Zisk Tesca klesol o takmer pätinu napriek silnému rastu tržieb
Celoročný zisk spoločnosti Tesco, britského maloobchodného reťazca, klesol o takmer pätinu napriek silnému rastu tržieb. Firma za svoj účtovný rok, ktorý sa skončil 27. februára, vykázala zisk pred zdanením v sume 825 miliónov libier, čo bol medziročný pokles o 19,7%. Zisk reťazca sa znížil, hoci jeho tržby na porovnateľnom základe stúpli o 7,7% na 39,4 miliardy libier a predaj prostredníctvom internetu sa zdvojnásobil. Náklady Tesca na riešenie pandémie ochorenia COVID-19, napríklad na vyplácanie odmien pre zamestnancov, boli v celkovom objeme 892 miliónov libier. Osobitne silný rast tržieb dosiahla vlani na začiatku prvého celoštátneho britského lockdownu, keďže zákazníci si robili zásoby. Tržby reťazca výrazne stúpli aj po tom, ako vláda prijala prísnejšie opatrenia.
Rozpočty domácností nielen na Slovensku už vyše roka ovplyvňuje pretrvávajúca mimoriadna situácia. Tesco preto od apríla 2021 dlhodobo znižuje ceny stoviek produktov, aby pomohlo rodinám v čase, keď sú rozpočty domácností ovplyvnené pandémiou. Podľa Štatistického úradu SR je aktuálne chudobou ohrozených až 16,3% obyvateľov Slovenska. Tesco teraz prináša svojim zákazníkom dôvod na nákup navyše – od apríla znížilo ceny stoviek produktov vo všetkých obchodoch Tesca na Slovensku. Nakupujúci ich nájdu vďaka ľahko zapamätateľnému označeniu „Nižšia cena“.
„Uvedomujeme si, akou veľkou výzvou je pretrvávajúca mimoriadna situácia v spoločnosti z pohľadu rozpočtov mnohých rodín na Slovensku. V Tescu sme tu pre našich zákazníkov na Slovensku už 25 rokov a prinášame im ich obľúbené potraviny s dôrazom na kvalitu, dostupnosť i čerstvosť. Aj preto prichádzame s ďalším dlhodobým znížením cien dôležitých produktov, aby naši zákazníci vedeli, že sa na nás môžu spoľahnúť vždy, za každých okolností a v každom regióne Slovenska. Pod novým označením Nižšia cena prinášame dlhodobé zníženie cien stoviek výrobkov, ktoré naši zákazníci pravidelne nakupujú. V Tescu tak nájdu všetko potrebné pod jednou strechou za dostupné ceny,“ uviedol Martin Kuruc, CEO Tesca na Slovensku.
Medzi výrobky s novým označením „Nižšia cena“ patria bežne nakupované potraviny, ako napríklad kyslá smotana (0,54 eura), varená knedľa (1,35 eura), tradičný slovenský produkt bryndza (1,09 eura), produkty pre bábätká, kozmetika či pracie alebo čistiace prostriedky. Reťazec vybral konkrétne produkty podľa obľúbenosti a dôležitosti tak, aby čo najviac vyhovel potrebám svojich nakupujúcich.
Tesco pri uvedení „Nižšej ceny“ zdôrazňuje význam spoluprác s dodávateľmi. „Práve tu sa potvrdzuje sila a význam partnerstiev, ktoré s našimi dodávateľmi – vrátane stoviek slovenských firiem – budujeme už 25 rokov. Vďaka týmto spoluprácam teraz dokážeme prinášať stovky výrobkov za ešte nižšiu cenu, čo znamená ešte lepšiu hodnotu za peniaze pre našich zákazníkov.“
Tescu záleží na tom, aby zákazníci dokázali ľahko nájsť svoje obľúbené produkty v obchode a zaplatili menej. Aj naďalej reťazec ponúka výrobky „Naša cena“ označené tradičnou modrou farbou. V prípade produktov „Naša cena“ ide predovšetkým o tie predávané pod vlastnou značkou Tesca. Reťazec tak šetrí zákazníkom čas pri hľadaní čo najlepšej „hodnoty za peniaze“.
V súčasnom období mnohí ľudia potrebujú podať pomocnú ruku navyše. Reťazec Tesco pokračuje vo svojich aktivitách zameraných na pomoc tým najzraniteľnejším. Príkladom je každodenné darovanie nepredaných potravín zo všetkých 153 obchodov. Od vypuknutia mimoriadnej situácie v marci 2020 reťazec doteraz daroval už 1 700 ton potravín, z ktorých bolo možné pripraviť štyri milióny porcií jedla.
Pomoc ľuďom v núdzi sa počas koronakrízy stala ešte urgentnejšou ako kedykoľvek predtým. Podľa Štatistického úradu SR je aktuálne chudobou ohrozených až 16,3% obyvateľov Slovenska. Bezprostredne po vypuknutí pandémie na jar minulého roka Tesco pomohlo tým najzraniteľnejším vďaka najväčšiemu potravinovému daru v histórii reťazca. Ľuďom v núdzi Tesco darovalo trvanlivé potraviny a hygienické potreby v hodnote 172-tisíc eur. Ďalších 50 ton najpotrebnejších výrobkov navyše sa Tesco rozhodlo darovať tento rok, reťazec to oznámil po stretnutí v Prezidentskom paláci.
V reakcii na koronakrízu reťazec v minulom roku zorganizoval aj mimoriadnu letnú potravinovú zbierku a pred Vianocami prebehla tradičná zimná edícia potravinovej zbierky Tesca. Zákazníci sa mohli počas zbierky vo všetkých 153 predajniach reťazca pridať k pomoci ľuďom v núdzi a darovať trvanlivé potraviny či drogériu. Celkovo darovali zákazníci počas oboch potravinových zbierok v prevádzkach Tesca 128 ton potravín a drogérie. Už tradične rozdeľuje reťazec pri príležitosti vianočnej zbierky aj finančnú pomoc navyše – vo výške 20% hodnoty vyzbieraných potravín a drogérie. Týmito financiami Tesco podporilo Potravinovú banku Slovenska a ďalšie partnerské organizácie, ktoré zohrávajú počas pandémie nezastupiteľnú úlohu pri pomoci ľuďom v núdzi.