zmenám miest spotreby na výrobnej linke. Ak je supermarket blízko výrobnej linky, zriedkavo, ale používa sa aj manuálne natlačenie sekvenčného vozíka na miesto spotreby na linke.
Do akej miery sa snažíte využívať ekologické dopravné prostriedky?
Sú to štandardné Li-Ion technológie v manipulačnej technike, ktorú sa nám podarilo integrovať do väčšiny našich prevádzok. Pri manipulačnej technike a lítiovo-iónových batériách je to ich efektívnosť, rýchle nabíjanie, dlhá životnosť a bezúdržbovosť. Efektívnosť je spojená s úsporou nákladov na energie, kde efektívnejšie nabíjanie a nižšia spotreba energie na nabitie batérie znižujú tieto náklady. Li-Ion batérie vďaka rýchlonabíjaniu a príležitostnému dobíjaniu, napríklad počas pracovných prestávok, alebo technologických prestojov, umožňujú nepretržitú disponibilitu zariadení. Na rozdiel od olovených batérií nevyžadujú špeciálnu nabíjaciu miestnosť, keďže pri nabíjaní nedochádza k úniku nebezpečných plynov.
Čo hrá dôležitú rolu pri preprave komponentov na výrobné linky z vášho uhľa pohľadu?
Jednoznačne spoľahlivosť. Výrobná linka musí bežať, aby sa zabránilo stratám, čo je nemožné bez spoľahlivej a bezchybnej dodávky dielov. Pre každé automatizované riešenie musí existovať núdzová stratégia pre prípad technologickej poruchy.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky