Ľudia chcú mať svoje dáta v online prostredí pod kontrolou
Polovica spotrebiteľov (50 %) by odišla od poskytovateľa online služieb, ak by došlo k akejkoľvek forme narušenia ochrany údajov. Vyplýva to z celosvetovej štúdie realizovanej globálnou bezpečnostnou spoločnosťou Kaspersky medzi 15 000 spotrebiteľmi. Zneužitie údajov, ktorému sa dalo predísť, dokáže u spotrebiteľov dokonca vyvolať väčší hnev.
Až 63 % respondentov tvrdí, že by už nevyužívali služby takého poskytovateľa zo strachu, že by boli ich údaje predané tretej strane. Spotrebitelia sa čoraz viac orientujú v povinnostiach firiem týkajúcich sa ochrany osobných údajov a od spoločností sa vyžaduje väčšia transparentnosť v tom, ako zaobchádzajú s dátami používateľov.
Nutnosť mnohých online aktivít ako nakupovanie, komunikácia či dokonca podnikanie, pravdepodobne vyvolali zvýšené povedomie o tom, koľko údajov sa nachádza online a aké môžu byť následky ich šírenia. Takmer dve tretiny (62 %) respondentov sa teraz obáva, že ich online aktivity neustále sledujú webové stránky alebo služby, ktoré navštevujú.
Nielenže by 50 % spotrebiteľov prestalo využívať online poskytovateľa služieb, ak by došlo k úniku údajov, ale veľká časť z nich už vyžaduje vyššiu ochranu svojich údajov od spoločností, ako aj vlád. Približne polovica (51 %) respondentov potvrdila, že chce, aby boli spoločnosti pri spracovaní údajov transparentné, zatiaľ čo 48 % si myslí, že spoločnosti by mali byť rovnako otvorené v otázke fungovania ich technológií. 50 % respondentov vyzvalo vlády, aby boli transparentné, pokiaľ ide o ich príslušné procesy zhromažďovania a správy údajov.
To neznamená, že spotrebitelia sú vo všeobecnosti nevyhnutne proti myšlienke spracovania údajov. 68 % súhlasí s tým, že aplikácie a digitálne služby, ktoré používajú, im výrazne uľahčujú život. Avšak vzhľadom na to, že u viac ako jedného používateľa z 10 (12 %) došlo k úniku alebo nevhodnému zdieľaniu ich osobných údajov treťou stranou – čo viedlo k zverejneniu tajných informácií (64 %) alebo strate peňazí (62 %) – ich väčšia opatrnosť je pochopiteľná.
„Z údajov je zrejmé, že ľudia chcú mať svoje dáta pod kontrolou a požadujú otvorenosť v tom, ako a kde sa ich údaje spravujú. V rámci našej spoločnosti absolútne podporujeme bezpečnosť údajov používateľov, preto neustále zdôrazňujeme význam transparentnosti v oblasti informačnej bezpečnosti. Nedávno sme presunuli spracovanie údajov do Švajčiarska. Zmena správania medzi spotrebiteľmi podporuje naše snahy týkajúce sa postupov pri spracovaní údajov, aby boli bezpečnejšie a transparentnejšie v budúcnosti. Firmy by si mali uvedomiť, aké škodlivé by mohlo byť pre reputáciu ich značky ignorovať tieto výzvy,“ hovorí Miroslav Kořen, generálny riaditeľ Kaspersky pre východnú Európu.