HLAVNÁ TÉMA: Logistika nápojov je špecifická najmä rozmanitou sezónnosťou
Logistické procesy v prípade nápojov sú individuálne a závisia okrem sezónnosti aj od povahy tovaru. Nemalú úlohu zohráva však aj obalový manažment, teda spätný tok a skladovanie prázdnych fliaš, prepraviek alebo kegov. Celkovo je logistika v nápojárskom priemysle komplexný celok, ktorý je kombináciou rôznych logistických operácií.
Distribúcia nápojov je fyzicky veľmi náročná a preto vyžaduje plnú pripravenosť pracovníkov a samotných šoférov na úskalia pri doručovaní tovarov do jednotlivých prevádzok. Nároky klientov sa neraz navyše stupňujú a s tým sa musí logistický provider vedieť vysporiadať a adekvátne reagovať. Nárast počtu objednávok v prevažne letných mesiacoch je v priamej úmere s navýšením počtu závozov a objemov tovaru. Markantne sa vtedy zvyšuje frekvencia závozov na jednotlivé predajné miesta.
INDIVIDUÁLNY PRÍSTUP
„Veľký vplyv má na distribúciu objem výroby, kedy zaznamenávame predvýrobu prázdnych obalov (plechovíc, fliaš), ktoré sú uskladnené pre neskoršiu výrobu. Práve počas koronakrízy vidíme veľký záujem výrobcov obalov na uskladnenie kapacít pre plánovanú výrobu na niekoľko mesiacov dopredu. Nároky na techniku sú tiež špecifické podľa druhu tovaru a logistickej služby. Preto sa nedá všeobecne povedať, ktorá technika je najideálnejšia,“ hovorí Anton Jasenovec, commercial manager Slovakia spoločnosti FM Logistic.
Čo sa týka typu skladov, tak všetko závisí od produktu a požiadaviek klienta. Niekedy je vhodný klasicky ambientný sklad s inštalovanými regálmi, inokedy je to voľná plocha, či už vnútorná alebo vonkajšia. Často je to kombinácia oboch. Pri produktoch s potrebným chladeným režimom je to temperovaný / chladený sklad a následná distribúcia vozidlami s regulovateľnou teplotou.
Na čo treba dávať pozor pri preprave? „V prvom rade je to objem tovaru: tovar, ktorý prevezmeme od výrobcu, by sa mal v rovnakom počte, objeme a kvalite dostať na sklad logistického providera. Časová náročnosť a presnosť je ďalším parametrom, ktorý je meraný pri logistike nápojov. Dôležitý je aj teplotný režim zodpovedajúci požiadavke klienta, kde v nijakom prípade nesmie dôjsť k zhoršeniu kvality výrobku. A napokon presnosť vychystaných objednávok podľa požiadaviek klientov, kde sa meria a kontroluje úplnosť objednávky tak, aby zákazník obdržal to, čo si objednal. Logistika nápojov je individuálna a závisí od povahy tovaru. Iný režim má víno, iný pivo a odlišný liehoviny či destiláty, kde sa do procesu pridáva ešte kolkovanie samotných fliaš a špeciálny režim skladovania v danom sklade separátne od ostatných druhov tovarov,“ dodáva Anton Jasenovec.
RÝCHLOST A FLEXIBILITA
Logistika nápojov sa radí podľa Jana Tureka, riaditeľa supply chain v Coca-Cola HBC, medzi klasické FMCG. Treba byť rýchly, flexibilný, robiť veci chytro, čo znamená často čo najjednoduchšie a najefektívnejšie. Tak, aby zákazník dostal objednávku čo najskôr. Zároveň sa pracuje relatívne s nízkou maržou, je teda logicky veľký tlak na náklady. Pracuje sa neustále na zlepšovaní všetkých procesov.
„Tie ktoré ste zlepšili predvečer, môžu byť zajtra zaostalé, drahé a idete ich znovu prerobiť alebo aspoň vyladiť. Ďalej musíte vedieť reagovať pružne na výkyvy dopytu, a to nie len v klasickom sezónnom období ako je leto, Vianoce či Veľká noc. Nápoje patria medzi najpromovanejšie komodity a sú dosť často predmetom cenových vojen medzi zákazníkmi. A pokiaľ sa strhne lavína a všetci chcú viac, než vám povedali, potom musíte skutočne rýchlo reagovať,“ zdôrazňuje Jan Turek.
Na čo treba dávať pozor pri logistike nápojov? Všetko treba pripraviť na mieru, neexistuje totiž univerzálne riešenie pre všetko. Existujú rôzne portfóliá výrobkov od tých v PET obaloch, cez plechovky, vratné sklo až po sáčky do postmixov a v prípade Coca-Cola ešte prémiový alkohol či najnovšie kávu Costa.
„Na druhej strane existujú rôzne typy zákazníkov – od tých najväčších reťazcov až po tie najmenšie reštaurácie, večierky, ktoré objednávajú po niekoľko prepraviek. Celkom ich sú tak desaťtisíce. A každému z nich chcete zaviezť všetko v čas a čo najefektívnejšie. Nápoje – rovná sa voda ako hlavná zložka. Výrobky, nehovoriac prepravky a palety, sú teda veľmi ťažké. A to pre každého v celom reťazci – pre ľudí, ktorí s nimi musia manipulovať, pre manipulačnú techniku, pre skladové systémy i pre vozidlá, ktoré ich rozvážajú. Riešime tak primárne váhové vyťaženie kamiónov než priestorové.“
PLNE AUTOMATIZOVANÝ SKLAD
Aká technika je najideálnejšia pre logistiku nápojov? Práve kvôli tomu, že produkty firmy Coca-Cola sú ťažké, musí byť technika robustná, spoľahlivá a s dlhou výdržou. Ako pripomenie Jan Turek, kým ešte pred niekoľko rokmi si mysleli, že nič než vozík so spaľovacím motorom tri ťažké palety pri manipulácii neodvezie, teraz už prevádzkujú vozíky na čisto elektrický pohon vrátane tých najväčších s užitočnou hmotnosťou cez 5 ton. Vďaka pokroku v technológiách a najmä v batériách už nemajú problém. Súčasne ale pracujú aj na automatizácii
„Najnovším počinom bude náš nový plno automatizovaný sklad v Prahe s kapacitou 20 tisíc paletových miest. Na logistike ako takej je asi najkrásnejšie to, že sa dá neustále všetko zlepšovať a nikdy nemôžete byť hotový. A pri logistike nápojov to platí stopercentne, práve treba vďaka novým technológiám, ktoré prichádzajú. Čo včera prišlo ako bláznivý nápad a divoké myšlienky, dnes implementujeme ako „inováciu“, zajtra to budú všetci brať ako štandard a pozajtra to bude zastaralé a budeme to musieť prerobiť.“
„Ako sa hovorí, najlepší sklad je žiaden sklad. Pokiaľ sa môžete dohodnúť so zákazníkom tak, že vyrobíte tovar na jeho dopyt a jedným vozíkom i jedným pohybom naložíte palety na konci výrobnej linky a rovno všetko naložíte na kamión smerujúci do jeho skladu alebo predajne, to je značka ’ideál’. Od ideálu sa ale musíte z rôznych dôvodov často vzdialiť,“ pripomína Jan Turek. Jeho spoločnosť pri vysoko obrátkových produktov tak spravidla používa pre čo najefektívnejšie uskladnenie klasický blokový sklad, palety uskladnené v dvoch alebo troch vrstvách na sebe.
„Nie je čas strácať čas a ukladať ich do regálov. Pre menej obrátkové produkty potom volíte rôzne typy regálových systémov, od tých jednoduchých po driveiny. Teraz práve v Prahe pripravujeme kombináciu, kde sa stretávajú 2 rôzne svety, ale pritom budú vedieť spolu žiť v perfektnej symbióze. Na jednej strane jednoduchý blokový sklad pre rýchle a jednoduché transakcie a vedľa neho úplne automatizovaný sklad.“
AUTOMATIZÁCIA NA MAXIMUM
Nápoje sú rýchloobratkový tovar, ktorý počas letných mesiacov má obrátku až dvojnásobne vyššiu oproti ostatným mesiacom. Na ich uskladnenie je vhodný automatický zakladač vzhľadom na rýchlu obrátku, veľké objemy, hmotnosť a stabilitu paliet. Aká technika je ideálna? Podľa Jana Bartošíka, prevádzkového riaditeľa distribučného centra Kaufland v Ilave, treba maximálne využiť automatizáciu a mechanizáciu vzhľadom na hmotnostný faktor.
Najlepším skladom je blokový sklad bez akejkoľvek ďalšej manipulácie. Pokiaľ to dovoľuje kapacita na príjmovej ploche, potom je to automatizovaný sklad a ako posledné sú klasické regálové systémy. Ako prízvukuje Jan Bartošík, treba dávať pozor pri preprave nápojov na hmotnostný limit a vyťaženosť kamiónov. Keďže priemerná hmotnosť u tohto sortimentu je približne 750 kg, preto je potrebné dbať na vhodné zabalenie a fixáciu tovaru pri transporte ako i na stavbu paliet.
„Vždy je čo zlepšovať hlavne z pohľadu objemov a výkyvov či plánovania množstva. Preto v našej spoločnosti neustále investujeme do rozvoja a do našich zamestnancov a zlepšujeme procesy a systémy. Čo sa týka samotnej logistiky, oproti iným typom tovaru je tu rozdiel, či ide o obrátku, stabilitu, hmotnosť alebo dobu minimálnej trvanlivosti. Tento rozdiel je hlavne vidieť v hmotnostných limitách a vyťaženosti kamiónov. Z pohľadu skladovania nie je všetok sortiment vhodný do automatického zakladača. Napríklad alkohol, či už z pohľadu obrátky, alebo stability, je vhodný viac pre klasické regálové systémy. Oproti tomu nápoje v PET fľašiach s vysokou obrátkou sú jedným z najvhodnejších tovarov pre automatické regálové systémy,“ dodáva Jan Bartošík.
Prinášame vám úryvok z rubriky HLAVNÁ TÉMA z časopisu Systémy Logistiky SK 86/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.