Obnova vodného diela Gabčíkovo je nevyhnutná pre zabezpečenie plynulosti plavby na slovenskom úseku Dunaja
Celková obnova vodného diela Gabčíkovo za vyše 150 miliónov eur je nevyhnutná pre zabezpečenie bezpečnosti, plynulosti a spoľahlivosti plavby na slovenskom úseku Dunaja. Podľa ministerstva dopravy a výstavby projekt inovácie a modernizácie plavebných komôr vodného diela je spolufinancovaný z fondov Európskej únie. Grant z Nástroja na prepájanie Európy CEF predstavuje krytie vo výške vyše 122,9 milióna eur.
Práce v pravej plavebnej komore, ktoré zahŕňali aj výmenu viac ako tisíc ton vážiacich dolných vrát, budú hotové v máji 2021. Po ukončení modernizácie v pravej plavebnej komore vodohospodári vykonajú skúšobnú prevádzku a potom spustia pravú plavebnú komoru do prevádzky. Následne začnú s prácami na modernizácii ľavej plavebnej komory. S jej dokončením sa počíta v júli 2022.
Stavebné práce majú pre pandémiu skoro dvojmesačné omeškanie. Štátny podnik Vodohospodárska výstavba už uzavrel dodatok k zmluve o dielo s generálnym dodávateľom práce, českou spoločnosťou Metrostav. Podľa podniku omeškanie zapríčinilo, že generálnym dodávateľom prác je zahraničná spoločnosť, rovnako aj väčšina jeho subdodávateľov. Obmedzenia na hraniciach a prijaté epidemické opatrenia tak mali za následok problémy s presunmi zahraničných pracovníkov a sťažili situáciu v rámci výroby a dodávky komponentov.
Hoci omeškanie prác predstavuje stošesťdesiatosem dní, tento posun podľa podniku neovplyvní termín ukončenia projektu, ktorý bol predĺžený do 31. decembra 2022.