SLBOOK: Pandémia nezlomila leteckú nákladnú dopravu
Ako je z unikátnej knihy logistických zoznamov a kontaktov SLBOOK zrejmé, posledné roky sa neniesli aj v oblasti leteckej nákladnej dopravy v znamení nárastu záujmu o prepravu tovaru pomocou lietadiel. Tento segment do určitej miery posilnila paradoxne pandémia, ktorá vyvolala väčší záujem napríklad o prevoz zdravotníckeho tovaru. Frekventované boli najmä lety z Európy do Ázie či do USA.
Nárast obratu
Medzinárodný poskytovateľ prepravných a info-logistických služieb na Slovensku cargo-partner dosiahol medziročný nárast obratu o takmer 17 % a rok 2020 uzavrel s rekordným obratom vo výške 58,9 miliónov eur. Napriek koronakríze pokračuje cargo-partner v nastavenom trende rastu z predošlých rokov. Aj počas náročného obdobia na trhu vyšla spoločnosť na Slovensku z minulého roku úspešne.
Most medzi Čínou a Európou
Rok 2020 priniesol rad nových výziev pre globálnu ekonomiku a najmä pre odvetvie logistiky. Leteckú prepravu zasiahol výpadok leteckých liniek a zároveň enormne stúpal dopyt po ochranných pomôckach, ktoré bolo potrebné v rekordne krátkom čase doviesť z Číny do Európy, čo malo za následok nedostatok prepravných kapacít.
“V roku 2020 sme letecké zásielky do značnej miery prepravovali prostredníctvom leteckého mosta medzi Čínou a Európu vytvoreného z charterových lietadiel a tento servis naďalej prevádzkujeme ako pravidelné linky na týždennej báze, prípadne častejšie. Vďaka týmto charterom a na mieru šitým EMERGENCY riešeniam sme boli schopní prepraviť takmer totožný objem tovaru ako v rokom 2019.” uviedol Tibor Majzún, Managing Director cargo-partner na Slovensku s tým, že núdzové riešenia využívajú nielen klienti z oblasti zdravotníctva a farmácie, ale aj automobilového priemyslu. Door-to-door preprava zo severovýchodnej Číny na Slovensko trvala necelé 4 dni.
Lety z Bratislavy
V roku 2020 zaznamenalo Letisko Bratislava druhý najlepší výsledok v objeme vybaveného leteckého nákladu. Spolu vybavilo 24 739 ton carga, čo predstavuje nárast o 21 % oproti predchádzajúcemu objemu carga. Za doteraz najsilnejším rokom 2017 zaostal výsledok len o 1 500 ton. Pandémia najviac zasiahla medzinárodné pravidelné a charterové lety, ich počet poklesol približne o 70 %. Menej sa kríza v letectve prejavila na obchodných či súkromných letoch, čiže letoch všeobecného letectva, ktoré zaznamenali pokles o 25 %. Naopak, počet nákladných letov medziročne narástol až o 30 percent.
Air & Sea Logistics
Menší prepad však v uplynulých rokoch zaznamenala spoločnosť Dachser. Obchodná oblasť Air & Sea Logistics zaznamenala v roku 2019 pokles tržieb o 4,1 percento z 1,19 na 1,14 miliárd euro, počet zásielok sa znížil o 5,6 percent. „V leteckých a námorných prepravách pociťujeme dôsledky obchodnej klímy, ktorá je veľmi nestála a výrazne ovplyvnená prerušeniami svetového obchodu. V našej nákladnej leteckej doprave sa prejavil najmä slabý dopyt po prepravách zo segmentu automotive v Nemecku.“
Minulý rok Dachser urobil kroky na zabezpečenie budúcnosti tejto obchodnej oblasti. To zahŕňa rozšírenie zákazníckeho portfólia o segmenty Life Sciences / Pharma a tiež Fashion & Sports, rovnako ako rozšírenie služieb železničných prepráv po Novej hodvábnej ceste. Letecká a námorná preprava, najmä v oblasti LCL (námorná zberná služba), boli ešte viac prepojené s európskou sieťou pozemných prepráv. Dokončená bola implementácia vlastného informačného systému pre manažment prepráv s názvom Othello.
„Do polovice roka 2020 budeme 99 percent všetkých zásielok realizovať s našim vlastným informačným systémom pre management prepráv. Zvýšenie efektivity a produktivity, ktorú tým dosiahneme, nám umožní vytvárať pre našich zákazníkov ďalšiu pridanú hodnotu,“ konštatoval Bernhard Simon, CEO spoločnosti Dachser.
Situácia podľa SLBOOK
Aká bola situácia na trhu podľa aktuálnej knihy SLBOOK na základe počtu celosvetovo vlastnených lietadiel v roku 2019? Na prvom mieste sa umiestnila firma Inspekta Slovakia s počtom lietadiel 702. Podiel z objemu nákladnej leteckej dopravy v prípade exportu a importu bol 40% : 60%. Spoločnosť má 11 triediacich stredísk vo svete a obsluhovala v 220 krajinách. Na druhom mieste skončila spoločnosť TNT Express Worldwide s 658 lietadlami. Tá obsluhovala vo viac ako 200 krajinách a vo svete má viac ako 2600 triediacich stredísk.
Tretie miesto dosiahla firma DHL Logistics (Slovakia), ktorá má 420 lietadiel k dispozícii. Pomer v exporte a importe čo sa týka leteckej dopravy dosiahol pred dvoma rokmi 50% : 50%. Triediacich stredísk mala firma vo svete 240. Na ďalších miestach skončili spoločnosti ako napríklad Abonex, ktorá pôsobí vo všetkých krajinách, či Air Transport Solutions. Tá je silná v oblasti exportu. Nasledujú spoločnosti British Airways, Kuehne + Nagel.
Tí ostatní
Samozrejme, hoci v SLBOOK 2021 ďalšie firmy už uvedené nie sú, v leteckej nákladnej doprave aktívne sú aj iné spoločnosti, ako napríklad už spomínaná cargo-partner alebo Dachser. Tá posledne menovaná aj v roku 2021 rozširuje sieť vlastných leteckých liniek. Môžeme ale spomenúť aj prepravnú a logistickú spoločnosť Geis, ktorá prepraví ročne po zemi, vode či vo vzduchu milióny zásielok na firemné a súkromné adresy. Čo sa týka leteckej dopravy, však využíva služby iných spoločností. Vlastné lietadlá však má firma UPS.
Ako to vyzeralo s leteckou nákladnou dopravou v minulom a v tomto roku, to zistíme už čoskoro vďaka pripravovanej knihe SLBOOK 2022.