Na kafe s… CEO divízie InoBat Recycling Martou Tomišovou
Pandémia koronavírusu výrazne oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé výrobné a logistické firmy ledva zvládli minuloročnú jarnú prvú vlnu a neskoršiu druhú vlnu pandémie. Ako je na tom aktuálne spoločnosť InoBat Recycling a ako vníma okrem iného logistiku, ekológiu aj automatizáciu, tak aj o tom sme sa rozprávali pri káve s CEO divízie InoBat Recycling Martou Tomišovou.
Ako vnímate súčasnú ekonomickú situáciu a vývoj na trhu?
Očakávame, že globálny trh s recykláciou batérií bude v nasledujúcich piatich rokoch zažívať svoj boom a poskytne mnoho príležitostí na vznik a rozvoj recyklačných centier. Veľkosť globálneho trhu s recykláciou batérií bola v roku 2018 ohodnotená na 8,0 miliárd dolárov a predpokladá sa, že do roku 2026 dosiahne 18,3 miliárd dolárov. Vysoká miera recyklácie spojená s olovenými batériami a zvýšenie pozornosti lítium-iónovým batériám ďalej podporujú rast globálneho trhu s recykláciou batérií. Recyklácia lítium-iónových batérií je jedným z posledných trendov na trhu s recykláciou batérií zaznamenaných v posledných rokoch. Je to kvôli lukratívnejším možnostiam rastu spojeným so segmentom lítium-iónových batérií.
Európsky trh predstavuje okolo 36% trhového podielu na globálnom trhu s recykláciou batérií, čo predstavuje najväčší trh zo všetkých regiónov. Okrem iného je to zapríčinené aj významnou podporou vlád a regulačných orgánov Európskej únie, ktoré regulujú a podporujú politiky v oblasti recyklácie. Naša spoločnosť verí, že teraz je ten správny čas na vybudovanie nášho recyklačného centra, pretože máme vytvorené priaznivé politické i ekonomické podmienky.
Do akej miery vás zasiahla pandémia koronavírusu? Spomalila vaše plány?
Našťastie nás táto kríza nijakých spôsobom nezasiahla. Všetky naše kroky prebiehajú podľa plánu.
Aj v prípade vašej spoločnosti pomohla už realizovaná automatizácia a modernizácia prekonať krízové obdobie?
My sme zatiaľ len v prípravnej fáze budovania recyklačného centra, teda nie je teraz možné hovoriť o realizácii automatizácie a modernizácie. Môžem sa k tomuto bodu vyjadriť až v čase výstavby.
Spomenuli by ste jednu inováciu, ktorá pomáha, resp. pomôže k rýchlejšiemu rastu a k posilneniu na trhu?
Naše recyklačné centrum bude mať dve linky na recykláciu batérií; prvá bude mechanická, na šrotovanie batérií, a druhá hydrometalurgická, na extrakciu prvkov zo zošrotovaných batérií. A práve zmieňovaná hydrometalurgická linka, ktorú ideme budovať, bude jedinečnou svojho druhu. Dnešné hydrometalurgické linky, ktoré majú naši konkurenti, produkujú soli prvkov. Tie sa musia ďalej spracovávať, aby z nich vyextrahovali prvky ako je nikel, lítium, kobalt, mangán a iné, ktoré sa následne použijú na výrobu batérií. Naša hydrometalurgická linka bude vyrábať priamo tieto prvky, žiadna ďalšia úprava nebude potrebná.
Čo si myslíte o dôležitosti automatizácie, digitalizácie a robotizácie logistických a výrobných procesov?
Automatizácia, digitalizácia a robotizácia sú trendy dnešnej doby, ktoré nie sú nijako závislé od toho, či je koronakríza alebo nie. My v tomto smere nasledujeme trendy a budeme ich implementovať pri výstavbe nášho recyklačného centra.
Ako vidíte ďalší vývoj vašej spoločnosti v tomto roku?
Tento rok začíname s výstavbou haly a výrobou šrotovacej linky, ktorá bude prebiehať v Nemecku. Budúci rok ju osadíme do pripravených priestorov.
Čo je najtrendovejšie v oblasti, ktorej sa venujete?
Jedným veľmi významných trendom je práve už spomínaná metalurgia. Väčšina recyklačných centier, ktoré sú na trhu už dlhšiu dobu, využíva alebo ešte donedávna využívala metódu pyrometalurgie, nie hydrometalurgie, na extrakciu vzácnych prvkov. Pri pyrometalurgii, ktorej podstatou je tavenie, však prichádza k enormnej spotrebe energie, vzniku nebezpečných plynov a navyše, dokáže extrahovať len nepatrnú časť vzácnych prvkov.
Pri hydrometalurgii sa používa lúhovanie zošrotovaných batérií, ktoré majú formu čierneho prachu, keď vyjdu zo šrotovačky. Hydrometalurgický proces zabezpečí väčší podiel získaných vzácnych prvkov. Preto je trendom v našom odvetví upustiť od pyrometalurgie a prejsť na proces hydrometalurgie. Naša spoločnosť InoBat Recycling bude mať hydrometalurgickú linku, nebudeme používať tepelné spracovanie pri recyklácii, ktorá neúmerne zaťažuje naše životné prostredie.
Prečo je dôležitá elektrifikácia motorových vozidiel?
V EÚ tvorí doprava približne 30% z celkových emisií, 70% z tohto podielu tvorí cestná doprava. Hľadanie trvalo udržateľných alternatív v tejto oblasti je preto prirodzeným javom a elektrifikácia pohonu je jedným z najefektívnejších riešení. Elektromobily sú šetrnejšie k životnému prostrediu najmä vďaka ich nižším prevádzkovým emisiám, čo sa prejaví aj na celkovej uhlíkovej stope, ktorá vzniká počas životného cyklu vozidiel (vrátane ich výroby).
Podľa údajov Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie by elektromobil strednej triedy jazdený na Slovensku, ktorého batérie sa tiež vyrábajú na Slovensku, mal dosahovať o 74% nižšiu uhlíkovú stopu ako porovnateľné auto so spaľovacím motorom. Tieto lichotivé výsledky dosahujeme najmä vďaka nášmu nízkouhlíkovému energetickému mixu. No dokonca aj v prípade Poľska, kde sa elektrická energia vyrába najmä v uhoľných elektrárňach, by mal elektromobil priniesť až 28% šetrenie na emisiách.
Do akej miery prispeje vývoj nových batérií a recyklácia batérií k ochrane životného prostredia?
Najdôležitejším aspektom je obmedzenie ťažby neobnoviteľných primárnych zdrojov. Recyklácia všeobecne chráni naše životné prostredie tým, že musíme menej využívať primárne zdroje. Pri recyklácii batérií sa bavíme o znížení ťažby vzácnych kovov, ako je nikel, lítium, kobalt či mangán. Ich zdroje nie sú nekonečné a my, firma InoBat, chce prispieť k ich dlhšiemu využívaniu ďalšími generáciami tým, že namiesto nákupu surových materiálov do batérií, si ich budeme recykláciou vyrábať.
Ako elektrické vozidlá ovplyvnia logistiku a aký má vlastne význam logistika?
Logistika hra dominantnú úlohu hlavne v tejto dobe. Ľudia sa nestretávajú, donedávna nemohli chodiť ani do kamenných obchodov, a tak vlastne jediná možnosť ako si kúpiť tovar bola len prostredníctvom e-shopu.
V poslednej dobe sa všetko presúva do online obchodu. Logistika hra veľmi kľúčovú rolu a tento trend sa nezmení ani v dlhších mesiacoch, rokoch. Tento rast sa podpise aj na zmene konceptu distribúcie a nasadení elektrických vozidiel v samotnom distribučnom reťazci, a tak byť cenovo dostupný pre veľkú časť obyvateľstva, ktorí už časom prešli na online obchodovanie.
Úspornosť elektrických aut v tomto procese sa prejavy aj v cenách jednotlivých služieb a umožni implementáciu nových distribučných reťazcov a následne dopyt na novu infraštruktúru nabíjacích staníc. Dostupnosť tovaru bude ešte viac kľúčovým faktorom pri dynamike online obchodu.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK