Členovia Klubu logistických manažérov hovorili aj o raste cien energií
Hoci tretia vlna pandémie opäť silnie, logistickí profesionáli nemajú obavy z toho, že by výrazným spôsobom zasiahla svet logistiky či developmentu. Ba čo viac, oproti minulosti väčšina firiem nezaznamenala výrazný pokles tržieb. Avšak čoraz väčšie problémy spôsobuje neustály rast cien energií vrátane elektriny a plynu, ako aj pohonných látok či stavebných materiálov. Ako aktuálnu situáciu vnímajú členovia prestížneho slovenského Klubu logistických manažérov, tak aj o tom bola diskusia na ich októbrovom stretnutí v Bratislave.
Osobné stretnutia privítali všetci manažéri. Podobne sú podľa nich dôležité aj kongresy či výstavy, lebo im pomáhajú získať prehľad, čo sa v logistickej brandži deje, aké sú aktuálne témy, ktorými sa zaoberajú logistickí manažéri z KLM.
„Dôležitou súčasťou konferencií je aj networking. Aj na základe rozhovorov a stretnutí počas konferencií sa nám darí získavať spätnú väzbu a prispôsobovať ponuku našich produktov a služieb požiadavkám našich zákazníkov,“ podotýka Martin Urban, generálny riaditeľ spoločnosti Jungheinrich.
Aj podľa Antona Jasenoveca, commercial managera Slovakia FM Logistic, je dobré navnímať nové trendy a vývoj v oblasti logistiky napríklad na kongresoch. „Preto ja osobne prezentujem pozitívny názor na túto formu prezentácie a pokiaľ to bude možné, rád sa takýchto eventov budem zúčastňovať.“
Vysoký dopyt
Ivan Pastier, senior business development manager v CTP Invest SK tvrdí, že dopyt na moderné logistické priestory nebol nikdy taký vysoký ako je tomu dnes. Je to spôsobené takzvanou Global supply chain disruption, ktorá bola spôsobená pandémiou. „Tá odhalila, ako subtilné boli materiálové toky, ktoré sa potrhali, spoločnosti sa nedostávajú k vstupným materiálom, musia zastavovať výrobu a toto spomaľuje obnovu ekonomického rastu,“ hovorí Ivan Pastier, podľa ktorého toto vytvára spomínaný tlak na nové logistické priestory, ale na druhej strane sú limitovaní viacerými faktormi.
„Slovensko je asi svetovým rekordérom, čo sa týka dĺžky času na získanie stavebného povolenia. A keď sa vám ho podarí získať, bojujete s vyššími cenami na výstavbu a výpadkami stavebných materiálov z tých istých dôvodov ako som spomínal pred chvíľou. Našťastie máme špekulatívne povolenú väčšinu našich lokalít a stavebné kapacity objednávame aj na niekoľko rokov dopredu. Jednoznačne žijeme vzrušujúce obdobie.“
Lepšia finančná disciplína
Na margo súčasnej situácie Alexander Alstock, commercial director Slovakia / Business Development spoločnosti STOW SR, podotkol, že fungujú viac-menej rovnako. Tento rok bude na úrovni roka 2019. „Čiže zhodnotil by som to tak, že počas korony v roku 2020 nám v určitej miere poklesol biznis, tak ako mnohým, ale tento rok sme naspäť,“ podotkol s tým, že keďže sú výrobcom regálových systémov, najviac ich ovplyvňujú ceny ocele, ktoré od začiatku 2021 kontinuálne stúpajú. „Zvýšenie cien sme žiaľ nútení premietnuť do našich predajných cien.“
V čom sa zlepšila situácia spoločnosti Tirex? Podľa jej konateľa Tomáša Suhanyiho v tom, že je lacnejšie financovanie a je lepšia finančná disciplína. Na strane druhej negatívami sú volatilný trh, stúpajúce náklady a nedostatok personálu. „Stúpajú náklady o 10 až 15 %, ale ešte sa nepodarilo všade to premietnuť do cien.“
Turbulentné obdobie
Ako poznamenáva Richard Lamper, konateľ ČSAD Invest Logistics, v momentálnej dobe je dôležité situáciu vo firme stabilizovať, pretože ako v každom odvetvi, aj oni i ich klienti zažívajú turbulentné obdobie, ktoré sa nedá nijak racionálne uchopiť a ani analyzovať.
„Všetko sa vykryštalizuje v najbližšej budúcnosti. Naši klienti majú našťastie stále dosť práce a tým pádom potrebujú naďalej aj naše služby. Situácia sa v podstate nezlepšila, ale ani nezhoršila. Jedine, čo sa zhoršilo, je neschopnosť plánovať, neistota a obavy z budúcnosti na všetkých stranách. Zvyšovanie cien energii a komodít stále vyhodnocujeme a sledujeme trh, aby sme vedeli včas zareagovať.“
Razantnejšie rozhodnutia
„V posledných 13-tich rokoch prakticky neprežívame dlhodobejšiu stabilitu v podnikaní a posledné obdobie najmä v súvislosti s pandemickou situáciou to len zvýrazňuje. COVID-19 a s ním spojené opatrenia nás donútili k zásadným a razantnejším rozhodnutiam, na ktoré by sme si možno v štandardnejších časoch netrúfli. Toto paradoxne mnohým podnikom pomohlo, ale je veľmi veľa tých, čo sa naozaj trápia. Bohužiaľ, neustále ´dotláčanie´ peňazí a manipulovanie s úrokovými sadzbami sa v konečnom dôsledku prejavilo v materiálovej kríze, ktorá nás všetkých plne postihla a dotýka sa prakticky všetkých produktov, energií a teda i nás občanov tohto štátu ako takých,“ hovorí Pavol Jančovič, CEO Topnad.
Topnad podniká podľa Jančoviča vo viacerých oblastiach, ale bohužiaľ kvalitatívny rozmer “diverzifikácie” v naozaj zložitých časoch, ktoré zažívame, je skôr ojedinelý.
„Možno v online businesse prináša rozvoj spojený s budovaním, zariaďovaním a prevádzkovaním logistických priestorov a aktivít, na druhej strane nedostatok kvalitnej pracovnej sily, vodičov, vysoké ceny nafty i ostatných materiálových vstupov vrátane absencie čipov a podobne je limitujúcim faktorom dopravy, stavebníctva, výroby automobilov,“ konštatuje a dodáva: „Trpíme absolútnym nedostatkom vodičov, vysokými cenami nafty a už aj AdBlue v doprave i v logistike.“
Rozvoj logistiky
Ako podotýka generálny riaditeľ Toyota Material Handling Ľuboš Imre, investície a rozvoj priemyslu a celkovo spotreby na Slovensku prispeli k rozvoju logistiky, ako aj k rozvoju jeho spoločnosti, ktorá je jednou z jej kľúčových dodávateľov.
„Tento nárast nám umožnil budovanie ďalšej kapacity pre zabezpečenie kvalitných služieb a rozvoj ponuky automatizácie, ktoré sú nevyhnutné pre zabezpečenie súčasných potrieb logistických reťazcov. Situácia sa však zhoršila pre každého, a to znížením dostupnosti technicky vzdelaných kádrov na pracovnom trhu. To pre nás ako spoločnosť zameranú na technické produkty nie je dobrá správa.“
Akým spôsobom ovplyvňuje fungovanie jeho spoločnosti napríklad súčasný nárast cien energií? Ako priznáva, zatiaľ sa iba pripravujú na prípadný dopad aktuálneho nárastu cien energií, avšak výpadky dodávateľských reťazcov už začali ovplyvňovať výrobné kapacity dodávateľov pre logistiku a následne dĺžku dodávok niektorých produktov na trhu.
Záujem o automatické sklady
„Koronakríza zvýšila záujem o automatické sklady, bezobslužné vozíky a taktiež narástol predaj zariadení manipulačnej techniky cez internet. Automatické sklady umožňujú optimalizovať priestor, šetriť prevádzkové náklady a eliminovať hrozbu výpadku personálu,“ vysvetľuje Martin Urban, generálny riaditeľ spoločnosti Jungheinrich, podľa ktorého aktuálnu situáciu ovplyvňuje aj v jeho brandži nedostatok čipov. To spôsobuje predlžovanie dodacích lehôt. Na druhej strane sa zvýšil dopyt po repasovaných vozíkoch.
„Stúpajú vstupné náklady, ceny surovín, materiálov aj dopravy, čo spôsobuje rast cien našich produktov. Výrazne sa to prejavuje najmä v oblasti regálových systémov, kde sa ceny ocele medziročne zvýšili takmer o 100 %,“ dodáva Martin Urban.
Nárast ceny energií
Vplyvom pandemickej situácie došlo k markantným zmenám a implementácii nových nariadení a bezpečnostno-pracovných opatrení. Tento krok hodnotí Anton Jasenovec, commercial manager Slovakia FM Logistic, ako nevyhnutný. Na jednej strane veľmi pozitívny čo sa týka zvýšenia disciplíny zamestnancov na pracovisku. Na strane druhej sú to ďalšie aktivity, ktoré zamestnanci musia realizovať a teda úkony navyše oproti zaužívaným štandardom, ktoré už boli tzv. rutinou.
Nárast cien energií je veľmi detailne vnímaný spoločnosťou FM Logistic, a samozrejme, aj jej zákazníkmi. „Preto je nevyhnutné pretaviť nárast cien energií a PHM do cien, ktoré v konečnom dôsledku zaplatí koncový užívateľ. V súčasnej dobe je úlohou hlavne obchodného úseku odkomunikovať so zákazníkmi úpravu cenovej úrovne a detailne argumentovať. Zvýšená miera aktivít a vyjednávaní vnímam aj na oddelení nákupu, keďže je v našej snahe čo najviac zmierniť dopad navýšenia cien základných vstupných komodít smerom ku klientom.“