Na kafe s… Michalom Leštákom, konateľom firmy Rainbow Logistics
Pandémia koronavírusu oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé firmy ledva zvládli pandémiu. Dnes je síce situácia lepšia, ale už je tu tretia vlna. Podniky však musia myslieť na automatizáciu, digitalizáciu, aby logistické procesy boli efektívnejšie. Ako je na tom spoločnosť Rainbow Logistics, tak aj o tom sme sa rozprávali pri káve s konateľom firmy Michalom Leštákom.
Ako vnímate súčasnú ekonomickú situáciu a vývoj na trhu?
Určite záleží aj od segmentu a čo sa týka logistiky a dopravy, je to naozaj rôzne, pretože je to ovplyvnené dopytom po tovare, cenou tovaru, krajinou, z ktorej sa vyváža, či do ktorej sa dováža. Niekde nie je cítiť až také veľké zmeny, niekde práve naopak sú zmeny extrémne. Tiež sa ťažko odhadujú nasledujúce obdobia, roky dozadu sme vedeli čo nás čaká v každej ročnej etape. Teraz nevieme čo bude nasledujúci týždeň. Je to veľmi nestabilné. Keď sa však bavíme o logistických nehnuteľnostiach, tam to vidíme oveľa pozitívnejšie. Na strednom Slovensku je dopyt, či už po halách alebo kanceláriách. Určite sú ľudia opatrnejší, ale prosperujúce firmy sa chcú posúvať do väčších a hlavne modernejších priestorov.
Do akej miery vás zasiahla celkovo pandémia koronavírusu? Spomalila vaše plány?
V prvom rade cítime vplyv čo sa týka cien stavebných materiálov, kde nastala skutočná zmena. S projektom sme začali pred koronavírusom a samozrejme odhadovaná cena výstavby sa zmenila. Spomalenie sme pocítili pri riešení povolení a administratívnych úkonoch.
Priblížili by ste vaše plány v tomto či v ďalšom roku?
Všetky plány a energia sú smerované na náš logistický park v Banskej Bystrici. Projekt sa finalizuje, dolaďujú posledné detaily a veríme, že onedlho začne výstavba.
Ako vnímate napredovanie firiem vrátane aj vašej vďaka automatizácii?
Všetko, čo môže uľahčiť a zrýchliť proces a prácu, je v tejto dobe nevyhnutné. Každý, kto chce byť konkurencieschopný, musí ísť s dobou. Vidíme ako firmy inovujú systémy a posúvajú sa v digitalizácii a automatizácii.
Ako vidíte ďalší vývoj vašej spoločnosti v tomto roku?
To všetko záleží aj od celkovej situácie, stabilite trhu a našich klientov. Sme stále v pohybe, rozrastáme sa, naša klientela sa rozrastá a stále hľadáme riešenia – to, čo už prestalo fungovať, nahradzujeme niečím novým, inovatívnym. Zameriavame sa na to, po čom je väčší dopyt. Kto chce prežiť, musí hľadať spôsoby. Uvidíme, čo nám prinesú nasledujúce týždne.
Čo je podľa vás najtrendovejšie v oblasti, ktorej sa venujete?
Obratnosť. Hľadanie riešení v nových situáciách, ktoré vznikajú počas koronavírusu. Veľa vecí už nemôže a nefunguje ako doteraz a človek sa potrebuje posunúť. Ak sa však bavíme o trhu s logistickými nehnuteľnosťami, tam vidím ako veľký trend – ekológiu a „zelené“ riešenia. Aj my sa snažíme do nášho projektu priniesť čo najviac takýchto podnetov. Taktiež už spomínaná automatizácia je v tejto dobe veľkým trendom, ktorý posúva mnohé firmy vpred.
Aký má vlastne význam logistika v dnešnej dobe?
Obrovský. Nielen v tejto dobe je logistika nesmierne dôležitá. Je pravda, že korona situácia ešte podčiarkla dôležitosť logistiky, ale vždy to bolo „nezastaviteľné“ odvetvie, bez ktorého by sme sa nezaobišli. Možno teraz si veľa ľudí uvedomilo, akou neoddeliteľnou súčasťou našich životov je logistika. Veľký význam má digitalizácia/automatizácia logistiky v e-commerce.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky