Kongres OBALKO 9 reštartoval život obalovej komunity
Po dlhom pandemickom období bez kongresov naživo sa opäť stretla obalová komunita. Príležitosťou k tomu bol kongres OBALKO 9, ktorý sa uskutočnil v dňoch 14. a 15. októbra v Aquapalace Hotelu Prague.
Celkovo 420 účastníkov diskutovalo o aktuálnych problémoch a výzvach spojených s obalovým priemyslom. Hlavné motto kongresu znel Tri dimenzie obalu. „Je niekoľko dôležitých funkcií obalu, ale vybrali sme tri, ktoré v súčasnosti mnoho firiem považuje za úplne kľúčové – ochrana, marketing a cirkularita. V podstate vo všetkých prednáškach alebo panelových diskusiách boli tieto tri dimenzie obalu prítomné,“ hovorí Jeffrey Osterroth, generálny riaditeľ usporiadateľskej spoločnosti Atoz Group.
3D pojatie bolo umocnené trojdimenzionálnou grafikou, všadeprítomnými 3D okuliarmi alebo simulátory virtuálnej reality vo večernej časti programu. Súčasťou kongresových dní boli Ceremónie Obal roku, Obalový Business Mixer a Balenie v akcii.
Deň vo víre obalov
Hlavný konferenčný program odštartoval Ladislav Špaček. Majster etikety sa tentokrát zameral na iné etikety, ako sú obaloví profesionáli zvyknutí, totiž náš osobný obal. Veľmi presvedčivo a zároveň vtipne predostrel fakty o tom, ako nás ľudia vnímajú pri osobnom rokovaní, ako môžeme budovať vzťahy typu win-win a prečo strácame klientov. Mnoho je spojené s našou schopnosťou kultivovaného spoločenského vystupovania.
Nasledovala prezentácia, ktorá bola takpovediac zásahom na komoru. Popredný obalový odborník a niekdajší predseda nemeckého obalového inštitútu Thomas Reiner sa pustil do kľúčovej témy súčasnosti – udržateľnosti. Obalový priemysel čelí obrovským výzvam, ktoré súvisia s ekologickou udržateľnosťou. Na príklade konkrétnych firiem Thomas Reiner ukázal, že niektorí sú pri prechode na udržateľnejšie obaly veľmi ďaleko, ale niektoré firmy stoja len na začiatku. Nutnosť značných zmien v nasledujúcich rokoch bude celý priemysel tlačiť k veľkým investíciám a inováciám. Prednášajúci však pripomenul, že stále existuje veľké množstvo nevyriešených problémov – technických, technologických, legislatívnych, spoločenských i ekonomických. Rovnako tak nemožno stratiť zo zreteľa nutnú balanciu všetkých funkcií obalu.
V panelovej diskusii nazvanej Tri dimenzie obalu zdieľali informácie a svoje názory Petr Chvojka (Rohlik Group), Jannis Samaras (Kofola ČeskoSlovensko), Martin Jahoda (Emco), Pavla Cihlářová (GS1 Slovakia), Ivo Benda (Greiner Packaging Slušovice) a Martin Hejl (Thimm pack’n’display). Jadrom diskusie bola debata o vyváženosti rôznych funkcií obalov. Diskutujúci sa zhodli na tom, že napriek potrebe veľkých zmien na obalovom trhu nemožno rezignovať na to, prečo tu obaly vlastne sú. Majú predovšetkým chrániť a zaistiť bezpečný transport. Zástupcovia jednotlivých spoločností tiež uviedli konkrétne príklady svojich obalových inovácií.
Po uplynutí dopoludňajšieho programu bola aj tento rok zaradená networkingová platforma BizPack. Uskutočnilo sa niekoľko desiatok vopred pripravených stretnutí medzi potenciálnymi obchodnými partnermi. Sú koncipované ako krátke, približne desaťminútové stretnutia, počas ktorých si môžu obe strany oznámiť základné informácie a spoznať, či má zmysel nadviazať hlbšie obchodné rokovania.
Popoludní si účastníci mohli vybrať, ktorá téma je im bližšia. Technológie a transport, alebo marketing a design – podľa toho potom volili účasť na jednom z dvoch takto nazvaných workshopov. Technologická sekcia zahŕňala príspevky z oblasti digitálnej výroby etikiet (Jaroslav Vidra, Litograf; Peter Lauko, Tomáš Kugler, obaja Konica Minolta), blockchainu (Peter Čermák, Blockchain Connect | Slovak Alliance) alebo automatizované prípravy tlačových dát (Dana Kilárska, Purgina; M & P). Záver workshopu patril panelovej diskusii o paletovom trhu, kedy debatovali Pavel Pánek (Budějovický Budvar), Tomáš Körner (Geis CZ) a Milan Kovařík (Zemský výbor Epal pre ČR a SR).
Marketingová sekcia zahŕňala niekoľko tematicky pestrých príspevkov na tému terajšej obalovej revolúcie v FMCG (Gabriela Kobesová, Danone), vývoja POS/POP materiálov po covidovej kríze (Peter Šimek, Andrea Vozníková, obaja POPAI), digitálne tlačové a výsekové technológie (Martin Muzikář, Thimm pack’n’display; Radi Uzunov, Jan Becher Pernod Ricard), connected packagingu (Jenny Stanley, Appetite Creative) alebo greenwashingu (Petra Koudelková, FSV UK).
Udržateľnosť vyzýva k diskusii
Megatrendom súčasnosti je udržateľnosť, a preto sa na túto problematiku zamerala spoločná popoludňajšia časť kongresu. Odštartovala ju diskusia nazvaná Svet sa mení a obaly s ním, ktoré sa zúčastnili zástupcovia firiem, ktoré sú na trhu dlhé desiatky rokov. V debate, ktorú riadil Petr Šikýř (Eko-kom), prezentovali svoje názory na minulý vývoj obalového trhu a súčasné a budúce výzvy Jiří N. Salamánek (efko cz), Peter Kopáček (Danone) a Pavel Hampejs (Unilever).
V nasledujúcej prípadovej štúdii sa účastníci oboznámili s výsledkami testu papierových fliaš v reálnych podmienkach. Obalovú inováciu pre rastlinné nápoje AdeZ od spoločnosti Coca-Cola Company prezentoval Szilárd Vargyas (Kifli.hu, súčasť skupiny Rohlik Group). Nasledujúce vystúpenie patrilo aj nápojom a papieru. Na programe však bolo pivo a inovatívny skupinový obal pre multipacky pivných plechoviek. Riešenie predstavili Michal Matys (Pivovar Svijany), Jiří Andrš (Pivovar Clock) a Jan Kaprhál (Smurfit Kappa).
Pozornosť medzi priaznivcami i odporcami zálohovania PET fliaš a plechoviek bezpochyby vzbudila Lucia Morvai, zástupkyňa Správcu zálohového systému. Na Slovensku sa rozhodli pripojiť k približne desiatke európskych krajín a zavádzajú zálohovací systém, ktorý je vo svojich cieľoch, recyklačných aj osvetových, veľmi ambiciózny a ktorý štartuje už v januári 2022. Systém sa pochopiteľne dotkne mnohých spoločností, ktoré pôsobia v Česku aj na Slovensku. Jedno z nich je Kofola ČeskoSlovensko a práve „náčelník“ tejto nápojárskej skupiny Jannis Samaras nadviazal s príspevkom Udržateľnosť je o hľadaní ciest. Naznačil prístup Kofoly k udržateľnosti, prezentoval výsledky LCA spojené s obalovým portfóliom Kofoly a načrtol (po)kroky firmy na poli udržateľnosti (využitie rPETu, široké nasadenie vratných obalov, projekt Cirkulka a ďalšie).
Ceremónie i neformálny 3D večierok
Záver prvého kongresového dňa patril dvom spoločenským udalostiam. Najskôr sa uskutočnila Ceremónia Obal roku, ktorá predstavuje slávnostné odovzdanie cien tejto jedinej certifikovanej obalovej súťaže v Česku. Organizuje ju obalový inštitút Syba a výsledky súťaže boli prezentované napr. v časopise Svět balení 112/2021. Počas približne hodinovej ceremónie si trofeje a diplomy prevzali desiatky dizajnérov, konštruktérov a majiteľov inovatívnych firiem. Po dôstojnej ceremónii nadviazal už uvoľnený večierok Obalového Business Mixeru. Za ľúbivých ak tancu nabádajúcich melódií živé kapely ochutnávali účastníci kulinárske špeciality, vína či koktaily a neformálne debatovali s existujúcimi alebo novými obchodnými partnermi. V duchu tohtoročného „3D kongresu“ bolo možné tiež vyskúšať svet vo virtuálnej realite.
OBALKO je nielen odborný program, ale aj prax vo firmách. Druhý deň sa preto záujemcovia vydali do Všetat, aby si prezreli digitálnu továreň nielen na výrobu lepenky. Niekoľko desiatok účastníkov mohlo nahliadnuť do zákulisia výroby a získať detailné informácie o tom, ako funguje závod spoločnosti Thimm pack’n’display. Predstavená bola napríklad nová platforma pos4you. Celú továreň charakterizuje vysoký stupeň automatizácie, robotizácie a digitalizácie. Návštevníci si tiež „siahli“ na nový zvlňovací stroj aj zariadenie na spracovanie vlnitej lepenky s digitálnym laserovým výsekom.
V rámci Balenia v akcii sa účastníci vydali aj do závodu Canpack Czech v Striebre pri Tachove. Nová továreň za 100 miliónov eur je schopná produkovať až miliardu kusov nápojových plechoviek ročne. V závode sa účastníci zoznámili s celým procesom výroby nápojovej plechovky od návozu hliníkových zvitkov, cez vyrazenie základu plechovky, vytvarovanie jej tela, začistenie, vnútorné lakovanie, vonkajšiu dekoráciu, kontrolu až po paletizáciu a zaskladnenie. Po návšteve plechovkárne v Stříbře nasledovala prehliadka Plzeňského Prazdroja, najväčšieho zákazníka spoločnosti Canpack Czech.