Na kafe s… Richardom Urvayom, riaditeľom Colliers
Pandémia koronavírusu výrazne oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé výrobné a logistické firmy ledva zvládli minuloročnú jarnú prvú vlnu a už čelili na jeseň druhej vlne pandémie. Dnes už hovoríme dokonca o tretej vlne. Ako je na tom v týchto ťažkých časoch spoločnosť Colliers a ako vníma aj logistiku v dnešnej dobe, tak aj o tom sme sa rozprávali pri káve s Richardom Urvayom, riaditeľom Colliers.
Ako vnímate aktuálnu ekonomickú situáciu a vývoj na trhu?
Koronakríza spomalila trh s komerčnými nehnuteľnosťami. Následky prebiehajúcej pandemickej situácie budú viditeľné minimálne aj v druhej polovici 2021. Čo bude nasledovať ďalej, bude vo veľkej miere závisieť od úspešnosti postupu v očkovaní. Dobrou správou je, že sa začínajú oživovať aktivity na viacerých transakciách.
Do akej miery vás zasiahla celkovo pandémia koronavírusu?
Pandémia sa dotkla bežného fungovania našej spoločnosti len minimálne, keďže veľmi efektívne vieme pracovať online. Do kancelárií sme sa nakrátko vrátili po prvej vlne, ale s príchodom druhej sme boli nútení prejsť na home office. Problematickejšia bola situácia s obhliadkami nehnuteľností. Aj tu sme zareagovali veľmi promptne a pre kľúčové projekty sme zabezpečili virtuálne prehliadky.
Aj v prípade vašej spoločnosti pomohla už realizovaná automatizácia a modernizácia prekonať krízové obdobie?
Na takúto situáciu sme boli pripravení od prvého dňa. Na prácu mimo kanceláriu sme prešli doslova zo dňa na deň. Do dnešného dňa sme nezaznamenali jediný problém. Veľká vďaka patrí nášmu vysoko efektívnemu IT oddeleniu a online nástrojom, ktoré nám uľahčujú prácu.
Spomenuli by ste aspoň jednu inováciu, ktorá vašej firme pomáha, resp. pomôže k rýchlejšiemu rastu?
Prostredníctvom nášho programu zameraného na technológie, ktorý pre nás na globálnej úrovni zabezpečuje spoločnosť Tech Stars, zavádzame rôzne technológie, ktoré sa dotýkajú sektoru nehnuteľností.
Za všetky by som spomenul bezplatnú aplikáciu Workplace Expert, v ktorej je zahrnuté dlhodobé know-how našich expertov na oblasť workplace solutions, ako aj aktuálne trendy, ktoré do navrhovania kancelárií priniesla koronakríza. Stačí pár klikov, aby užívateľ získal prehľad o možnom novom usporiadaní moderného pracovného prostredia, ako aj o potrebnej veľkosti svojej kancelárie.
Vnímame aj značný pokrok prop-tech nástrojov, najmä v oblasti property managementu, ktoré zjednodušujú spoluprácu správcov budov s nájomcami a pomáhajú docieliť obojstrannú spokojnosť.
Aj podľa vás je automatizácia, digitalizácia a robotizácia logistických a výrobných procesov dôležitá v čase koronakrízy?
Pandemická situácia priniesla stav, na ktorý svet nebol pripravený a jedným z jeho zrejmých dôsledkov bolo urýchlenie digitalizácie, optimalizácia procesov, kontinuálne inovovanie a nastavovanie nových prevádzkových, ako aj obchodných modelov. Tento trend bude pokračovať aj naďalej.
Ako vidíte ďalší vývoj vašej spoločnosti aj slovenskej ekonomiky v nasledujúcom období?
Po krátkodobom prepade začne ekonomika stúpať. Predpokladáme, že oživenie ekonomiky sa bude diať v tvare písmena V. Vzhľadom na to, že sme otvorená ekonomika, výsledok oživenia závisí od viacerých faktorov. Jedným z nich je, nepochybne, aj stabilná politická situácia.
Čo považujete za najtrendovejšie v súčasnosti?
Zameriavame sa najmä na poradenstvo nad rámec bežnej sprostredkovateľskej činnosti. Snažíme sa ponúknuť viac v každom sektore, či už ide o workplace solution v kancelárskych priestoroch, alebo o riešenia pre retail na rozhraní maloobchodu a logistiky, alebo o pomoc s výberom vhodného pozemku v industriale. Dnes sú viac ako inokedy dôležité správne rozhodnutia v správnom čase. Potvrdzuje sa, že skúsení konzultanti v tomto smere môžu nájomcom i vlastníkom budov ponúknuť svoje dlhoročné know-how adaptované na dnešnú zmenenú realitu.
Aký má význam logistika práve v dnešnej COVID dobe?
Logistika naberá na význame. Potvrdzuje to aj skutočnosť, že región strednej a východnej Európy má aj napriek koronakríze z hľadiska objemu investícií do priemyselných a logistických priestorov za sebou rekordný rok. Konzumenti požadujú variabilitu spôsobov ako sa dostať k finálnemu produktu. Retail sa spája s logistikou, a to vytvára tlak na dodanie tovaru.
Slovensko má vďaka svojej centrálnej polohe a dobrej ponuke nehnuteľností veľký potenciál z hľadiska prilákania zahraničných investícií. Avšak, nehnuteľnosti sú len jednou z nákladových položiek v reťazci. Tých najväčších hráčov v e-commerce sektore sa nám nedarí prilákať. Tu vidíme stále veľké rezervy, s ktorých odstránením musí pomôcť aj štát, a to napríklad vo vysokom daňovom a odvodovom zaťažení.
Čo je aktuálne najväčšou brzdou pre rozvoj a rast developmentu?
Odpoveď je čiastočne aj v predošlej odpovedi. Na jednej strane je to nedostatok vhodných, dostupných pozemkov, ako aj celkový balík, ktorý Slovensko ako krajina ponúka. Poľsko a Česká republika sú v prilákaní investorov ďalej, keďže dokážu ponúknuť lepší komplexný balík.
Aké sú vaše očakávania v súvislosti s pripravovaným stavebným zákonom?
Očakávame zjednodušenie a skrátenie procesov, ktoré aktuálne považujeme za veľký problém. Pre zdĺhavé stavebné konania, ktoré v niektorých prípadoch dokonca blokujú neoprávnené požiadavky aktivistov, nemajú investori istotu, že sa projekt podarí ukončiť v predpokladanom čase. Následne viazne celý reťazec. V novele stavebného zákona vidíme šancu, ako sa odlíšiť, napríklad od Českej republiky, kde sú stavebné lehoty podobné ako u nás.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK