Ekonomické a ekologické balenie podľa spoločnosti Raja
V logistike sa všetko podriaďuje efektivite – na tej všetko stojí a padá. Kľúčovým faktorom je oblasť e-commerce, pre ktorú je typický rýchly pohyb tovaru. E-commerce je jednou z oblastí ekonomiky, ktorá sa napriek súčasnej pandémii rapídne rozvíja a rastie. Väčšina slovenských e-shopov zaznamenala v roku 2020 veľký nárast tržieb, ktorému sa museli rýchlo prispôsobiť. Najúčinnejšou reakciou na zvyšujúci sa dopyt je zefektívnenie logistiky a skladovania tovaru. Internetové obchody čoraz viac zvažujú dopady na životné prostredie. Prinášame vám 4 tipy, prostredníctvom ktorých môžete na svojom e-shope zefektívniť procesy balenia.
Baľte s rozumom
Balenie je neoddeliteľnou súčasťou e-commerce, slúži k ochrane a umožňuje bezpečnú dopravu a dodanie všetkých produktov do cieľa. Efektívne balenie môže prispieť k zníženiu nákladov na skladovanie a dopravu tovaru.
„Štúdie ukázali, že mnoho balíkov obsahuje až 40 % prázdneho priestoru v škatuliach. Kvôli nesprávnej veľkosti krabíc je zároveň dodávateľ nútený využiť viac výplňového materiálu a tiež fixácie, aby sa tovar počas prepravy neznehodnotil. Obaly na mieru tak môžu ušetriť náklady nielen na nadbytočné množstvo použitej výplne, šetria tiež miesto v sklade, životné prostredie a znižujú cenu poštovného,“ hovorí Gabriela Fabianová, country manažérka pre CZ a SK spoločnosti Rajapack.
Ak posielate tovar rôznych veľkostí, zvoľte krabice s nastaviteľnou výškou. Tie jednoducho prispôsobíte objemu tovaru. Pri voľbe vhodného obalu hrajú úlohu aj jeho vlastnosti. Či už je to materiál, krehkosť, hmotnosť, ale aj skladovacie a prepravné podmienky.
Netreba zabudnúť, že je dobré zvoliť také obaly, ktoré umožnia spätné zaslanie v prípade reklamácie či výmeny tovaru. Vhodné sú škatule s dvojitým lepiacim prúžkom a perforačnou niťou. Ďalšou možnosťou sú pevné plastové obálky s dvojitým samolepiacim pruhom.
Zaujmite obalom
Keďže je vizuál ochranných obalov to prvé, s čím zákazník príde do kontaktu, cieľom e-shopov by malo byť oslovenie klientov už len samotným dizajnom. V týchto obaloch objavíte praktickosť v spojení s reprezentatívnou funkciou. Firmy by preto mali upriamiť svoju pozornosť na kvalitný obal, ktorým zaručia spokojnosť svojich klientov, a zároveň sa odlíšia od konkurencie.
„Sme nové kníhkupectvo a momentálne sa prioritne orientujeme na všetky náležitosti spojené s našim štartom,“ upresňuje v úvode pani Sabina Strelcová z kníhkupectva Najlepší priateľ. „COVID spôsobil, že ľudia začali viac využívať možnosť nákupu cez internetové obchody,“ poznamenala.
„Práve preto chceme používať produkty, akými sú obaly na knihy či lepiace pásky, ktoré by umožnili bezpečnú distribúciu nášho tovaru,“ dodáva pani Strelcová. „Rozhodli sme sa, že investujeme do kvality a zakúpili sme osobitné baliace produkty, nakoľko si myslím, že balenie kníh do špeciálnych obalov je jednoduchšie a efektívnejšie ako do obyčajných krabíc,“ uvádza Sabina Strelcová z kníhkupectva Najlepší priateľ, ktorá spolupracuje so spoločnosťou RAJA. „Špeciálne obaly mi určite pomôžu zrýchliť zasielanie objednávok,“ dodáva pani Strelcová.
Zvýšte efektivitu skladovania s využitím nových technológií
E-shopy zvyčajne garantujú krátku lehotu dodania tovaru. Preto sa oblasť logistiky zameriava na procesy automatizácií či systému evidencie tovaru. Tieto, ako aj balíkové procesy následne sprostredkujú rýchlu prípravu na odoslanie tovaru.
„Firmám sa vyplácajú investície do obalových strojov, ktoré umožňujú výrobu obalov na mieru. Znižujú tak spotrebu obalového materiálu, kompaktné stroje na výrobu výplne potom uľahčujú a urýchľujú proces balenia bez plytvania použitým materiálom,“ hovorí Fabiánová. Proces skladovania môže byť jednoduchší aj vďaka tepelným a termotransférovým tlačiarňam. Tie zabezpečujú ľahkú a rýchlu výrobu štítkov, etikiet a čiarových kódov s rôzne dlhou životnosťou.
Myslite nielen ekonomicky, ale aj ekologicky!
Naozaj je nutné používať také kvantum obalových materiálov? Ekológia je prioritou pre firmy, ale aj pre koncových spotrebiteľov. Dajte svojim zákazníkom najavo, že ste šetrní k prírode a ukážte im to aj obalom. „Na základe našich skúseností sme zaviedli tzv. Systém piatich zásad, ktorý znižuje dopad na životné prostredie. Zhrnúť ho môžeme do slov: redukcia, opakované použitie, recyklácia, obnova a náhrada,“ vysvetľuje Gabriela Fabianová. Tieto zásady pomáhajú optimalizovať spotrebu obalových materiálov a znižujú dopad e-commerce na životné prostredie.
Redukcia obalových materiálov je jednoznačne najnovším trendom balenia. V súčasnej dobe hýbe svetom internetových obchodov trend tzv. „Frustration-Free Packaging“ (tzn. obaly bez frustrácie). Jeho podstatou je snaha o znižovanie zbytočne veľkého množstva obalov, cez ktoré sa zákazník k svojmu tovaru len ťažko dostáva. Tento systém by mal zabrániť plytvaním obalových produktov, ale tiež nespokojnosti zákazníkov ešte pred vybalením samotného výrobku.