HLAVNÁ TÉMA: Automatizácia logistiky v automotive prináša dobré výsledky
Automobilový priemysel čelí aj pre pandémiu veľkým zmenám, ktoré vznikajú v dôsledku vzostupu nových technológií, zmien zákazníckych očakávaní a silnej potreby zamerať sa na environmentálne, spoločenské a riadiace politiky. Podľa analýzy DHL Supply Chain pandémia formuje alebo urýchľuje niektoré trendy v automobilovom priemysle.
DHL Supply Chain ponúka riešenia, ktoré výrobcom originálneho vybavenia pomáhajú prispôsobiť sa výzvam, ktorým priemysel čelí. Uplynulý rok so zatvorenými hranicami a obchodmi dal najavo, aký je význam flexibilných a spoľahlivých dodávateľských reťazcov. Priemysel po pandémii prejde do nového normálu, čo bude znamenať zmenu maloobchodných modelov a zvýšenie automatizácie. Toto však
nie sú jediné výzvy, ktorým budú výrobcovia vrátane automobiliek v budúcnosti čeliť.
POSILNENIE AUTOMATIZÁCIE
Odborníci na logistiku v automotive sú presvedčení, že treba vziať na vedomie úlohu, ktorú logistika zohráva, pokiaľ ide o udržateľnosť. Podľa nich existujú možností, ako podporiť automobilový priemysel pri zvyšovaní povedomia o životnom prostredí. Ako zdôrazňuje Dietmar Stens, výkonný viceprezident Global Solutions Design v DHL Supply Chain, existujú aspekty, ktoré ovplyvňujú automotive a vytvárajú vzájomné závislosti. Výrobcovia a ich dodávatelia smerujú exponenciálne k mobilite bez emisií prechodom na elektrifikáciu, zatiaľ
čo COVID−19 formuje budúce výkyvy a skresľuje minulé predpovede. Keďže sú výrobcovia ovplyvňovaní fixnými nákladmi s malými alebo žiadnymi tržbami, investície do budúcich trendov, ako sú aj automobily s vlastným pohonom, boli zredukované či preorientované.
„Logistika v automobilovom priemysle nikdy nebola ľahká disciplína, predovšetkým s ohľadom na výkon, presnosť, dochvíľnosť a, samozrejme, tiež s ohľadom na efektívnosť. V posledných 12 mesiacoch je to ešte zložitejšie, pretože sme v situácií, v ktorej sme nikdy neboli, a podmienky, v ktorých pracujeme, sa menia z hodiny na hodinu. O to dôležitejšie je poskytnúť služby a riešenia, ktoré sa dokážu s touto situáciou vyrovnať. Naviac je nevyhnutné pristúpiť k tejto situácii ako k výzve a príležitosti nájsť nové riešenia a byť ešte efektívnejší ako
kedykoľvek predtým. Vzhľadom k meniacemu sa obrazu sveta to musí byť bezpochyby udržateľná logistika ohľaduplná k životnému prostrediu, sledujúca najnovšie trendy automatizácie a digitalizácie,“ dodáva Petr Staněk, automotive mobility director Central & Eastern Europe, DHL Supply Chain.
SILNÝ NÁSTUP DIGITALIZÁCIE
Nezávislé regionálne stratégie budú mať v automobilovom priemysle väčší význam. Keďže krajiny môžu byť pod lockdownom a výrobcovia môžu byť zatvorení, je pre odolnosť tohto odvetvia kľúčová lokalizácia alebo flexibilizácia dodávateľských reťazcov. Priemysel nie je na konci digitalizácie. S nárastom automatizácie a konektivity vo veľkom investuje do umelej inteligencie a strojového učenia. V dobe, kedy sú poháňačom všetkého dáta, výrobcovia ďalej migrujú na modely viac zamerané na služby a zákazníka, čo vedie k zmene maloobchodných modelov. S cieľom zabezpečiť udržateľnosť priemyslu, je potrebné zohľadniť aj dodávateľské reťazce.
„S našimi udržateľnými riešeniami v oblasti skladovania, transportu a balenia ponúkame výrobcom originálneho vybavenia podporu, ktorú potrebujú na dosiahnutie svojich ESG cieľov. Prechod na elektronický obchod alebo priamy predaj spotrebiteľovi uľahčuje aj platforma Digital Freight Platform a ďalšie riešenia digitálneho maloobchodu, ktoré ponúkame,“ podotýka Hendrik Venter, generálny riaditeľ DHL Supply Chain EMEA.
Poskytovatelia logistických služieb predstavujú pre zákazníka predĺženú ruku. Pri vytváraní individualizovaných dodávateľských reťazcov je preto spoľahlivý partner s rozsiahlou sieťou nevyhnutný. Od návrhu dodávateľského reťazca cez digitálny maloobchod a trh s náhradnými dielmi až po riešenia pre elektronické vozidlá alebo udržateľnú logistiku, v tom všetko je DHL Supply Chain schopná pomôcť s riešeniami na mieru. Nastavením flexibilných a decentralizovaných dodávateľských reťazcov s cieľom umožniť rýchlejšie dodanie zákazníkom prostredníctvom elektronického obchodu.
Ale tiež prispôsobením logistiky meniacim sa požiadavkám, ktoré idú ruka v ruke napríklad s elektrickou mobilitou. Na zníženie uhlíkovej stopy poskytuje DHL transportné riešenia, ktoré redukujú emisie, alebo služby s pridanou hodnotou, ako recyklácia náhradných dielov v obehovom hospodárstve.
PRIORITOU JE UDRŽATELNOST
Dlhodobé snahy o zabezpečenie budúcnosti Volkswagen Slovakia vyústili do pridelenia výroby novej generácie modelov Volkswagen Passat a ŠKODA SUPERB, ktorých štart produkcie je plánovaný na rok 2023. To by však automobilka nezvládla bez efektívnej logistiky, ktorá sa prispôsobila náročnému obdobiu. V uplynulom roku dosiahla spoločnosť obrat 9‚75 miliardy eur, čím sa priblížila k výsledku z roku 2019, a to napriek poklesu produkcie v dôsledku pandémie. Bez efektívnej logistiky v rámci procesu výroby by však nedosiahla takéto výsledky.
„Za solídnym obratom s minimálnym medziročným poklesom stojí predovšetkým efektívne riadenie produkcie, zvyšovanie efektivity vo všetkých oblastiach a produkčný mix. Po nepriaznivom prvom polroku 2020 sme sa vrátili do hry vďaka prísnej disciplíne v oblasti nákladov a plnému nasadeniu vo všetkých oblastiach,“ podotkol Oliver Grünberg, predseda predstavenstva a člen predstavenstva pre technickú oblasť vo Volkswagen Slovakia.
…
Prinášame vám úryvok z rubriky HLAVNÁ TÉMA z časopisu Systémy Logistiky SK 87/2021. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.