Tomáš Brada: Logistický sektor čelil v uplynulom období extrémnym osciláciám
„Automatizácia, digitalizácia a robotizácia sú dnes nevyhnutnosťou, bez ktorých sa dobrá logistická firma nezaobíde. Na druhú stranu tovar nie je hologram a logistika bola, je a vždy bude o preprave zásielky z jedného miesta na iné, takže kvalitná ľudská práce je stále ešte veľkou časťou nášho biznisu,“ hovorí Tomáš Brada, manažér komunikácie a marketingu spoločnosti Gefco pre Českú republiku, Slovensko a Maďarsko.
Ako vnímate súčasnú ekonomickú situáciu a vývoj na trhu?
Logistický sektor čelil v uplynulom období extrémnym osciláciám. Po útlme vždy v chvíli uvoľnenia opatrení nasledoval extrémne vysoký dopyt narážajúci na limity aktuálne obmedzených prepravných kapacít. Vysoký dopyt samozrejme mal vplyv na vývoj cien, čo sa najmarkantnejšie premietlo do námornej transkontinentálnej dopravy. To všetko už má a ešte i bude mať dopad na ceny tovaru v rôznych segmentoch pre koncového zákazníka.
Spomalila vaše plány pandémia? Nemáte obavy z tretej vlny?
Na začiatku pandémie došlo doslova k zastaveniu časti logistických tokov. Nasledovala ale vlna vysokého dopytu, ktorou sa klienti snažili dohoniť predchádzajúce obdobie. Skokovo narástol dopyt po urgentných prepravách. V logistike sme zvyknutí reagovať operatívne, v uplynulých mesiacoch sme sa ale naučili reagovať ešte rýchlejšie a byť ešte flexibilnejší. Obavy z ďalších vĺn nemáme, sme pripravení im čeliť a v prípade problému v určitých regiónoch hľadať alternatívne riešenia. Sme toho sme schopní okrem iného i vďaka celosvetovej prítomnosti Skupiny Gefco.
Ako vnímate napredovanie firiem vďaka automatizácii?
Automatizácia niektorých procesov je dnes už takmer samozrejmosťou, resp. nevyhnutnosťou, aby bola firma konkurencieschopná.
Spomenuli by ste inováciu, ktorá pomohla k rýchlejšiemu rastu a k posilneniu na trhu?
Spomeňme napríklad našu fygitálnu platformu Moveecar, spojujúcu či už fyzické, tak i digitálne služby, na Slovensku predovšetkým v segmente predaja online objednaných ojazdených vozidiel. Klienti z radov lízingových spoločností, požičovní áut, carsharingových spoločností ponúkajú prostredníctvom Moveecar koncovým klientom širokú škálu služieb s vysokou pridanou hodnotou. Tí si môžu online objednať vozidlo, prehliadnuť si na diaľku jeho interiér i exteriér, nastaviť si rozsah kontroly, údržby, oprav a čistenia pred doručením, zadajú, kedy a kam chcú auto doručiť a zostáva len odovzdanie na zadanej adrese. Gefco takto dodáva jednotlivé vozidlá, ale i celé flotily na jedno alebo viac určených miest a služby sú od spustenia platformy klientmi vysoko hodnotené.
Prečo je v súčasnosti dôležitá automatizácia, digitalizácia a robotizácia?
Sú dnes nevyhnutnosťou, bez ktorej sa dobrá logistická firma nezaobíde. Na druhú stranu tovar nie je hologram a logistika bola, je a vždy bude o preprave zásielky z jedného miesta na iné, takže kvalitná ľudská práce je stále ešte veľkou časťou nášho biznisu.
Ako vidíte ďalší vývoj vašej spoločnosti v tomto roku?
Naša stratégia je dlhodobá, v posledných rokoch sme úspešne diverzifikovali klientske portfólio a týmto smerom chceme postupovať i naďalej. Samozrejme i my, rovnako ako naši klienti chceme ísť cestou dlhodobej udržateľnosti. Testujeme alternatívne pohony, aby sme znižovali uhlíkovú stopu nášho podnikania, ponúkame prepravy vo vratných obaloch, aby sme minimalizovali používanie jednorazových a vznik veľkého množstva odpadu. To sú ale len dve zmienky z celého radu našich aktivít v tomto smere.
Čo je najtrendovejšie v oblasti, ktorej sa venujete?
Práve udržateľnosť a zelená logistika sú dnes veľkou témou. Zhruba 150 zákazníkom poskytujeme pravidelne reporty emisií CO2, ktoré potom využívajú pro vlastné správy o tom, ako svojím podnikaním ovplyvňujú životné prostredie. Získali sme i zlaté ocenenie EcoVadis. Hodnotenie prebieha podľa kritérií CSR, teda s ohľadom na ekológiu, etiku a porovnáva sa to s výsledkami firmy. Ide skutočne o veľmi významné ocenenie našej snahy o udržateľný rozvoj. A je viditeľné, že téma udržateľnosti a zeleného podnikania je veľmi blízka mladej generácii. Mladí ľudia majú o ekológiu záujem a sú hrdí na to, že môžu pracovať v spoločnosti, ktorá k životnému prostrediu pristupuje ohľaduplne.
Aký má vlastne význam logistika?
Je nezastupiteľná. Pokiaľ to uvedieme na príklade transkontinentálnych tokov medzi Európou a Áziou, zodpovie to sama história. Tovar po Hodvábnej ceste putuje už tisíce rokov. Áno, za ten čas sa zmenil tovar i spôsob dopravy, podstata je ale rovnaká.
Čo si myslíte o logistickej knihe zoznamov a kontaktov SLBOOK? Ako vnímate túto publikáciu? Do akej miery môže pomôcť firmám v oblasti logistiky?
Ide o prehľadný ucelený zoznam profesionálov v odbore. Ako pomáha, by mali skôr hodnotiť zástupcovia cieľovej skupiny ako my.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky