Železnice majú výrazný údržbový aj investičný dlh
Až 35% tratí v sieti Železníc Slovenskej republiky je v nevyhovujúcom stave, investície do nových sú utlmené už roky. Výsledkom je postupná degradácia železničnej infraštruktúry. Ministerstvo dopravy a výstavby SR má záujem túto situáciu riešiť a verí, že štát začne viac investovať do železníc.
203 prechodných traťových obmedzení rýchlosti v celkovej dĺžke 97 672 metrov. Také sú aktuálne údaje Železníc Slovenskej republiky, ktoré ilustrujú stav našej infraštruktúry. „Už ani tie koľaje neudržiavame tak, ako by sme mali a tým pádom degradujú rýchlejšie. Verím, že sa nemusí stať nešťastie, aby sme sa zmobilizovali,“ povedal v pravidelnom livestreame na Facebooku minister dopravy Andrej Doležal.
Ako uviedol generálny riaditeľ ŽSR, Miloslav Havrila „kým v Českej republike je nízke plnenie grafikonu zapríčinené veľkým rozsahom výluk v dôsledku investičnej a opravnej činnosti a ďalšieho výrazného dofinancovania Správy dráhy v tomto roku, na Slovensku je to z dôvodu veľkého rozsahu dopravných obmedzení a počtu porúch zariadení infraštruktúry.“
ŽSR podľa ich riaditeľa vždy postupujú v zmysle predpisových ustanovení tak, aby nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti železničnej prevádzky. Nedostatočné finančné zdroje, nielen na prostú reprodukciu a plánovanú údržbu, ale v súčasnosti už aj na odstraňovanie závad a porúch na jednotlivých zariadeniach železničnej infraštruktúry, však podľa Havrilu smerujú k výraznému nárastu počtu a dĺžky prevádzkových obmedzení traťovej rýchlosti (POTR) a tým aj k podstatnému ovplyvneniu plynulosti železničnej dopravy.
„To sa prejavuje aj najnižším plnením grafikonu vlakovej dopravy za posledné roky. Neprijatím systémových opatrení a nestanovením investičných priorít sa rozsah prevádzkových obmedzení bude aj naďalej zvyšovať, čo prispeje k možnosti vylúčenia zariadení aj hlavných koľají z prevádzky,“ dodáva Miroslav Havrila.
Problémom železníc však nie je len údržbový dlh, ale aj investičný. Ten sa podľa ministra hromadí už približne 30 rokov. Investície sa totiž utlmovali už koncom socializmu. „Nie je možné, aby sme za rok a pol, ktoré tu sme, vyriešili investičný dlh. 30 rokov to ide smerom dole. Ja by som bol rád, keby práve naša vláda bola tá, kto tento trend dokáže zvrátiť, aby sme začali ukrajovať z toho investičného dlhu,“ povedal Doležal.
Ministerstvo aktuálne pracuje na zozname priorít v železničnej infraštruktúre. Práve jasný plán, ako železnice postaviť na nohy je totiž kľúčový pri rokovaniach s Ministerstvo financií SR a Útvarom hodnoty za peniaze o množstve prostriedkov, ktoré do tohto sektora uvoľnia.
„Je to o tom, koľko do tej infraštruktúry dostaneme. Teším sa, že je tu plán obnovy, z ktorého pôjde 518 miliónov, teším sa na budúce štrukturálne fondy, tam budú stovky miliónov. Verím, že aj štát, začne do železníc viac investovať, aby situáciu zvrátil. Bude trvať 15-20 rokov, kým by sme mohli investičný dlh dobehnúť, ale chcem z neho začať ukrajovať,“ uzavrel Andrej Doležal.