Ján Čarný: Silnejší rast autosektora limitujú viaceré faktory
Napriek prepadu výroby a uzavretiu závodov počas prvej vlny pandémie sa automobilový sektor dokázal naštartovať aj na Slovensku. Situácia na globálnom trhu je však stále neistá. Odvetvie zápasí s problémami a výpadkami v zásobovaní, ako aj transformáciou kvôli prísnym emisným reguláciám.
Hoci priemyselná výroba na Slovensku zaznamenala počas pandémie značnú kontrakciu, automobilový priemysel, ktorý je rozhodujúcim odvetvím našej ekonomiky, sa po počiatočnom prepade počas prvej vlny začal zotavovať pomerne rýchlo. Ako ukazujú aj najnovšie vyhlásenia automobiliek, dve zo štyroch už chcú výrobu rozširovať. Bratislavský Volkswagen Slovakia plánuje prijať 400 zamestnancov do výroby, nitriansky Jaguar Land Rover dokonca 600 nových pracovníkov do svojho závodu a 300 pracovných miest má vzniknúť v subdodávateľských firmách.
„Zotavenie odvetvia môže opäť podporiť konkurencieschopnosť Slovenska. Na druhej strane, situácia na globálnom trhu je stále veľmi neistá, ovplyvňovaná viacerými faktormi,“ konštatuje generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný. Nadnárodná spoločnosť je globálnym lídrom v poistení pohľadávok firiem a manažovaní ich kreditného rizika. Práve situácia na európskom, ako aj svetovom trhu ovplyvní vývoj automotive aj u nás.
Cyklickosť odvetvia
Automobilové odvetvie je veľmi cyklické. Pri raste firmy dosahujú nadpriemerné zisky, no pokles sa tiež tvrdo prenáša do výsledkov. „Dnešná výkonnosť je niekoľko percentuálnych bodov pod úrovňou obdobia pred začatím pandémie, kedy však už sektor vykazoval pokles,“ podotýka Ján Čarný.
Už vtedy bolo odvetvie v recesii. Odrážali sa na ňom zníženie priemyselnej produkcie vo svete, protekcionistické opatrenia jednotlivých krajín, najmä v USA, obchodná vojna medzi USA a Čínou a USA a EÚ, ako aj zmena správania spotrebiteľov a v neposlednom rade aj prísna emisná regulácia v Európskej únii či štrukturálne zmeny v priemysle. „Automobilový sektor najlepšie ilustruje zraniteľnosť globálnej ekonomiky,“ súhlasí aj Ján Čarný.
A tak kým vlani sa medziročne obrat prepadol o 20-30 %, tento rok by mohla prísť zmena. „Predaje nových áut v Európskej únii sa za prvé dva mesiace roka 2021 ešte prepadli medziročne o 21 %. Hocako, za prvý štvrťrok roku 2021 už vidíme medziročný nárast o 3,2 %. Tohtoročný marec bol z hľadiska predajov mimoriadne silný, na rozdiel od vlaňajška, kedy ho ovplyvnila aj nastupujúca pandémia,“ vysvetľuje Ján Čarný. Predaje na najväčšom automobilovom trhu v Číne vzrástli v marci medziročne až o 75 %, pričom pozitívny vývoj pokračuje už niekoľko mesiacov po sebe.
Výpadky v zásobovaní
Sektor zápasí aj s inými, hoci súvisiacimi nástrahami, ktoré boli spôsobené protipandemickými opatreniami vo svete. „Ide o problémy a výpadky v zásobovaní, čo limituje ďalší rast,“ podotýka Ján Čarný. Okrem nedostatku čipov ide aj o nedostatok ďalších materiálov pre výrobu. Výnimočné tak stále nie sú podľa analýz Coface ani situácie, kedy výrobcovia v sektore posielajú časť zamestnancov domov s vládnou podporou, no nie pre nedostatok dopytu, ale z dôvodu nedostatočnej plynulosti dodávok.
Obdobne, tlak na zníženie produkcie emisií áut tlačí výrobcov do významnej transformácii. „A to nielen z tradičnej EÚ, významný tlak prichádza už aj z Číny. Pre splnenie budúcich emisných noriem je nevyhnutná masívna elektrifikácia produktového portfólia a zvýšené investície do výskumu a vývoja,“ konštatuje Ján Čarný. Ako upozorňuje, tempo transformácie je veľmi vysoké a povedie k významnému preskupeniu kapacít v odvetví, vrátane regionálnych výrobných reťazcov. „Niektoré korporácie sa už teraz snažia oddeľovať výrobu klasických produktov od ekologických, najmä pre lepší prístup k financovaniu týchto zmien,“ dodáva.
Spiace bankroty
Väčšina európskych vlád, Slovensko nevynímajúc, pritom už v prvej vlne pandémie prijala rôzne formy štátnej podpory firmám. Práve ukončenie týchto programov môže byť rizikovým pre tie spoločnosti, ktoré ani pred koronou nemali dostatok cash flow, prípadne zmysluplný výrobný program, či boli orientované len na jedného partnera, prípadne rizikovejších partnerov, ktorí koronakrízu neustáli.
Veľa tak bude závisieť od ďalšieho vývoja pandémie, rozsahu prípadných protipandemických opatrení vo svete, prípadne ich ukončenia, ako aj oživovania ekonomík, čo bude mať vplyv nielen na kondíciu firiem, no aj zásobovanie a celkovo logistiku. V neposlednom rade bude čoraz významnejším faktorom schopnosť sektora prispôsobiť sa sprísňujúcim sa ekologickým normám.