KLM: Prvé osobné stretnutie logistických manažérov pri Dunaji
Aj logistickí profesionáli potrebujú inšpirácie… Začiatkom júna sa uskutočnilo prvé „popandemické“ stretnutie členov prestížneho slovenského Klubu logistických manažérov, ktorí diskutovali v jednej bratislavskej reštaurácii pri Dunaji nielen o biznise vo svete logistiky v období postupného uvoľňovania, ale aj o najnovších trendoch v logistike.
Logistickí profesionáli hovorili aj o tom, čo môže prísť na jeseň, kedy sa očakáva tretia vlna pandémie koronavírusu. Ako pomôže očkovanie voči ochoreniu COVID-19? Do akej miery sú pripravené firmy na prípadnú tretiu vlnu pandémie a ako vlastne prežije logistika tento rok? A čo v konečnom dôsledku prinesie rok 2022? Nuž, aj o tom všetkom sa hovorilo na prvom tohtoročnom osobnom stretnutí KLM.
Očkovanie ako ochrana pred ďalšou koronakrízou
Do akej miery sa prejavilo uvoľňovanie po druhej vlne pandémie v spoločnosti? Ako podotkne Tomáš Ostatník, Director Business Development
Go Asset, druhá vlna trvala jednoznačne dlhšie a nútila ich do intenzívnych online meetingov. Na druhej strane im to ušetrilo veľa času a mohli sa efektívne komunikovať cez video konferencie. Ako však dodáva, veľa vecí sa dá vybaviť cez telekonferencie, ale predsa len nič nenahradí osobný rozhovor a interakciu. „Tretiu vlnu pandémie a jej dosahy sa budeme snažiť predísť očkovaním. U nás sú všetci zamestnanci buď očkovaní alebo už prekonali COVID-19.“Pre Antona Jasenoveca ako Commercial Manager Slovakia firmy FM Logistic je stretávanie sa s klientmi a potenciálnymi klientmi alfou a omegou pracovnej náplne. Uvoľňovanie a možnosť stretávať sa teda vníma ako nevyhnutnosť pri nadväzovaní nových osobných kontaktov a hľadaní obchodného potenciálu a obchodného partnerstva. „V neposlednom rade je to z časti únik z online priestoru, hoci ten sa stal už neoddeliteľnou súčasťou života, či toho osobného, ako aj profesného a bohužiaľ jedinou sférou pre komunikáciu.“
Čo sa týka tretej vlny pandémie nerád predikuje, ale verí, že prípadný dopad a trvanie potenciálnej 3. vlny bude značne miernejší ako prvé dve. „Navyše zaočkovanosť na Slovensku rastie, hoci nie v tempe, ako sa očakávalo, teda aj priebeh vakcinácie a jej objem by mal ovplyvniť budúcnosť ekonomiky a stav krajiny. Počkáme si aj na pripravenosť vlády a jej nariadení. S očkovaním zamestnancov nateraz neuvažujeme, je to na individuálnom prístupe každého jedného.“
Osobný kontakt nič nenahradí
„Som rád, že je opäť priestor na osobné stretnutia, osobný kontakt nič nenahradí. Na druhej strane, pandémia nás naučila využívať moderné technológie a pracovať efektívne na diaľku. Kolegyniam a kolegom, ktorých charakter práce to umožňuje a budú mať záujem, vytvoríme podmienky pre čiastočnú prácu z domu aj po skončení pandémie,“ hovorí Martin Urban, konateľ spoločnosti Jungheinrich.
Predpokladá, že ďalšia vlna už nebude taká silná ako predchádzajúca. Napriek tomu sú vo firme pripravení, majú zavedený a odskúšaný systém práce na diaľku, vďaka čomu môžu flexibilne meniť prítomnosť pracovníkov v kanceláriách, resp. obmedziť počet osobných stretnutí u zákazníkov.
„Pre našich servisných technikov, ktorí aj počas pandémie pracujú priamo u zákazníkov, máme pripravené ochranné pomôcky a ďalšie hygienické opatrenia. Okrem toho aktívne informujeme kolegyne a kolegov o možnostiach očkovania a snažíme sa rozptýliť ich obavy, napríklad zdieľaním skúseností zaočkovaných pracovníkov formou videí zverejňovaných prostredníctvom platformy Sharepoint.“
Očkovaním ku kolektívnej imunite
„U nás vo firme sú takmer všetci už zaočkovaní, čo dosť pomáha ku kolektívnej imunite. Stretávame sa už oveľa viac osobne, ale zobrali sme si pár výhod z lockdownu a veľa vecí riešime online. Myslím si, že na konci dňa sme efektívnejši,“ hovorí Ivan Pastier, Senior Business Development Manager spoločnosti CTP.
Ako dodáva, sú pripravené aj na ďalšie vlny a v podstate sa dokážu veľmi rýchlo prepnúť do online sveta. Horšie je však podľa neho, keď COVID-19 negatívne ovplyvňuje ich klientov, ktorí musia odkladať rozhodnutia kvôli vyššej neistote. „Na druhej strane zase iným klientom umožňuje rýchlejší rast. Osobne si ale myslím, že svet je na rozdiel od marca 2020 oveľa predvídavejší.“
Z home office naspäť do práce
Ako podotkne Tomáš Suhányi, konateľ spoločnosti Tirex, ľudia sú aktuálne menej nervózni, niektorí uvítali návrat z home office do kancelárie. Začali chodiť dodávatelia aj fyzicky, čo zintenzívňuje podľa neho kontakt a zefektívňuje uzatváranie obchodu. Osobne očkovanie podporuje. “ Pripravené máme schémy zapojenia zamestnancov v skupinách, home office pre časť ľudí,“ dodáva Tomáš Šuhányi na margo možného príchodu tretej vlny pasndémie.
„Je veľmi pozitívne, že sa opatrenia uvoľňujú a môžeme sa stretávať. Online stretnutia naďalej využívame, ale už sa vo väčšej miere aj stretávame s našimi klientami, predsa len nič nenahradí osobný kontakt,“ hovorí Alexandre Alstock, Commercial Director Slovakia / Business Development Stow SR a dodáva: „Na potencionálnu ďalšiu vlnu sme pripravení, všetky opatrenia ktoré sme zaviedli iba obnovíme, toto je rýchle, a môžeme fungovať ďalej.“
Pripravení flexibilne reagovať na každú jednu situáciu
Uvoľňovanie sa riadilo interným krízovým plánom spoločnosti Dachser, ktorý bol koordinovaný špecializovaným tímom. Plán zobrazoval podľa Romana Stoličného, Managing Director Dachser Slovakia a Country Manager Liegl Dachser Hungary, aktuálnu situáciu v zmysle pravidiel platných na Slovensku alebo v celej skupine Dachser. V prípade, že situácia umožňovala stretávanie sa v skupine určitej veľkosti, tak osobné rokovania manažmentu sa vykonávali v prezenčnej forme, avšak pri dodržiavaní všetkých opatrení stanovených vládou SR alebo internými pravidlami spoločnosti. Pokiaľ situácia umožnila osobné stretnutia, boli uprednostňované pred distančnou digitálnou formou.
„Krízový plán spoločnosti je stále aktuálny a riadený krízovým tímom. V prípade zmeny situácie, spoločnosť bude flexibilne aktivovať všetky opatrenia, ktoré boli zavedené v predchádzajúcich obdobiach. V prípade zmien pandemickej situácie budú nove opatrenia aktualizované a distribuované medzi zamestnancov dostupnými internými komunikačnými kanálmi,“ upresnil Roman Stoličný.
Očkovanie je v rukách zamestnancov
Možnosť očkovania je v spoločnosti Dachser vítaná a vo firme sa vykonáva interné vzdelávanie a zdieľanie všetkých dostupných informácií. Zároveň však rešpektujú právo na individuálne rozhodnutie každého zamestnanca a jeho postoj k problematike vakcinácie. „Zamestnanci sú si vedomí, že pri širšom rozsahu kolektívnej imunity aj opatrenia určené na zníženie pandemických rizík budú viac priateľskejšie k zamestnancom. V prípade, ak nebude dosiahnutá definovaná úroveň zaočkovania, tak budeme nútení ponechať v účinnosti striktnejšie pravidlá na zabránenie šírenia COVID-19 s cieľom riadenia rizík na prevádzkyschopnosť spoločnosti,“ dodal Roman Stoličný.
Milan Cech, Logistic Manager spoločnosti Sika Slovensko, taktiež podotkne, že sú naďalej veľmi opatrní a rešpektujú všetky nariadenia štátu. „Príprava na ďalšiu vlnu je rovnaká ako na predošlé. Sme opatrní, snažíme sa zamedziť nakazeniu v spoločnosti. Rozhodnutie o očkovaní nechávame na zamestnancoch. Očkovanie však odporúčame,“ dodáva Milan Cech.
Článok pripravil Tomáš Szmrecsányi